آگاهی از برند چیست و چگونه افزایش پیدا می‌کند؟

آگاهی از برند

 

آگاهی از برند به مفهوم شناخت و فهم مشتریان و عموم مردم از نام، نماد، لوگو و تصاویر مرتبط با یک شرکت و  محصول یا خدمات مشخص است. برند به عنوان یک اصل اساسی در تجارت، بسیار مهم است و توسعه آن برای شرکت‌ها و سازمان‌ها در دنیای امروز بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.

 

در زمینه آگاهی از برند، بسیاری از عوامل می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند، از جمله طراحی لوگو و نماد، تبلیغات، رویدادهای تبلیغاتی، ارتباطات عمومی، وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی! با این حال، برای توسعه آگاهی از برند، شرکت‌ها و سازمان‌ها باید درک کاملی از ارزش‌های خود داشته باشند و برای ارتباط با مخاطبان خود از راه‌هایی مانند ارائه محتوای برتر، ارائه تجربه‌های خاص و متمایز، و پاسخ به نیازهای مشتریان استفاده کنند.

 

در نهایت، آگاهی از برند به شرکت ها و سازمان ها کمک می کند تا با ایجاد ارتباطات قوی و ماندگار با مشتریان، رشد و توسعه بیشتری داشته باشند. به طور خلاصه، آگاهی از برند به عنوان یک اصل اساسی در تجارت، برای توسعه شرکت‌ها و سازمان‌ها بسیار مهم است. در این مقاله از آکادمی شهاب اناری، بیشتر در مورد آگاهی از برند بدانید.

 


با دوره بیزینس کوچینگ و برند سازی شخصی آکادمی شهاب اناری بیشتر آشنا شوید


 

آگاهی از برند(awareness brand)  چیست؟

 

آگاهی از برند به معنای آشنایی مصرف کننده با محصول، نام تولید کننده و موجودیت آن است. به بیان ساده‌تر مشتری یک محصول را با یک برند خاص می‌شناسد و هنگام خرید به دنبال آن می‌گردد. به عنوان مثال برای خرید سس کچاپ خرسی تمام فروشگاه را جستجو می‌کنید. این محصول از نظر شما کیفیت مناسبی دارد و در ذهن شما نقش بسته است. تولید کننده با بکارگیری طرحی ساده اما هوشمندانه توانسته محصول خود را در ذهن شما ماندگار کند. بنابراین اگر محصول شما نزد مشتری شناخته شده باشد به طبع فروش شما نیز افزایش می‌یابد.

 

برندهای مطرح جهان سال‌های سال است که بسته بندی محصولات خود را با یک طرح تکراری به بازار عرضه می‌کنند. از این رو خریداران از میان صدها محصول تنها محصولی با بسته بندی آشنا را انتخاب می‌کنند. در حقیقت افزایش آگاهی از برند به معنای استفاده از نشانه‌ها برای ایجاد تمایز میان محصول شما با سایر محصولات موجود در بازار است. این نشانه می‌تواند لوگو یا نماد شرکت، نام محصول و بسته بندی آن باشد. به عنوان مثال رنگ قرمز بسته بندی نوشابه کوکاکولا، لوگو پپسی، فرم شیشه شکلات نوتلا و هزاران موارد دیگر بر مبنای برندینگ صورت گرفته‌اند.

 

اهمیت آگاهی از برند برای کسب و کارها چیست؟

 

خریداران با داشتن آگاهی از برند زمان کمتری برای خرید صرف می‌کنند. یک برندینگ درست و اصولی به محصولات شخصیت می‌دهد و زمینه شناخته شدن آنها را فراهم می‌کند. طبق مقاله هاروارد بیزینس ریویو، برندهای شناخته شده نیازی به متقاعدسازی مشتری ندارند. از سوی دیگر خریدار هم از انتخاب چنین محصولاتی احساس رضایت می‌کند. امروزه بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی با هدف افزایش آگاهی از برند برگزار می‌گردند. عمل برندینگ فرایندی زمانبر است و باید برنامه ریزی بلند مدتی برای آن تدوین شود. بنابراین امری طبیعی‌ست که یک محصول جدید در ابتدای کار نتواند فروش مناسبی داشته باشد. معقوله برندسازی شخصی اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی در حوزه مارکتینگ و کسب و کار برخوردار است.

 

  • تسهیل در فروش محصول: مغز انسان تجربیات خوشایند را با استفاده از آدرس‌ها و نشانه‌ها به خاطر می‌سپارد. به عنوان مثال از دوست خود سوال می‌پرسید که برند آن شکلات با بسته بندی آبی  که تصویر یک خرس قطبی بر روی آن درج شده چه بوده است. شما با دادن نشانه‌ها قصد دارید برند شکلاتی که در گذشته خورده‌اید را پیدا کنید و آن تجربه را باز تکرار کنید. بنابراین خریداران به دنبال محصولی شناخته شده هستند و بعضا از درگیر کردن خود بر سر تصمیم گیری که کدام محصول بهتر است اجتناب می‌کنند. به این ترتیب اولین تجربه خرید بسیار حائز اهمیت است و به خریدهای بعدی منجر می‌شود.
  • به دست آوردن سهم عمده بازار: با تسهیل خرید، افزایش فروش به دست می‌آید و این به معنای در اختیار داشتن سهم بیشتر بازار است. از این رو افزایش آگاهی از برند رابطه مستقیمی با افزایش سهم بازار دارد. هر چه عمل برندینگ اصولی‌تر انجام شده باشد به طبع فروش بیشتر را نیز به همراه خواهد داشت. برندهای تازه کار به مراتب راه سخت‌تری برای رسیدن به جایگاه برندهای مشهور و قدیمی در پیش دارند و باید برای ماندگار شدن در ذهن خریداران تلاش کنند. شاخص سنجش آگاهی از برند، تعداد افرادیست که آن محصول را می‌شناسند. اما افزایش شناخت خود به تنهایی به معنای افزایش فروش نیست. به طور دقیق نمی‌توان گفت که تمامی این افراد مشتریان بالقوه هستند. اما درصدی از آنها به هنگام خرید تمایل بیشتری به برداشتن محصول شما از میان صدها محصول مشابه نشان می‌دهند. در نتیجه افزایش آگاهی از برند تصرف بخش بیشتری از سهم بازار را به همراه دارد.
  • افزایش اعتماد: امروزه بیشتر خریدها بر اساس نظر سنجی صورت می‌گیرد. افراد برای خرید محصولی که تجربه‌ای در استفاده از آن ندارند از دیگران کمک می‌گیرند و یا تجربه خوشایند خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و آن محصول را به یکدیگر توصیه می‌کنند. در چنین شرایطی جلب اعتماد جایگاه ویژه‌ای در بحث برندینگ شخصی می‌یابد. با برقراری ارتباط با مخاطب و جامعه هدف می‌توان اعتماد را به وجود آورد.
  • ماندگاری در ذهن: بسیاری از برندها نام خود را در زبان‌ها و حتی فرهنگ‌ها ماندگار کرده‌اند. به عنوان مثال در تمام دنیا کوکا را به عنوان نوشیدنی گازدار می‌شناسند، نه تنها به عنوان یک برند. موارد بسیار دیگری مانند استفاده از برند تاید به جای پودر رختشویی، پفک نمکی به جای اسنک پنیری یا حتی از برند زیراکس به جای فعل کپی کردن استفاده می‌شود. از این رو آگاهی از برند می‌تواند تداعیات ذهنی باشد. محبوبیت محصول می‌تواند آن را به یک شاخص بدل کند. شاخصی که سایر محصولات را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
  • افزایش ارزش برند: افزایش آگاهی از برند به معنای بیشتر شناخته شدن است. برندهای شناخته شده به مراتب ارزش بیشتری نسبت به رقبای خود دارند. به عنوان مثال شرکت اپل توانسته در بحث افزایش آگاهی برند چنان خوب عمل کند که کسی خورده‌ای به گرانی محصولاتش نمی‌گیرد.

 

در ادامه مزایای افزایش ارزش برند به اختصار آورده شده‌اند.

  1. ارائه محصولات و خدمات با قیمت بالاتر از سایر رقبا
  2. افزایش سوددهی برند
  3. افزایش ارزش برند و سهام شرکت
  4. جذب سرمایه گذاران بیشتر و گسترش برند
  5. امکان معرفی محصولات جدید و تضمین فروش به واسطه برند شناخته شده

 

استراتژی‌های افزایش آگاهی از برند

 

حال سوال اینجاست که چگونه باید افزایش آگاهی از برند را نزد مخاطب ممکن سازیم؟ برای اینکار باید با توجه به نوع کسب و کار مناسب‌ترین استراتژی به کار گرفته شود. از این رو شرکت در دوره‌ برندسازی می‌تواند موجب پیشبرد اصولی و حرفه‌ای فرایند آگاه سازی مخاطبان از برند شما گردد.

 

  • ثبات تبلیغاتی: از لحظه عرضه محصول به بازار تا همیشه به شعارهای تبلیغاتی خود پایبند باشید. به زبان ساده مزایایی که برای محصول خود تعریف می‌کنید دائمی باشد و دچار تغییر نشود. با تغییر شعارهای تبلیغاتی حس بی اعتمادی و عدم صداقت را به مخاطبان خود منتقل می‌کنید.
  • مشتری را در اولویت قرار دهید: بروز مشکلات و خطا در ارائه محصولات و خدمات امری ناگزیر و اجتناب ناپذیر است. حال اینکه چگونه با مشکلات برخورد می‌کنید بسیار اهمیت دارد. برای مثال مشتری برای خرید به یک فروشگاه وارد شده و کالایی خریداری می‌کند. مشتری پس از خروج از درب فروشگاه متوجه ایرادی در کالای خریداری شده می‌شود و مجددا به فروشگاه مراجعه می‌کند. تعویض جنس فروخته شده و یا مرجوع کردن آن با روی خوش، بازگشت مجدد مشتری را تضمین می‌کند. از سوی دیگر عدم پذیرش کالای معیوب نه تنها منجر به از دست رفتن مشتری شده بلکه از فروشگاه شما به عنوان یک محل نامناسب برای خرید یاد می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم که همیشه محصول بی کیفیت موجب از دست رفتن مشتری و خدشه دار شدن اعتبار نمی‌شود بلکه پشتیبانی نامناسب می‌تواند تبعات به مراتب بدتری به دنبال داشته باشد.
  • با مشتری در تعامل باشید: با استفاده از شبکه‌های اجتماعی امکان تعامل با مشتریان را برقرار کنید. محتواهای آموزنده و تخصصی در حوزه کسب و کار خود ارائه کنید. برای ایجاد رابطه‌ای صمیمی و دوستانه دست به برگزاری چالش و مسابقه بزنید. 
  • پارتنرشیپ یا همکاری با سایر برندها: یکی از روش‌های افزایش آگاهی از برند کوبرندینگ نام دارد. با توجه به نوع فعالیت خود می‌توانید با سایر برندها همکاری کنید. این روش برای هر دو برند مثمر ثمر خواهد بود. به عنوان مثال شرکت اورال بی با همکاری شرکت براون مسواک‌های برقی خود را معرفی کرده است.
  • بازاریابی ارجاعی یا Referral Marketing: با استفاده از بازاریابی ارجاعی مشتریان خود را به یک بازاریاب بدل کنید. مشتریان شما می‌توانند در ازای معرفی برند شما به سایرین خدمات یا امتیازات رایگان دریافت کنند.
  • کسب و کار فریمیوم: امروزه بسیاری از شرکت‌ها از این روش استفاده می‌کنند. شرکت گوگل بخش عمده خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران می‌گذارد. از سوی دیگر خدمات پیشرفته‌تر خود را در ازای دریافت هزینه ارائه می‌دهد. بازی‌های آنلاین مانند کالاف دیوتی موبایل، کلش آف کلنز و... نیز از این روش بهره می‌برند.

 


بیشتر بخوانید: کوچینگ چیست


 

چگونه می‌توان آگاهی از برند را اندازه گیری کرد؟

 

سنجش دقیق میزان افزایش آگاهی از برند مخاطبان از محصولی خاص کار چندان ساده‌ای نیست. روش‌های مختلفی برای دستیابی به این آمار وجود دارند، اما همیشه دقیق و قابل اعتماد نیستند.

اندازه‌گیری کمی
 

  1. میزان ترافیک سایت: با رصد میزان افزایش یا کاهش ترافیک سایت خود می‌توانید از میزان افزایش آگاهی از برند خود مطلع شوید و روند آن را بررسی کنید. در صورتی که میزان ترافیک سایت رو به افزایش باشد افراد بیشتری نیز از وجود برند یا محصول شما آگاه شده‌اند. توجه داشته باشید که باید شاخص ترافیک سایت را مورد سنجش قرار دهید. شاخص مستقیم سایت تعداد افرادی که به طور مستقیم نام سایت را در مرورگر وارد کرده‌اند نشان می‌دهد.

  2. Social Engagement یا مشارکت دنبال کنندگان در شبکه‌های اجتماعی: به طبع هر چه تعداد دنبال کنندگان صفحات اجتماعی محصول شما بیشتر شود به معنای روند رو به رشد آگاهی از برند شماست. تعداد لایک، کامنت و میزان اشتراک محتوای صفحه از پارامترهای اندازه گیری آگاهی از برند هستند.

 

اندازه گیری کیفی

 

  1. استفاده از Google Alerts: با استفاده از این قابلیت گوگل می‌توانید از میزان نشر نام محصول یا برند خود آگاه شوید. Google Alerts با هر بار استفاده از نام محصول یا برند شما در سایر سایت‌ها، شما را آگاه می‌کند.

  2. Social listening: این ابزار مانند Google Alerts عمل می‌کند، با این تفاوت که شبکه‌های اجتماعی را تحت نظر می‌گیرد. tag یا mention شدن برند شما در صفحات اجتماعی همیشه خبر خوبی نیست. ممکن است نقد منفی به محصول یا برند شما وارد شده باشد. البته این یک مزیت است و شما را به برطرف کردن آن عیب وا می‌دارد.

  3. تدوین پرسشنامه: این روش در مقایسه با سایر روش‌ها محبوب‌تر و رایج‌تر است. اما تنها زمانی می‌شود به داده‌های آن استناد کرد که کاملا اصولی اجرا گردد.

 

افزایش آگاهی از برند چه تاثیری در برندینگ دارد؟

 

افزایش آگاهی از برند زمانی اتفاق می‌افتد که مخاطب با دیدن المان‌هایی چون طرح و رنگ خاص یا فرم بسته بندی به یاد یک برند خاص بیفتد. برای مثال رنگ زرد و قرمز بسته بندی و لوگو حرف M تمام افراد را به یاد رستوران زنجیره‌ای مک دونالد می‌اندازد. افزایش آگاهی از برند یک گام فراتر از برندینگ است و علاوه بر برجسته کردن نام برند، حس استفاده از آن محصول یا خدمات را در ذهن مخاطب ماندگار می‌کند. به بیانی دیگر برندسازی شخصی یک پیشینه ذهنی یا خاطره‌ای خوش از محصولات را برای مشتری زنده می‌کند.

 

سوالات متداول:


1.    آگاهی از برند چیست؟

 

آگاهی از برند به معنای آشنایی مصرف کننده با محصول، نام تولید کننده و موجودیت آن است. به بیان ساده‌تر مشتری یک محصول را با یک برند خاص می‌شناسد و هنگام خرید به دنبال آن می‌گردد.

 

2.    اهمیت آگاهی از برند چیست؟

 

برندهای شناخته شده نیازی به متقاعد سازی مشتری ندارند. از این رو موجب تسهیل فروش می‌شوند. مواردی چون به دست آوردن سهم عمده بازار، جلب اعتماد، افزایش ارزش برند و ماندگاری در ذهن‌ها از دستاوردهای آگاهی از برند هستند و به این معقوله اهمیت می‌بخشند.

 

 

منابع:

hootsuite.comwikipedia.orgwordstream.com

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید