مدیریت برند چیست و چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟

مدیریت برند چیست

 

معادل فارسی برند، نمانام است. از همین کلمه نمانام می‌توان نکات زیادی را استنباط کرد. در باب تمثیل اگر یک کسب و کار و بیزینس را به عنوان یک خانه در نظر بگیریم، سبک نمای خانه در درون و بیرون، برند خواهد بود. در واقع همه‌ی خانه‌ها، آشپزخانه، اتاق خواب و سرویس بهداشتی دارند و وجه تمایزشان صرفا ظاهر و نوع نمای کار شده در آن‌ها می‌باشد. تمایز و انحصار محصولات یا خدمات به عنوان مدیریت برند شناخته می‌شود.


مدیریت برند چیست؟


مدیریت برند (معماری یا موقعیت یابی برند) به زبان ساده کارهایی است که به منظور ساخت یک برند و بالا بردن ارزش آن، افزایش شهرت و محبوبیت برند و  ایجاد ارتباط با مشتریان انجام می‌شود. پس برندینگ شامل استراتژی‌های تبلیغاتی، بازاریابی، تولید محتوا، طراحی بسته بندی، انتخاب نام و لوگو و سایر عواملی است که برای شناخت برند و ایجاد ارتباط با مشتریان به کار می‌روند. هدف نهایی این سبک از مدیریت، شناخت مشتریان و کسب اطلاع از ترجیح آن‌ها است.
از سوی دیگر ما با مفهوم مشابهی به نام برندسازی شخصی مواجه می‌شویم که شاید بد نباشد در این قسمت با این مضمون نیز آشنا گردید:

 

برندینگ شخصی 

برندسازی شخصی یک استراتژی به معنای تقویت اعتبار افراد است. کارهایی مانند توسعه مهارت‌ها و تخصص‌های شخصی، حضور در رسانه‌های اجتماعی و مدیریت تصویر و ارتباطات به تقویت برند شخصی کمک می‌کنند. در این نوع برندسازی، مدیر برند، توجه خود را بر ایجاد یک شخصیت قوی و متمایز معطوف می‌کند که همواره پیام مجموعه را به مخاطبان ارائه می‌دهد. برندینگ شخصی گاهی یک استراتژی برای مدیریت نام تجاری است.

 

مدیریت برند چه اهمیتی دارد؟


فرقی نمی‌کند که یک شرکت چه چیزی را ارائه می‌دهد. بلکه مهم این است که محصولات آنچه فرقی با سایر نمونه‌های مشابه دارند. بنابراین مهم‌ترین علت اهمیت برندسازی ایجاد تمایز است و سایر دلایل نیز تا حدودی ناشی از همین امر می‌باشند. برخی از مهم‌ترین دلایل عبارت‌اند از:

  • افزایش شهرت برند
  • افزایش فروش و رضایت مشتریان 
  • تمایز برند 
  • ایجاد یک شهرت و پیشینه خوب و منحصر به فرد
  • عدم تعلل و بهانه جویی مشتریان هنگام انتخاب محصولات و خدمات 
  • مزیت رقابتی 
  • صعود به صدر لیست بهترین‌های هر نوع کسب و کاری
  • رشد و توسعه 
  •  بازاریابی راحت‌تر و بازدهی بیشتر 
  • برند مورد نظر در بازارهای فعلی رشد می‌کند و آماده‌ی ورود به سایر بازارها نیز می‌شود.

 

با فراگیری دانش برندسازی، متوجه خواهید شد که گروه هدف شما چه کسانی هستند و کدام ارزش پیشنهادی را می‌توانید با توجه به نقاط قوت شرکت خود ارائه دهید.

 

معرفی چند تکنیک مدیریت برند

 

مصرف کنندگان فقط محصولات را نمی‌خرند، بلکه برندها را نیز خریداری می‌کنند. تکنیک‌های مختلف به ما کمک می‌کنند تا برندمان ارزش افزوده‌ای بر محصولاتمان داشته باشد. به طور مثال به برند Red Bull (یک نوشابه انرژی زا، به معنای گاو نر قرمز) فکر کنید. Red Bull  انرژی را با استفاده از استراتژی‌ها و تکنیک‌های مختلف در هر کاری به تصویر می‌کشد تا جایی که امروزه، تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین نوشیدنی‌های انرژی زا در سطح جهان شده است. 
در اینجا چند استراتژی برتر مدیریتی وجود دارند که برای ایجاد یک برند قوی یا افزایش قدرت آن مورد استفاده قرار می‌گیرند:

 

استراتژی بازاریابی 

 

در این تکنیک، به شناسایی و تعیین بازار هدف، تعیین الگوی خدمات و محصولات، شناسایی نقاط قوت و ضعف برند و ارائه پیشنهادات و راهکارها پرداخته می‌شود. با استفاده از استراتژی بازاریابی، می‌توان بازار هدف را بهتر شناخت و نیازهای آن بررسی کرد. در نهایت برند برای حضور در بازارهای مختلف آماده خواهد شد.

 

ارتقاء تجربه مشتری

 

تجربه مشتری یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت برند است. در این تکنیک بر روی بهبود تجربه مشتریان در تمامی تعاملات، از جمله تولید، توزیع، فروش، خدمات پس از فروش و... تمرکز می‌شود. زمانی که مشتری تجربه‌ی مطلوبی داشته باشد قطعا به برند و خدمات شما وفادار خواهد ماند.

 


بیشتر بخوانید: آگاهی از برند چیست؟


 

استفاده از رسانه‌های اجتماعی

 

بهترین برندها می‌دانند که همواره باید در معرض دید مخاطبان خود باشند. با توجه به رشد روزافزون فضای مجازی، استفاده از رسانه‌های اجتماعی بهترین راه برای حضور مستمر در کنار مشتریان است. با ایجاد و مدیریت صفحاتی در این فضا، می‌توان به اهدافی همچون ارتباط با مخاطبان و  مشتریان، افزایش شهرت برند، ارائه محتوای جذاب و متنوع، انتشار نظرات و بازخوردهای مشتریان، توسعه بازار و افزایش فروش دست یافت. در این راستا انجام تبلیغات نیز خالی از لطف نیست.

 

داستان سرایی

 

از سناریوهای مختلفی می‌توان برای داستان سرایی استفاده کرد. یکی از بهترین سناریوها آشنا کردن مشتریان با چالش‌ها و روندهای کاری برند است. داستان‌ها اگر به خوبی نقل شوند افراد را با کسب و کارتان همراه و اعتماد آن‌ها را جلب می‌کنند.

 

یافتن بهترین راه ارتباطی

 

همان‌طور که گفتیم مدیر برند باید تاثیر مثبتی بر رابطه برند و مشتریان داشته باشد. از همین رو لازم است با توجه به گروه هدف بهترین شیوه‌ی تعاملی تشخیص داده شود.
اگرچه تکنیک‌ها کمی گنگ و کلی به نظر می‌رسند اما کسانی که در این حوزه تحصیل کرده‌اند و تجربه‌ی کافی دارند به خوبی از پس آن‌ها بر می‌آیند. لذا متقاضیانی که دوره دیده‌اند به مراتب موفق‌تر از سایر افراد عمل می‌کنند.

 

مدیر برند کیست؟


مدیر برند (Brand Manager) یا مدیر هویت برند، شخصی است که مسئولیت مدیریت و توسعه برند را بر عهده دارد. این شخص عموماً در شرکت‌های بزرگ و معتبر استخدام می‌شود و به طور مستقیم با دست‌اندرکاران مختلف از جمله تیم بازاریابی، محققان، طراحان، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان همکاری می‌کند تا برنامه‌هایی را برای توسعه برند ایجاد نماید. این شخص باید به خوبی با خصوصیات برند، بازار هدف و رقبا آشنا باشد و بتواند برای بهبود شهرت و فروش برند اقدامات مؤثری را انجام دهد.


حوزه کاری مدیر برند خیلی گسترده‌تر از بازاریابی است. این افراد به عنوان مسئول ساختارهای فکری جمعی، رفتار کارکنان و مشتریان را کنترل و از رفتارها و ایده‌های خوب حمایت می‌نمایند. این مدیران هر روز با نام تجاری زندگی می‌کنند و همیشه به موضوعاتی مانند توسعه برند، موقعیت برند یا ارتقا آن علاقه‌مندند. توجه داشته باشید که برندسازی یک فرایند بلند مدت است و موفقیت‌های سریعی را ایجاد نمی‌کند، بلکه باعث رشد طولانی مدت، سودآوری و کارآفرینی می‌شود. 

 


بیشتر بخوانید: وفاداری به برند چیست؟



وظایف مدیر برند چیست؟

 

رهبری برند شامل فرآیندها و فعالیت‌های زیر در شرکت است:

  • تجزیه و تحلیل برند و توسعه استراتژی برند
  • معرفی برند (برند)
  • مراقبت از برند
  • نظارت بر برند
  • توسعه برند
  • گسترش برند به محصولات دیگر

 

دوره برندسازی آکادمی شهاب اناری

 

دنیای امروز دنیای کارآفرینی است و خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که برند و کسب و کار خودشان را داشته باشند. در چنین شرایطی بدیهی است که بین برندها و محصولات رقابت شدیدی به وجود می‌آید. لذا شرکت‌ها و کارفرمایان روز به روز بیشتر به یک مدیر برند نیاز پیدا می‌کنند. البته برخی از کسب و کارها همواره در تلاش‌اند که در هزینه‌های نیروی انسانی خود قناعت نمایند. از همین رو شرکت در دوره‌ برندسازی شخصی هم برای صاحبان مشاغل و هم سایر افرادی که به دنبال کار هستند، بسیار مهم می‌باشد. در دوره بیزینس کوچینگ آکادمی شهاب اناری تبدیل به کسانی خواهید شد که نه تنها زندگی خودشان بلکه زندگی مخاطبانشان را نیز متحول می‌نمایند.

 

سوالات متداول


1. مدیریت برند چیست؟
به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که مدیران برند در راستای افزایش اعتبار برندها انجام می‌دهند تا در نهایت فروش و درآمد کسب و کارها افزایش یابد.


2. استفاده از مدیریت برند چه اهمیتی دارد؟
در این بازار چالشی و پر رقابت برندینگ تنها راهی است که کسب و کارها و مشاغل با گام نهادن در آن می‌توانند بقای خود را تضمین نمایند.
 

 

۴
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید