معرفی بهترین کتاب‌های کوچینگ

بهترین کتابهای کوچینگ

 

اگر یک کوچ هستید و به‌صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنید یا صرفاً به مباحث کوچینگ علاقه‌مندید، این مقاله را از دست ندهید.

در این مقاله از آکادمی شهاب اناری، می‌خواهیم لیستی از بهترین کتاب‌های کوچینگ را به شما معرفی کنیم. این کتاب‌ها حاصل سال‌ها تجربه نویسندگان مختلف در صنعت کوچینگ و حاوی نکات ارزشمندی هستند که می‌توانند راهنمای خوبی برای کوچ‌ها و و علاقمندان به این حوزه باشند. 

 

۱۰ تا از بهترین کتاب‌های کوچینگ 

 

با اینکه کوچینگ تخصص و مهارت نسبتا جدیدی است، کتاب‌های زیادی برای کوچ‌ها و افراد علاقمند به این حوزه تالیف شده است. در ادامه 10 مورد از بهترین کتاب‌های کوچینگ را معرفی می‌کنیم که توسط معروف‌ترین متخصصان این حوزه تالیف شده و از دیدگاه‌های مختلفی به بررسی این مهارت پرداخته‌اند. 

 

کتاب مربیگری برای عملکرد بهتر (Coaching for Performance)

 

  • نویسنده: سر جان ویتمور
  • سال نگارش: 1992
  • مترجم: پیمان رحیمی نژاد
  • ناشر: ابوعطا

 

بهترین کتاب‌های کوچینگ

 

این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های کوچینگ است که مورد توجه کوچ‌ها، مدیران و رهبران کسب‌وکارهای زیادی قرار گرفته است. در این کتاب درباره مدل معروف GROW نیز، به‌عنوان زیربنای صنعت کوچینگ، صحبت شده است. 

نویسنده در این کتاب توضیح می‌دهد که کوچینگ چیست، چطور کار می‌کند، از کجا آمده و چرا کوچینگ می‌تواند به ایجاد انگیزه، هدفمندی و پویایی افراد کمک کند. 
 

در آخرین ویرایش این کتاب، نویسنده به بررسی ارتباط هوش هیجانی و رهبری برای داشتن یک عملکرد عالی نیز می‌پردازد. مطالعه این کتاب برای کوچ‌های تازه‌کار، کوچ‌هایی که به‌تازگی وارد حوزه اجرایی و رهبری شده‌اند و همین‌طور مدیران و رهبران سازمان‌ها مفید است. 

 


با دوره بیزینس کوچینگ آکادمی شهاب اناری بیشتر آشنا شوید


 

کتاب عادت مربیگری؛ کمتر بگویید، بیشتر بپرسید و روش رهبری‌تان را برای همیشه تغییر دهید (The Coaching Habit)

 

  • نویسنده: مایکل بانگای استانیر

  • سال نگارش: 2016

  • مترجم: سمانه (سیمین) سیدی

  • ناشر: نوین

 

کتاب کوچینگ

 

کتاب عادت مربی‌گری، یکی دیگر از بهترین کتاب‌های کوچینگ این لیست است که مطالعه آن به مدیران و رهبران کسب‌وکارها توصیه می‌شود. 
این کتاب پر از ایده‌ها و نکات جالب درباره کوچینگ است. در این کتاب، نویسنده با تکیه بر تجربه بیش از 1000 مدیر پرمشغله از سراسر جهان، توضیح می‌دهد که چطور می‌توانید با استفاده از مهارت‌های کوچینگ عملکرد و پتانسیل کار خود را به حداکثر برسانید.

 

این کتاب حول 7 سوال مهم درباره کوچینگ می‌چرخد که نویسنده در هر فصل به یکی از آن‌ها می‌پردازد و خواننده را به ایجاد یک عادت سازنده جدید مثل گوش کردن فعال تشویق می‌کند.
همچنین این کتاب فصل‌هایی با عنوان Masterclass دارد که به خواننده برای درک عمیق‌تر موضوع کمک می‌‌کند.

 

کتاب راهنمایی برای باقی ماندن در عرصه کوچینگ (The Coach's Survival Guide)

 

  • نویسنده : کیم مورگان
  • سال نگارش: 2019

 

این کتاب توضیح می‌دهد که چطور یک کوچ بهتر شویم. مخاطب کتاب همه کوچ‌هایی هستند که در زمینه‌های مختلف کوچینگ و منابع انسانی فعالیت می‌کنند. 
این کتاب درباره نحوه و زمان صحبت کردن درباره دغدغه‌های مراجع و طریقه برقراری ارتباط و توازن بین زندگی حرفه‌ای و شخصی کوچ صحبت می‌کند.
به‌این‌ترتیب به کوچ‌ها کمک می‌کند تا حد و مرزهای قانونی، اخلاقی و حرفه‌ای خود را بهتر بشناسند و روابط قانون‌مند و بهتری با مراجعان خود داشته باشند.

 

کتاب کوچینگ و تحول در زندگی

 

  • نویسندگان : روبرت بارنر و کن ایدیوس
  • مترجم: بهرام برزگر، سارا افشاری
  • ناشر: تات

 

 

مخاطب این کتاب عموم مردم هستند و به آن‌ها یاد می‌دهد که چطور با ایجاد تغییر و تحولات کوچک زندگی‌شان را دگرگون کنند. مطالعه این کتاب، به کسانی که می‌خواهند مهارت کوچینگ خود را بهبود دهند و نیز مدیران سازمانی که با نیروی انسانی سروکار دارند یا می‌خواهند نحوه رهبری خود در سازمان را بهبود دهند، توصیه می‌شود.

 

کتاب کوچینگ، مربیگری درخشان (Brilliant Coaching)

 

  • نویسنده : جولی استار
  • سال نگارش: 2016
  • مترجم: علیرضا سهرابی 
  • ناشر: نگاه نوین

 

 

این کتاب برای بهبود و ارتقای دانش و مهارت‌ کوچ‌ها طراحی شده است؛ اما همه علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند آن را مطالعه کنند.
نویسنده این کتاب، در چهار بخش اصلی آگاهی، توانایی، کاربرد و اقدام همه اطلاعاتی که به‌عنوان یک کوچ به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

همچنین درباره ماهیت کوچینگ، توانایی‌های لازم برای آن، کاربرد کوچینگ و مربیگری در محل کار و نحوه ارتقای سطح کوچ‌ها صحبت می‌کند. 
این کتاب علاوه بر مباحث تئوری، تمرین‌های عملی زیادی هم دارد. 

 

کتاب راهنمای مربیگری، راهنمای عملی برای فرآیند، اصول و مهارت‌های مربیگری فردی 

 

  • نویسنده: جولی استار
  • سال نگارش: 2002
  • مترجم: علی عسگر حلوایی، علیرضا نفیسی
  • ناشر: نوین

 

 

این کتاب حاصل بیش از 20 سال تجربه نویسنده در عرصه کوچینگ فردی است که با زبانی ساده و روان آن را به خواننده منتقل می‌کند.
نویسنده در این کتاب، درباره اصول مربیگری و نحوه به‌کارگیری آن‌ها در شرایط مختلف مثل محل کار و زندگی شخصی توضیح می‌دهد.

علاوه بر این به خوانندگان دستورالعمل، نکات و ایده‌های جدیدی را معرفی می‌کند تا در برخورد با مراجعان یا کارمندان خود یا در زندگی فردی خود عملکرد و تصمیمات بهتری داشته باشند. 

 


بیشتر بخوانید: کوچینگ فردی چیست و چرا مهم است؟


 

کتاب راهنمای کوچینگ زندگی (The Life Coaching Handbook)

 

  • نویسنده: کرلی مارتین
  • سال نگارش: 2001
  • مترجم: محبوبه مظاهری
  • ناشر: الماس دانش 

 

 

کرلی مارتین یک لایف کوچ حرفه‌ای، نویسنده و متخصص بین‌المللی NLP است. این کتاب از معدود کتاب‌های کوچینگ خوبی است که تنها مخاطب آن لایف کوچ‌ها و کوچ‌های شخصی هستند. 

نویسنده در این کتاب، اصول کوچینگ را با تعاریف، نکات و تکنیک‌های زیادی ارائه می‌کند و توضیح می‌دهد که کوچینگ چیست و چطور خودتان و دیگران را به شکلی موثر کوچ کنید. 
این کتاب در کنار مباحث لایف کوچینگ، گریزی هم به کوچینگ سازمانی می‌زند. 

 

کتاب The Coach’s Casebook

 

  • نویسنده: جف واتس و کیم مورگان
  • سال نگارش: 2015
  • مترجم: این کتاب هنوز به فارسی ترجمه نشده است. 

 

 

وقتی این کتاب را می‌خوانید حس می‌کنید همزمان یک کوچ، مراجع، مدیر و دانشجوی کوچینگ هستید و با همه آن‌ها در ارتباطید. خواننده در هر فصل از کتاب با یک کوچ همراه می‌شود و با مراجع خود درباره یکی از این دوازده رفتاری که همه کوچ‌ها با آن‌ها مواجه می‌شوند مثل کمال‌گرایی، فریبکاری، اضطراب، اهمال‌کاری و غیره دست و پنجه نرم می‌کند و سعی می‌کند علل آن‌ها را بفهمد و به مراجع خود کمک کند.

 


بیشتر بخوانید: سوالات قدرتمند در کوچینگ که باید از مراجع بپرسید


 

کتاب helping people change
 

  • نویسنده: ریچارد بویاتزیس  (Richard Boyatzis)
  • سال نگارش: 2019
  • متجرم: این کتاب به فارسی ترجمه نشده است

 

 

تقریباً همه افراد در نقش‌ها و شغل‌های مختلفی مثل معلم، رهبر و مدیر، پزشک و… به دیگران کمک می‌کنند؛ اما این کمک‌ها بیشتر از جنس تلاش برای رفع و اصلاح خود مشکل و پرکردن شکاف‌های موجود است. 
در حالی که این روش به نوعی پاک‌کردن صورت مسئله است و کمکی به ایجاد تغییری مثبت در فرد یا یادگیری و توانایی حل مسئله در آینده نمی‌کند.

 

نویسنده در این کتاب می‌گوید، راه درست کمک به افراد این است که در درجه اول بر رفع مشکلات تمرکز نکنید؛ سپس با آگاه‌سازی فرد نسبت به توانایی‌ها و ویژگی‌های خاص  خود و ایجاد دیدگاهی مثبت نسبت به خودش، یا با هدف‌قراردادن هدفی الهام‌بخش که فرد مدت‌هاست دنبال می‌کند، به کمک کنید که خودش مسئله را حل کند.

 

این همان کاری که کوچ‌های بزرگ انجام می‌دهند. این کتاب حاصل سال‌ها تحقیق و تجربه واقعی نویسنده در برخورد با افراد مختلف است.
ضمنا این کتاب پر از تمرین‌ها و سوالاتی است که به شما کمک می‌کند در نقش کوچ بتوانید بهتر بتوانید به افراد یا مراجعان خود برای حل مشکلات‌شان کمک کنید.

 

 

کتاب 1 2 3 بدرخش 

 

  • نویسنده: شهاب اناری
  • ناشر: مبتکران

 

 

اگر از آن دسته افرادی هستید که اهداف و آرمان‌های بزرگی در سر دارند و می‌خواهند مسیر رسیدن به آن‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند، مطالعه این کتاب را از دست ندهید.
این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های کوچینگ این لیست است که با مطالعه آن یاد می‌گیرید چطور از حداکثر توان و عملکردتان برای رسیدن به موفقیت و اهداف‌تان استفاده کنید.

 

نویسنده این کتاب، آقای شهاب اناری، با تکیه بر تجربه ۲۰ ساله خود در زمینه‌های آموزشی، مشاوره و کوچینگ این کتاب را تالیف کرده و در آن به مباحث مختلفی از جمله نوروساینس، کوچینگ، هوش هیجانی، تسلط بر هدف، ذهن، زمان و… پرداخته است.

 

سخن پایانی 

 

دانش به‌روز و یادگیری مستمر در صنعت کوچینگ، یک اصل مهم و ضروری است. ما در این مقاله، چند تا از بهترین کتاب‌های کوچینگ را معرفی کردیم که می‌توانید با مطالعه آن‌ها دانش خود را در این حوزه ارتقا دهید.

 

البته بهتر است برای یادگیری حرفه کوچینگ به مطالعه چند کتاب اکتفا نکنید و حتما دوره معتبر و به‌روزی را هم برای یادگیری اصول و مهارت‌های مهم کوچینگ بگذرانید.
دوره کوچینگ آکادمی شهاب اناری یکی از آن منابع معتبر و به‌روز است. برای آشنایی بیشتر با این دوره، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 


شاید هم می خواهید مدرس توسعه فردی/سازمانی شوید؟ دوره تربیت مدرس شکوفایی آکادمی شهاب اناری


 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید