شناخت برند و هرآنچه در مورد آن باید بدانید

شناخت برند

 

شناخت برند به معنی آشنایی مخاطب با شما و نام شماست. برند یک مفهوم است، یک طرح که گویای تجارت، خدمات و فعالیت شما باشد. همه این وقایع قرار است با یک نگاه در ذهن مخاطب شکل گرفته و تا همیشه باقی بماند. با برند، یک مفهوم در ذهن مخاطب تداعی خواهد شد. بنابراین طراحی و آماده‌سازی آن کار چندان ساده‌ای نیست و نیاز به صرف وقت و هزینه کافی دارد. برندینگ و برندسازی شخصی سالهاست که مورد توجه کسب و کارهای بزرگ و گوناگونی قرار گرفته است. در سال های اخیر توجه صاحبان تجارت به این مقوله افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
 

تاثیر برندسازی و برندینگ بر رونق و توسعه یک کسب و کار
تاثیر برندسازی و برندینگ بر رونق و توسعه یک کسب و کار


اهمیت شناخت برند برای کسب و کارها چیست؟


با موفقیت در مرحله شناخت برند، کلیه مخاطبان چه خریدار باشند و چه نباشند، با دیدن لوگو یا نام شما، آن را خواهند شناخت.  این امر مزایای زیادی را برای یک کسب و کار به همراه خواهد داشت. از جمله:


افزایش میزان فروش محصولات یا خدمات


اگر برند شما شناخته شده باشد، مشتری از هر گوشه شهر یا کشور به سمت شما خواهد آمد. برندسازی کمک خواهد کرد که بازدهی شما به میزان 31 درصد افزایش پیدا کند. بدین ترتیب سهم شما از بازار فروش رشد خیره کننده ای پیدا خواهد کرد.


برند سازی و موفقیت در رقابت


بازار امروز، فقط به بازار واقعی محدود نمی شود. بازار مجازی نقش پر رنگ تری در فروش خدمات و محصولات ایجاد کرده است. مقوله برندینگ شخصی در بازار مجازی اهمیت ویژه ای دارد. مشتری ترجیح می دهد خرید خود را از فروشگاهی انجام دهد که آن را شناخته و نام آن را قبلا دیده باشد.

 


بیشتر بخوانید: آشنایی با اصول برندینگ برای کسب و کارها



برندسازی اعتبار شما را بالا می برد


برند سازی، اعتبار تجارت شما را بالا می برد. این اعتبار سازی نه تنها بر روی افزایش تعداد مشتری و میزان فروش شما تاثیرگذار بوده که در معتبر نشان دادن تجارت شما در بین کارکنانتان نیز اثر بخش خواهد بود. بدین ترتیب برای هر فرد کار کردن در کسب و کار شناخته شده شما افتخار بزرگی می باشد. به همین دلیل افراد حرفه ای و کاربلد در کنار شما مشغول به کار خواهند شد.


برند قوی، مشتری وفادار


زمانی که یک کسب و کار صاحب برند، کیفیت محصول یا خدمات و مشتری مداری را سرلوحه کار خود قرار دهد، به سادگی بر سر زبان ها خواهد افتاد. فرد راضی از خرید، برند و نام تجاری شما را بین دوستان و اعضای گروه خود معرفی خواهد کرد. این بدین معنی است که یک خریدار، هم به یک مشتری وفادار تبدیل خواهد شد و هم به یک تبلیغ کننده. بهترین تبلیغ، معرفی زبانی است.
 

برندسازی و موفقیت در رقابت
برندسازی و موفقیت در رقابت

 

وجود نام تجاری و تاثیر آن در ایجاد جامعه ای بزرگ از هواداران


برند سازی و شناخت برند یک فرآیند طولانی مدت است. هیچ یک از برندهای مطرح، یک شبه به جایگاه فعلی خود نرسیده اند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار بایستی تلاش مستمر خود را در ارائه خدمات و محصولات با کیفیت ادامه داده و به شکل اصولی برند خود را در اذهان ماندگار سازید. به مرور زمان نام شما از نسلی به نسل دیگر رسیده و جامعه طرفداران و هواداران شما روز به روز بزرگتر خواهد شد. در این مرحله، برند شما به یک ارزش تبدیل شده است. این یعنی یک نام در چندین نسل و ماندگاری همیشگی و این همان نتیجه و هدفی است که شما به دنبال آن بوده اید.


نام و شعار شما و احساس شخصی مخاطب شما


برند یا شعار یک تجارت، سبب القای حسی خاص به مخاطب خواهد شد. اگر برند شما یک حس منحصر به فرد یا خاص بودن به مشتری القا نماید، او از همراهی با شما حس خوبی دریافت کرده و تا همیشه وفادار به برند خواهد ماند.


تاثیر برند بر ماندگاری یک کسب و کار

 

نمی توان به طور قطع گفت که داشتن برند یا یک نام تجاری قوی تضمین کننده ماندگاری یک تجارت است. کما اینکه برندهای مطرح زیادی وجود دارند که، به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شده اند. اما این اصل که داشتن یک نام تجاری یا برند می تواند شما را در عرصه رقابت بالاتر و موفق تر نگه دارد یک حقیقت اثبات شده می باشد.
 

 

برندسازی، مهمترین المان یک تجارت
برندسازی، مهمترین المان یک تجارت

 

 


بیشتر بخوانید: انواع روش‌های ایجاد آگاهی از برند


 


استراتژی ایجاد شناخت برند چگونه است؟


شناخت برند نیاز به پشت سر گذاشتن سلسله مراتبی دارد. این لوگو یا شعار قرار است در آینده، گویای تجارت و خدمات شما باشد. بنابراین اعتبار کسب و کار شماست و آماده سازی آن یک اقدام استراتژیک محسوب می شود. بدین منظور برای طراحی یک برند، مراحل زیر پشت سر گذاشته می شوند:


تحقیق و پژوهش


اولین قدم در انتخاب برند، بررسی مواردی چون، عوامل تاثیرگذار بر روی مشتری، روش متمایز شدن از رقبا، موقعیت فعلی کسب و کار در بازار و ... می باشد. با تحقیق و پژوهش بیشتر و یافتن پاسخ های دقیق تر، در مسیر طراحی و شناخت برند خود موثرتر گام خواهید برداشت.


از مخاطب خود یک تعریف کامل داشته باشید


تجارت، یک موجودیت است و هر کس از آن انتظاری دارد. اگر صاحب یک تجارت بتواند نیاز و انتظار مشتری خود را به خوبی و درستی درک کرده و تشخیص دهد، در معرفی و شناخت برند خود موفق تر عمل خواهد کرد. 


در طراحی برند خود ارتباط کلامی و بصری را رعایت کنید


در یک برند، کلیه المان ها، مخاطب را تحت تاثیر قرار خواهند داد. کلمات و چیدمان آنها، طرح، رنگ و فونت همگی جزء عناصر مهم در یک برند هستند. یک لوگوی حرفه ای با کلیه عناصر یک کسب و کار مرتبط بوده و همخوانی خوبی با بخش های مختلف آن دارد.


مخاطب را با سرگذشت خود همراه سازید


بسیاری از برندها با بیان داستان تجارت خود و روش رسیدنشان به موفقیت، مخاطب را با خود همراه ساخته و آنها را به یکی از اعضای خانواده تجاری خود تبدیل می کنند. به کمک داستان جذابی که به مخاطب ارائه می دهید احساسات او را با خود همراه می سازید.


از شبکه های مجازی برای شناخت برند خود کمک بگیرید


شبکه های مجازی محل گذر بازدیدکنندگان بسیاری است. با معرفی خود در این محیط پر بازدید همگانی، بهتر و بیشتر دیده خواهید شد. تبلیغات در کانال های پرمخاطب و پر بازدید، به شما در شناخت برندتان یاری خواهد رساند.
 

در تعامل مداوم با مخاطبان و خریداران تان باشید


القای حس ارزشمند بودن به یک فرد، بیشترین تاثیر را در وی خواهد گذاشت. چنانچه شما به عنوان یک صاحب تجارت و برند، در تعامل دائم با مخاطب و خریداران خود باشید، از آنها در مورد کیفیت محصول خریداری شده نظر خواسته یا برای ارتقاء کیفیت خدمات یا محصولات تان از آنها کمک بگیرید، با سرعت بیشتری به موفقیت، شهرت و محبوبیت دست پیدا خواهید کرد.


بر روی محتواسازی تمرکز نمایید


محتوا سازی اصولی و مناسب، شما را در موتورهای جستجوگر شاخص خواهد کرد. با دیده شدن در سرچ گوگل یا دیگر جستجوگر ها، در معرفی برند خود، سریعتر به موفقیت دست پیدا خواهید کرد.


چه چالش هایی در ایجاد شناخت برند وجود دارد؟


بسیاری از کسب و کارها برای انتخاب و طراحی برند خود، هزینه کافی صرف می‌کنند اما به دلیل اشتباهاتی که مرتکب می شوند، در این زمینه به رشد و موفقیت دلخواه دست پیدا نخواهند کرد. از جمله این چالش ها می توان موارد زیر را برشمرد:

  • انتخاب بازار هدف نادرست
  • انتخاب پلتفرم های نامناسب برای معرفی
  • عدم یکپارچگی و هماهنگی بین برند و کلیه عناصر تجارت
  • عدم اطلاع رسانی کامل و دقیق

 

 


با دوره بیزینس کوچینگ  و برند سازی شخصی آکادمی شهاب اناری بیشتر آشنا شوید


 

 

سوالات متداول


1. شناخت برند چیست؟
اصطلاح، عبارت، لوگو یا تصویری که شما را به بازار هدف یا مشتری تان معرفی می کند، برند شما و روش های معرفی آن که کمک می کند مخاطب با دیدن آن شما را با یک نگاه تشخیص دهد، شناخت برند نامیده می شود.


2. چگونه می توان شناخت برند ایجاد کرد؟
برای دستیابی به این هدف مراحل مختلفی پشت سر گذاشته می شود. شما با تحقیق، شناخت کامل بازار هدف خود، جلب اعتماد مشتریان، تلاش برای بهتر و بیشتر دیده شدن خود و محتوا سازی پیشرفته و حرفه ای، در زمینه شناخت برند موفق خواهید شد.

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید