مدرک کوچینگ چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟

مدرک کوچینگ

 

مدرک کوچینگ (یا گواهینامه مربیگری) سندی است که نشان می دهد شما یک برنامه استاندارد آموزشی کوچینگ را توسط یک موسسه آموزشی تکمیل کرده اید. مدرک کوچینگ غالبا توسط موسسات خصوصی صادر می شود (هرچند اخیرا برخی دانشگاهای جهان به ارائه دوره های کوچینگ پرداخته اند). به آن مانند مدرک کلاس زبان یا گواهینامه تکمیل یک دوره مهارتی (ورزشی، هنری، …) فکر کنید.


گواهینامه کوچینگ شما را قادر می سازد تا در زمینه های خاص، مانند سلامتی، کسب و کار، اعتماد به نفس، امور مالی، شغل، روابط و... به دیگران کمک کنید تا به عملکرد حداکثری در زندگی شخصی و حرفه ای خود برسند. این مدرک به شما اجازه فعالیت به عنوان کوچ در هر زمینه تخصصی با هر گروه هدف در هر کشوری را می دهد.

 

توضیح: مهم است که به یاد داشته باشید که مدرک کوچینگ، مجوز مداخلات درمانی یا پزشکی نیست و اگر می خواهید به افرادی که اختلال سلامت جسمانی یا سلامت روان دارند کمک کنید، حتماً باید از مراجع معتبر (مثلا سازمان نظام پزشکی یا سازمان نظام روانشناسی) مجوز بگیرید.

 

اما داشتن مدرک کوچینگ یک الزام است یا یک انتخاب؟

 

در این مقاله خواهیم خواند:

  • آیا می توان بدون گواهینامه، کوچینگ انجام داد؟
  • چگونه بهترین مدرک کوچینگ بین المللی را انتخاب کنیم؟
  • چرا کوچ باید مدرک کوچینگ بگیرد؟
  • واقعیت بازار برای کوچهای بدون گواهینامه
  • مدرک کوچینگ ICF در ایران و جهان


آیا می توان بدون مدرک کوچینگ، کوچینگ انجام داد؟


بله، می توانید!!!!

این پاسخ عجیب و غیر منتظره، همیشه سوالات دیگری را ایجاد می کند. ممکن است بپرسید: "وقتی همه به دنبال اخذ مدرک کوچینگ هستند، چه جایی برای افرادی می ماند که ابتدایی ترین آموزش ها را پشت سر نگذاشته اند؟ آیا یک پزشک بدون مدرک را انتخاب می کنید؟ پس چرا بدون داشتن مدرک کوچینگ، یک مربی انتخاب می کنید؟ آیا این موضوع حتی ارزش صحبت کردن دارد؟"

به راستی کوچینگ چیست؟ حقیقت این است که کوچینگ یک صنعت unregulated است، به این معنی که در هیچ کشوری، سازمان متمرکز دولتی نظارت مستقیمی روی کوچینگ و کوچها ندارد (در حالیکه در رشته هایی مثل پزشکی، وکالت و … این نظارت وجود دارد). دلیلش هم این است که کوچینگ، مهارتی بسیار نوپاست که سابقه آن در جهان کمتر از سی سال و در ایران کمتر از ده سال است. البته سازمانی به نام فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF بزرگترین سازمان خودگردان ناظر کوچینگ در جهان است ولی این سازمان، نهادی دولتی به حساب نمی آید.

بله درست متوجه شدید، شما برای فعالیت به عنوان کوچ (در ظاهر) نیازی به مدرک کوچینگ ندارید. اما سوال این است: آیا می دانید دقیقا وارد چه حوزه ای شده اید؟ چه اصول و قوانینی را باید رعایت کنید؟ روال یک جلسه کوچینگ به چه صورت است؟ کد اخلاقی کوچینگ چیست؟ مهارت های لازم و شایستگیهای بنیادی مربوطه ضروری کدامند؟ و ....

پس متوجه می شویم گذراندن یک دوره معتبر و دارای استاندارد بین المللی و دریافت یک گواهینامه معتبر و کارآمد امری الزامی و چه بسا در بازار کنونی کوچینگ، امری رقابتی محسوب می شود. و چه بسا به لطف دنیای اینترنت، با افزایش آگاهی مردم از مدارک و مراکز معتبر موجود در این حوزه، هرچه مدارک رده بالاتری دریافت شود اعتبار کوچ نزد مراجعین بالاتر خواهد رفت.

البته فراموش نکنیم گواهینامه ها تضمینی برای برتری کیفی یک مربی نیستند. کوچ حرفه ای غیر از آموزش استاندارد نیاز به تمرین و تجربه عملی فراوان دارد تا ماهرانه بتواند به مراجعانش کمک نماید.

 

مدرک کوچینگ ICF چیست؟ چگونه بهترین مدرک کوچینگ را انتخاب کنیم؟


برای گرفتن مدرک کوچینگ، صدها انتخاب وجود دارد. از برنامه‌های فقط آنلاین و یا ترکیبی (حضوری و آنلاین) گرفته تا برنامه‌های کاملاً حضوری، برای هر شرایطی می توان انتخابی پیدا کرد.

یکی از موارد مهمی که در هر نوع گواهینامه باید به دنبال آن بود، این است که آن مدرک، اعتبارش را از کجا می گیرد. فدراسیون بین المللی کوچینگ به استاندارد طلایی برای اعتباربخشی در حرفه ­ی کوچینگ تبدیل شده است، بنابراین دوره های آموزش کوچینگ را که هماهنگ با استاندارد ICF نیستند، کنار بگذارید. در انتهای این مقاله توضیحات بیشتری درباره بهترین دوره کوچینگ به زبان فارسی به شما خواهیم داد.

 

چرا کوچ باید مدرک کوچینگ بگیرد؟


حال که آگاه شدیم دریافت مدرک کوچینگ بین المللی در بازار امروز ضروری است، لازم است که آگاهی لازم در خصوص ویژگی های یک دوره کوچینگ استاندارد کسب کنیم و بدانیم در یک دوره ­ی کوچینگ استاندارد چه اتفاقی می افتد و دانش پذیران چه چیزهایی یاد خواهند گرفت و نهایتا فارغ التحصیلان این دوره به چه افرادی و در چه زمینه هایی می توانند کمک نمایند.

 

ویژگی های یک دوره استاندارد کوچینگ:

  • به دانش پذیر کمک می کند مهارتهای استاندارد کوچینگ را یاد بگیرد که با آنها نه تنها خودش متحول می شود بلکه می تواند زندگی مخاطبان خود را به طور معجزه آسایی عوض کند.
  • به دانش پذیر مهارتهایی یاد می دهد که با آنها می تواند کسب و کار کوچینگ را شروع کند و از این طریق کسب درآمد کند. احتمالا می دانید که کوچینگ در این لحظه دومین رشته پرسرعت رو به رشد جهان بعد از آی تی است و کسب درآمدهای بسیار بالا در این رشته امکان پذیراست.
  • یک مزیت جانبی دوره های پر قدرت و استاندارد کوچینگ این است که در این دوره ها  با یک شبکه ارتباطی از افراد همفکر، هم ارزش و همکار آشنا می شوید که در موفقیت حرفه ای آینده شما به شدت موثراست.
  • یک دوره تربیت کوچ استاندارد، دارای یک طول دوره ­ی معقول می باشد و قطعا نیاز نخواهد بود سالها برای کسب مهارتهای کوچینگ زمان صرف کنید.

 

اتفاقات رایج در یک دوره کوچینگ ICF استاندارد:

 

1. آموزش مهارت های کوچینگ و شایستگی های بنیادی به صورت طبقه بندی شده و برنامه ریزی شده و ترجیحا طبق اصول یادگیری استاندارد که این آموزش‌ها شامل موارد زیرمی باشند:

  • تعریف کوچینگ مطابق استاندارد آی سی اف و اینکه کوچینگ چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟
  • هشت شایستگی بنیادی به روز شده آی سی اف و تمام ریزشایستگیهای آنها
  • شایستگی بنیادی برانگیختن آگاهی
  • شایستگی بنیادی تنظیم و رعایت قرارداد
  • شایستگی بنیادی گوش دادن فعالانه
  • شایستگی بنیادی تسهیل رشد مراجع
  • شایستگی بنیادی عملکرد اخلاق مدار
  • شایستگی بنیادی حضور کامل در جلسه
  • شایستگی بنیادی ایجاد امنیت و اعتماد
  • شایستگی بنیادی عینیت بخشیدن به ذهنیت کوچینگ
  • کد اخلاقی کوچینگ حرفه ای آی سی اف
  • مهارت ها و ابزارهای کوچینگ حرفه ای روز دنیا
  • استراتژیهای بنیادی و موثر جذب مراجع و ساختن کسب و کار کوچینگ


2. برگزاری جلسات مرور و پرسش و پاسخ  پس از آموزش هر بخش خاص

3. امکان برگزاری جلسات دموی کوچینگ با حضور داوطلبانه افراد و بررسی نقات قوت و ضعف موجود.

4. پشتیبانی مستمر چه از نظر رفع اشکالات فنی و احتمالی درپروسه دسترسی به محتوی ها و چه از نظر رفع اشکالات و پرسش و پاسخ های الزامی پیش آمده

5. طرح سوالات چالشی طی جلسات به صورت مثال از یک شرایط احتمالی حین جلسات کوچینگ جهت آمادگی برای حضور در جلسه با مراجع واقعی

6. ایجاد شرایط خاص برای برگزاری جلسات کوچینگ همسطح بین دانش پذیران برای تمرین بیشتر و بررسی جلسات ضبط شده توسط منتور برای راهنمایی های بیشتر و بهتر

 

مهارتها و مدرک کوچینگ ICF برای چه افرادی کاربرد دارد؟

 

  • افرادی که می خواهند کسب و کار کوچینگ راه بیندازند و به افراد/تیمها/سازمانها خدمات کوچینگ بدهند و دنبال آموزش در سطح اول جهانی هستند.
  • مدیرانی (از جمله مدیران منابع انسانی یا مدیران کسب و کار و ...) که می خواهند مهارت کوچینگ را یاد بگیرند تا بتوانند در محیط کارشان عملکرد و رهبری بهتری بر اساس آخرین تکنیکهای جهانی داشته باشند.
  • مدرسان، مشاوران، روانشناسان یا معلمانی که می خواهند مهارت نوین کوچینگ را با استاندارد سطح اول جهانی یاد بگیرند.
  • افرادی که دوست دارند با یادگیری مهارتهای کوچینگ حرفه ای، تاثیرگذاری شان رو بر دیگران (اعضای خانواده، دوستان، همکاران و ...) به طور انقلابی تقویت کنند.

 

یک دوره استاندارد که مدرک مورد تائید آی سی اف دارد کوچ‌هایی تربیت می کند که:

  1. دانش و مهارت سطح اول جهانی دارند
  2. اصول اخلاق حرفه ای را بی قید و شرط رعایت می کنند
  3. یاد می گیرند چطورجلسات واقعی کوچینگ برگزارکند، مراجع بگیرند و درآمد کسب کنند

 

واقعیت بازار برای مربیان بدون مدرک کوچینگ ICF
 

وقتی یک مربی بدون مدرک است:

تعریف دقیق کوچینگ را نمی داند و غالبا آن را با مشاوره یا آموزش یا منتورینگ اشتباه می کند. هرقدر هم که تئوری خوانده باشد، تا آموزش استاندارد دریافت نکند، دقیقا فرق اینها را با هم عمیقا درک نخواهد کرد.
ساختار صحیح یک جلسه کوچینگ را و شایستگیهای ضروری که باید رعایت کند، نمی شناسد و در نتیجه نمی تواند نتیجه مطلوب را برای مراجعش رقم بزند.
در ادامه مسیر هم بدون نظارت باقی می ماند. اما وقتی مربی تائیدیه ICF داشته باشد، با این دیدگاه که مرجع ناظری عملکردش را پایش می نماید در جهت بهبود کیفیت ارائه خدمات خود تلاش می کند و میداند که مراجعین می توانند در صورت عدم رضایت به فدراسیون جهانی کوچینگ شکایت نمایند. اما فردی که مجوز خاصی ندارد نیاز به پاسخگویی به شخصی یا مرجعی بالا دستی، برای کسری های پیش آمده در ارائه خدمات هم ندارد.
دلیلی ندارد روی رشد فردی و حرفه ای اش کار کند اما فردی که عضو یک سازمان ناظر کوچینگ است، باید تاییدیه خود را هر سه سال یک بار تمدید کند و این باعث می شود مجبور شود دائما روی دانش و مهارت خود سرمایه گذاری نماید.


در عین حال، جامعه دارد هر روز آگاهتر و آگاهتر می شود و در نتیجه، آینده کوچهای بدون مدرک آینده درخشانی نیست و قطعا افراد و سازمانها بیشتر و بیشتر به سمت کوچهای صلاحیت دار حرکت خواهند کرد.

 

مدرک کوچینگ در ایران و جهان


با یک جستجوی ساده در مرورگرهای مختلف و تایپ کلمات کلیدی حوزه کوچینگ، مانند لایف کوچ، بیزینس کوچ ، کوچینگ چیست، کوچینگ کسب و کار، دوره کوچینگ و... با انبوهی از صفحات وب و یا صفحات فعال در شبکه های اجتماعی مواجه می شویم که افرادی به درست یا متاسفانه نادرست، خود را کوچ می نامند و در این حوزه فعالیت می کنند. تنها کاری که از دست مراجعین برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی بر می آید، افزایش آگاهی شان است که به لطف همین مقاله و مقالات مشابه دست یافتنی است.

 

با توجه به اشتباهات رایج حوزه کوچینگ در بین فارسی زبانان نیاز هست که تفاوت کوچینگ با سایر حوزه های موجود، شفاف تر بیان شود. در جامعه ی امروزی، حوزه هایی وجود دارند که با کوچینگ و خدمات آن در ظاهر شباهت دارند و شاید در نگاه اولیه بسیاری از افراد غیر متخصص در هر حیطه، همه­ی این حوزه ها مانند مشاوره و تراپی و کوچینگ و تدریس و.. را در یک دسته قرار می دهند و بدون هیچ آموزشی مدعی ارائه تمام خدمات بدون تفکیک خاص بشوند.

 

برای مثال شخصی با ادعای بیزینس کوچ بودن به تدریس مهارتهای تیم سازی و یا ارائه مشاوره افزایش فروش می پردازد و تمام این خدمات را در غالب پکیج کوچینگ کسب و کار ارائه میدهد! همین امر باعث ایجاد مسیرهای انحرافی و گم شدن اصل معنای کوچینگ و کاربرد و تاثیر اصلی و ارزشمند آن، در این هیاهوی تبلیغاتی است. در نگاه عامه ی جامعه ، مردم در مراجعه به افراد برای حل مسائل زندگی خود، خیلی به این موارد و تفاوت این تخصصها توجهی ندارند وشاید در نگاه اول فریفته‌ی تبلیغات جذاب آنها شوند و همین امر مستلزم صرف هزینه های مالی ، زمانی و عاطفی و بعضاً انتخاب و پیمودن مسیر اشتباه است.

برای مثال دربرخی ازهمین وبسایتها از آموزش مهارت های مختف مانند مدیریت زمان و پیشنهاد راهکارهای مختلف مانند روشهای بازاریابی هوشمند و روشهای درمان بیماریهای روانی مانند اضطراب و.... درغالب جلسات کوچینگ صحبت می شود که اصلاً در این حوزه جایگاهی ندارد.

اوضاع صنعت کوچینگ در بین فارسی زبانان اصلا جالب نیست. گاه، کسانی خودشان را کوچ می نامند که اصلا نمی دانند کوچینگ چیست. بعضا ادعاها و تضمینهای عجیب و غریب می دهند که نشانی از اخلاق حرفه ای ندارد. بعضا افرادی مدرس کوچینگ شده اند که محتوای دوره آموزشی شان، سلیقه ای است و بر مبنای استانداردهای فدراسیون جهانی کوچینگ ICF نمی باشد. نهایتا اینقدر کوچ بی کار و بدون درآمد داریم که نمی دانند چطور مراجع بگیرند.

 

بهترین دوره کوچینگ مورد تایید ICF کدام است؟


کوچینگ یکی از بهترین رشته های حرفه ای امروز دنیاست که آینده به شدت درخشانی دارد و به سرعت هم رو به رشد است. امروز افراد و سازمانها بیش از پیش از خدمات کوچهای حرفه ای در دنیا و همینطور در ایران استفاده می کنند.

اگر دوست دارید مهارتهای کوچینگ را بیاموزید و تبدیل به یک کوچ حرفه ای شوید، باید در یک دوره کوچینگ ICF آموزش ببینید.

 

از جمله ویژگی های اساسی که می توان برای یک دوره تربیت کوچ حرفه ای و یک آکادمی کوچینگ ارائه داد این است:

باید تعریف کوچینگ، شایستگیهای بنیادی کوچینگ حرفه ای و کد اخلاقی کوچینگ حرفه ای را براساس استانداردهای روز فدراسیون جهانی کوچینگ ((ICF آموزش دهد. بدون شک لازمه چنین آکادمی این است که هیات علمی آن مجموعه آموزشی، مدرسانی باتجربه باشند که خودشان کوچ های حرفه ای با دانش روز، باتجربه و متعهد هستند.
کوچینگ یک مهارت است و مانند تمامی مهارت ها نیاز به تمرین دارد. بنابراین یک دوره استاندارد آموزش کوچینگ علاوه بر آموزش تئوری، باید برنامه ریزی مشخصی برای تمرین مفصل عملی دانش پذیر داشته باشد.
برای خبره شدن در یک مهارت در کنار تمرین نیاز به بازخورد نیز وجود دارد تا دانش پذیر نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد. با توجه به این موضوع باید ارزیابها و منتورهای صلاحیت دار در دوره حضور داشته باشند تا بازخورد و فرصت تامل و رشد برای دانش پذیر به صورت مطلوبی صورت گیرد.
فضایی امن و بدون قضاوت داشته باشد تا دانش پذیران با آرامش بیاموزند، سوالاتشان را بپرسند، تمرین کنند و با یکدیگر روابط حرفه ای موثر برقرار کنند.
در انتهای دوره به دانش پذیران، مدرک کوچینگ معتبری بدهد که آنها بتوانند با آن مدرک در همه جای دنیا مشغول به کار شوند.

 

یکی از جامعترین و خوشنامترین دوره ها برای دریافت مدرک بین المللی کوچینگ ICF، دوره تربیت کوچ ستاره شمال با راهبری دکتر شهاب اناری است.

 

مدرک بین المللی کوچینگ شهاب اناری

 

 

این دوره کوچینگ مورد تایید ICF، به اعتقاد بسیاری از دانش پذیران آن، بهترین مرکز آموزش کوچینگ به زبان فارسی است:

دوره تربیت کوچ حرفه ای ستاره شمال در بازار فارسی زبان به استاندارد سطح اول جهانی در آموزش و پشتیبانی و نیز رعایت صد در صدی ارزشهای حرفه ای گری و اخلاقی شناخته شده است.


دوره تربیت کوچ ستاره شمال یک دوره آنلاین 9 ماهه است که 132 ساعت برنامه آموزشی دارد و یکی از جامعترین و کاملترین برنامه های آموزشی را داراست. دانش پذیران در انتهای دوره، مدرک کوچینگ معتبر بین المللی دریافت می کنند.
دانش پذیران 35 هفته در کنار هیات علمی دوره تعریف کوچینگ، شایستگیهای کوچینگ حرفه ای، کد اخلاقی کوچینگ و همینطور بیش از 50 مهارت و ابزار کوچینگ روز دنیا را می آموزند.


تمرین فراوان در محیطی امن با گرفتن بازخورد حرفه ای و دلسوزانه از ویژگیهای خاص دوره تربیت کوچ حرفه ای ستاره شمال است. تمرین عملی هم در کلاس زنده و هم در بین جلسات انجام می شود. هر دانش پذیر موظف است طی دوره 24 ساعت کوچینگ هم سطح با سایر دانش پذیران انجام دهد که شش جلسه از آنها توسط هیات علمی، نظارت خصوصی می گردد و به آنها بازخورد داده می شود. همینطور دانش پذیران 10 ساعت منتور کوچینگ (7 ساعت گروهی و 3 ساعت خصوصی) از منتورهای آکادمی ستاره شمال دریافت می نمایند.


سبک آموزشی دوره، با تعامل بالا و منحصر به فرد است. این دوره با ترکیب دوره های ویدیویی ضبط شده، کلاسهای آموزشی زنده، گروه ارتباطی دانش پذیران در کنار استفاده از ابزارهای تعاملی مثل بازی، کار گروهی، نظرسنجی، وایت بورد، کاربرگ، … بستری بسیار جذاب برای آموزش فراهم می کند. در ضمن، مدرسان دوره، تجربه وسیع بسیار موفق در آموزش بزرگسالان دارند و تئوری یادگیری بزرگسالان و نیز سبکهای یادگیری مختلف را به خوبی می شناسند.
دانش پذیران که از ایران و کشورهای مختلف دنیا در این دوره آنلاین شرکت می کنند، در طی دوره آموزشی از طریق گروه ارتباطی اختصاصی شان با هم تعاملات حرفه ای موثر دارند. تنوع و کیفیت دانش پذیران دوره ستاره شمال، این دوره را در بین دوره های فارسی بسیار خاص کرده است.
به عنوان بخشی از دوره، دانش پذیران با اصول بنیادی و به روز جذب مراجع و رشد کسب و کار کوچینگ آشنا می شوند و از حمایت هیات علمی دوره در این راستا برخوردار می گردند.


دکتر شهاب اناری، بنیان گذار دوره تربیت کوچ ستاره شمال، سخنران و کوچ حرفه ای موفق فارسی زبان در سطح بین المللی است که عضو فدراسیون جهانی کوچینگ، چپترتورونتو و عضو ارشد انجمن سخنرانان حرفه ای کاناداست. ایشان با تونی رابینز، دیپاک چوپرا، رابرت کیوساکی، جان دیمارتینی و بزرگان دیگر همکاری و سخنرانی مشترک داشته است.
رسالت دوره تربیت کوچ ستاره شمال این است که با اخلاق ترین، مسلط ترین و با کیفیت ترین کوچ های حرفه ای فارسی زبان را در عرصه جهانی تربیت کند.

 

 

 

 

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید