رهبری کسب و کار چیست؟

رهبری کسب و کار

 

رهبری کسب‌وکار در عصر دیجیتال امروزی حیاتی است. شرکت ها و اطلاعات آنقدر سریع در حال پیشرفت هستند که به راحتی امکان عقب ماندن از رقبا وجود دارد. برای رقابت کردن، سازمان ها باید به طور مستمر به دنبال عملکرد حداکثری در همه حیطه ها باشند، استعدادهای برتر را استخدام کنند و تربیت نمایند. یکی از بهترین روش ها برای توسعه و حفظ استعدادهای برتر و اطمینان از حداکثر عملکرد شرکت، کمک گرفتن از روش رهبری در کسب و کار با روش کوچینگ است که در ادامه مقاله بیشتر در مورد آن صحبت می کنیم.


رهبری چیست؟


قبل از اینکه بخواهیم در مورد رهبری کردن کسب‌وکار صحبت کنیم، باید تعریفی برای رهبری را بیان کنیم. رهبر کسی است که سازمان را به سمت اهداف اصلی‌اش هدایت می‌کند و در طی مسیر امکان رشد نیروهای سازمان را فراهم می‌نماید. در یک کسب‌وکار، رهبر وظیفه دارد تا کارمندان خود را برای رفع نیازهای شرکت و سازمان و تحقق به اهداف آن ها، به یک سمت هدایت کند. هر شرکت موفق، نیاز به یک رهبری قدرتمند دارد تا بتواند به هدف نهایی نزدیک‌تر شود.

 


بیشتر بخوانید: لایف کوچینگ



رهبری کسب و کار چیست؟


رهبری کسب و کار، یک روش برای رسیدن به اهداف در یک سازمان است. هر کسب‌وکار به یک رهبر نیاز دارد تا سازمان را به اهدافش برساند و موجبات رشد نیروهای سازمان را فراهم کند. اگر می خواهید از مزایای رهبری برای کسب و کار خودتان بهره مند شوید، بهتر است با اصل رهبری و ویژگی های یک رهبر خوب برای کسب و کار آشنا شوید.
 
رهبری کسب‌وکار یکی از مهمترین عوامل موفقیت در هر سازمان و شرکتی است. رهبری به معنای هدایت و راهنمایی یک گروه از افراد برای دستیابی به اهداف مشترک است. رهبران کسب‌وکار مسئولیت هدایت سازمان را بر عهده دارند و باید برای رسیدن به اهداف مشخص، استراتژی‌های مناسب را طراحی کنند و به کارکنان تحت مراقبت خود، راهنمایی دهند.
رهبران کسب‌وکار باید از دانش و تجربه کافی در زمینه مدیریت، بازاریابی، مالی و سایر حوزه‌های مرتبط برخوردار باشند. همچنین باید توانایی‌های مهارت‌های ارتباطی، انگیزشی، هماهنگی و اعتمادسازی را به خوبی داشته باشند تا بتوانند با کارکنان خود در ارتباط باشند و آن‌ها را در راستای اهداف سازمان هدایت کنند.
رهبران کسب‌وکار باید همیشه به دنبال بهبود و ارتقای عملکرد سازمان باشند. آن‌ها باید بتوانند در مواجه با تحولات بازار و فناوری، به سرعت واکنش نشان دهند و به سرعت به تغییرات نیاز داشته باشند. در کل، رهبری کسب‌وکار یک فرآیند پیچیده و چالش برانگیز است که برای دستیابی به موفقیت در کسب و کار، نیاز به دانش، تجربه و مهارت‌های مناسب دارد.


رهبری کسب و کار چگونه است؟


رهبری یک کسب و کار می تواند با روش های مختلفی انجام شود که هر کدام تاثیر متفاوتی روی کارمندان دارند. به طور کلی، دو روش اصلی برای رهبری یک کسب و کار وجود دارد که روش سنتی و روش کوچینگ می باشند. 
این روزها روش های سنتی برای رهبری انواع کسب و کار دستخوش تغییر شده اند. همین موضوع باعث شده تا رهبران کسب و کارهای موفق روی به رهبری با روش کوچینگ بیاورند. بر اساس تعریف فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF)، کوچینگ روشی تعاملانه برای ایجاد ارتباط میان کارمند و رهبر است که در آن کارمند خلاق می شود و پتانسیل  بالقوه خود را عملی می کند.
مزایای رهبری کسب و کار با روش کوچینگ به افراد این امکان را می دهد تا بتوانند به استقلال برسند، خلاقتر شوند و راه‌حل چالش‌های خود را از درون خود پیدا کنند. در واقع برای اینکه یک رهبر موفق به سبک کوچینگ باشید، باید یک سری مهارت‌ها از جمله پرسیدن سوالات قدرتمند و داشتن گوش شنوا برای شنیدن حرف‌های کارمندان را در خود تقویت کنید. اگر میخواهید با دوره بیزینس کوچینگ و کوچینگ کسب و کار آشنا شوید می توانید با مراجعه به این صفحات اطلاعات بیشتری کسب کنید.


بیشتر بخوانید: مدرک کوچینگ



رهبری کسب و کار به روش کوچینگ و مزایای آن


رهبری در کسب و کار به روش کوچینگ فرآیند آگاهانه پرورش استعدادها و شایستگی‌ها در افراد است تا بتوانند به طور موثرتر و بهتر چالش‌های خود را حل کنند، برای رسیدن به هدف برنامه‌ریزی نمایند و با دیگران کار کنند. 
رهبری با روش کوچینگ در کسب و کار، بسیار شخصی سازی شده است و می تواند عاملی برای افزایش عملکرد رهبران و کارمندان باشد. ماهیت شخصی سازی شده کوچینگ باعث می شود تا بتوان آن را به صورت دائم در حال اجرا دانست، به عبارت دیگر، در هر ارتباط رهبر و کارمند، امکان اجرای مهارتهای کوچینگ وجود دارد. برخلاف روش های دیگر مدیریت کسب و کار، رهبری به سبک کوچینگ می تواند باعث ایجاد یادگیری پایدار و تغییر رفتار به صورت پایدار شود که در تصویر زیر، اجزای رهبری کردن کسب و کار با روش کوچینگ را مشاهده می کنید. 

 

رهبری کسب و کار به روش کوچینگ


 
رهبری در کسب و کار بجای مدیریت کسب و کار


رهبری در کسب و کار، فرآیندی خاص برای رسیدن به اهداف کلان سازمانی است. رهبری و مدیریت هر دو مکمل هم هستند و نمی توان گفت که کدام روش برای کسب و کار بهتر است. با این حال رهبری در یک گروه می تواند الهام بخش باشد و به کارمندان انگیزه کار کردن بدهد. اما مدیریت باعث می شود تا کارمندان با ریزبینی و یک حساب و کتاب واقعی در یک کسب و کار، به نتیجه و هدف ایده آل خودشان برسند. خصوصا، اگر رهبری با روش کوچینگ انجام شود تا بتوان با داشتن یک رابطه تعاملانه و صمیمی با کارمندان، به نتایج ایده آل در کسب و کار رسید. 
با رهبری کسب و کار به شیوه کوچینگ، می توان بازدهی کارمندان را افزایش داد، به کارمندان برای کار کردن انگیزه داد و در نهایت به بهترین نتیجه و هدف در کسب و کار رسید. 

آیا علاقمندید مهارتهای کوچینگ را بیاموزید؟ برای اطلاعات بیشتر از دوره تربیت کوچ ستاره شمال، مورد تایید فدراسیون جهانی کوچینگ با مدرک معتبر بین المللی، کلیک کنید.

 

برای یک رهبر کسب و کار موفق شدن، این ویژگی ها را در خود تقویت کنید


اگر قرار است یک کسب و کار را رهبری کنید، باید یک سری ویژگی ها را در خودتان تقویت کنید. البته رهبری کسب و کار به شیوه کوچینگ، نیاز به مهارت های خاص و جدیدتری دارد که در ادامه این مقاله به آن ها اشاره می کنیم. همچنین، در تصویر زیر می توانید ویژگی هایی که برای یک رهبر کسب و کار موفق نیاز دارید را مشاهده کنید.
 

ویژگی هایی که برای رهبری در کسب و کار نیاز دارید

 

رهبری در کسب و کار

 

  • داشتن چشم انداز، رسالت و ارزشهای مشخص: رهبر کسب و کار برای اینکه بتواند کارمندان سازمان را با خود همراه کند تا به اهداف یازمانی برسند، باید چشم انداز (vision)، رسالت (mission) و ارزشهای (values) مشخصی داشته باشد و آن را در سازمان تسری دهد.
  • ایجاد امنیت و اعتماد: رهبر کسب و کار باید با کارمندان و اعضای گروه خود صادق باشد و با شیوه رفتار خود، با آنها امنیت و اطمینان ایجاد کند. در این صورت تعامل میان کارمندان و رهبر بهبود پیدا می کند و این اهمیت روش کوچینگ در رهبری سازمانی است.
  • داشتن انصاف و عدالت : عادلانه رفتار کردن یک رهبر کسب و کار با تمامی کارمندان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پس اگر می خواهید یک رهبر موفقی باشید تا همه به شما احترام بگذارند، انصاف و عدالت را در خودتان تقویت کنید. 
  • توانایی مدیریت بحران: داشتن صبر و حوصله زیاد و داشتن هوش هیجانی بالا برای رهبری در کسب و کار بسیار مهم است. رهبر باید بتواند با مدیریت احساسات هیجانی، در مواقع بحرانی گروه را هدایت کند. 
  • خوش بین بودن: رهبری یک کسب و کار با ایجاد شور و اشتیاق در میان کارمندان پیش می رود. برای اینکه بتوانید تعامل بهتری با کارمندان داشته باشید و استرس آن ها را مدیریت کنید، باید مثبت اندیش و خوش بین باشید.
  • داشتن شناخت کافی از خود: رهبر کسب و کار باید شناخت کافی از خودش و باورهایش داشته باشد تا بتواند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کند. اگر نتوانید به خوبی خود را بشناسید، نمی توانید واکنش های خوبی به چالشها داشته باشید و مشکلات حوزه رهبری یک کسب و کار را رفع کنید.
     

 

سوالات متداول


1. اهمیت رهبری در کسب و کار چیست؟
رهبری در کسب و کار، باعث ایجاد انگیزه و شور و اشتیاق در اعضای گروه برای رسیدن به اهداف می شود و در عین حال باعث رشد و تعالی کارمندان سازمان می گردد.

 

2. چگونه میتوان یک رهبر موفق برای کسب و کار شد؟
با شرکت در دوره های کوچینگ یا استفاده از مهارتهای کوچینگ برای رهبری کردن کسب و کار، می توانید به یک رهبر موفق در کسب و کار خودتان تبدیل شوید.


اگر علاقمندید، مهارتهای کوچینگ را برای رهبری و مدیریت بهتر سازمان تان بیاموزید، پیشنهاد می کنیم در جامعترین دوره کوچینگ ایران مورد تایید آی سی اف (ICF) به راهبری دکتر شهاب اناری، کوچ خوشنام و پرافتخار بین المللی، شرکت کنید. این روزها تخفیفات ویژه ای هم برقرار است. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

 


دوره تربیت مدرس شکوفایی آکادمی شهاب اناری


 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید