کوچینگ سازمانی چیست و چگونه باعث افزایش عملکرد سازمان می‌شود؟

کوچینگ سازمانی

 

گاهی اوقات به دلایل مختلفی، ممکن است عملکرد کارکنان و کارمندان یک شرکت کاهش یابد و سازمان‌ها نتوانند کارایی خوبی از خود نشان دهند. 

 

اگر شما به‌عنوان یک مدیر یا رهبر، بتوانید با تغییر ساختاری در سازمان، راه‌هایی برای رشد و افزایش عملکرد کارمندان، تیم‌ها و به تبع آن سازمان خود پیدا کنید، می‌توانید درآمد بسیار بالایی نیز برای سازمان رقم بزنید.

 

یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای شما، کوچینگ سازمانی است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی مفهوم کوچینگ سازمانی، تاریخچه و اهمیت استفاده از آن در سازمان‌ها و کسب‌وکارها بپردازیم.  در ادامه با ما همراه باشید. 

 

کوچینگ سازمانی چیست؟

 

کوچینگ سازمانی به سازمان‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از طریق بهبود عملکرد کارمندان و تیم‌های مختلف، همکاری موثر آن‌ها باهم و تقویت مهارت‌های ارتباطی و لیدرشیپی، عملکرد و بهره‌وری سازمان افزایش پیدا کند،  و نیروهای شاد و راضی‌تری در سازمان‌ها حضور داشته باشند.

 

کوچینگ سازمانی روی مدیران، کارمندان و تیم‌هایی که یک سازمان را شکل می‌دهند تمرکز می‌کند و هدف اصلی آن، کمک به آن‌ها برای حرکت‌کردن در جهت اهداف و چشم‌اندازهای یک شرکت است. 

 

البته کوچینگ سازمانی می‌تواند در شناسایی اهداف سازمانی و نحوه رسیدن به آن‌ها هم موثر باشد و به سازمان‌ها در موضوعاتی مثل سودآوری، مدیریت بحران و… کمک کند. 

 

پس به زبان خیلی ساده:

 

کوچینگ سازمانی فرایندی است که در آن فردی با نقش مربی یا همان کوچ، با استفاده از اصول و تکنیک‌ها خاصی، ابه مدیران، کارمندان و تیم‌های آن سازمان کمک می‌کند که در جهت اهداف سازمان و در راستای افز ایش عملکرد و بهره وری حرکت کنند. این کار در نهایت منجر به بهبود عملکرد و پیشرفت و ارتقای آن سازمان و افزایش درآمد و سودآوری می‌شود.

 

کوچینگ سازمانی چیست

 


با دوره بیزینس کوچینگ آکادمی شهاب اناری بیشتر آشنا شوید


 

کوچینگ سازمانی در عمل (مثالی از کوچینگ سازمانی)

 

شاید بپرسید کوچینگ سازمانی دقیقا چه نتایجی را برای سازمان به همراه دارد و کوچ‌های سازمانی دقیقا چه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند؟ 
 اجازه دهید با یک مثال توضیح دهیم.

 

فرض کنید شما به‌عنوان مدیر، در سازمان و شرکت‌تان، با کاهش انگیزه و بازدهی تیم‌ها و کارمندان‌تان روبه‌رو شده‌اید. در اینجا با توجه به ابعاد سازمان، یک یا چند کوچ سازمانی به کمک شما می‌آیند تا این مشکل را حل کنند.

 

کوچ‌های سازمانی ابتدا به سراغ شناخت سازمان، اهداف و مقاصد و تیم‌های آن می‌روند و با پرسیدن سوالات قدرتمند کوچینگ، سعی می‌کنند دلایل کاهش بازدهی کارمندان، کاهش سودآوری سازمان و… را پیدا می‌کنند. 

برای مثال ممکن است کاهش بازدهی و عملکرد یکی از کارمندان به دلیل مشکلات خانوادگی یا اختلاف با یکی از همکاران خود پیش آمده باشد و به عملکرد کل تیم ضربه بزند.

 

وظیفه کوچ سازمانی این است که در یک فرایند گفتگو‌محور این دلایل و مشکلات را پیدا کرده و سپس به فرد کمک کند تا با خودآگاهی بیشتر، راه‌حل این مشکل را پیدا کند. این کار در ابعاد بزرگ‌تر باعث می‌شود تا شاهد افزایش عملکرد، رشد و پیشرفت سازمان خود باشید. 

 


بیشتر بخوانید: مدیر در نقش کوچ چگونه رفتار می‌کند؟


 

تاریخچه کوچینگ در سازمان‌ها و کسب‌وکارها 

 

کوچینگ سازمانی مفهوم نسبتا جدید و نوینی است که در اواخر قرن بیستم شکل گرفت. در این دوره زمانی، با رشد فناوری و اینترنت، تعداد استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهایی که ایده و محصولی جدید به بازار عرضه می‌کنند بیشتر شد و در نتیجه، مشکلاتی در سازمان‌های آن‌ها شکل می‌گرفت. 

 

به همین دلیل، محققان برای حل این مشکل، مفهومی به نام بیزینس کوچینگ را ابداع کردند. با گذشت زمان، این مفهوم به بررسی دقیق‌ترِ ساختار سازمان‌ها پرداخت و کوچینگ سازمانی پدید آمد. 

 

تفاوت کوچینگ سازمانی با بیزینس کوچینگ 

 

به طور کلی، کوچینگ سازمانی یکی از انواع و زیرمجموعه‌های بیزینس کوچینگ است. بیزینس کوچ، تلاش می‌کند تا با تجزیه و تحلیل داده‌های یک کسب‌وکار، خروجی‌ها و نتایج یک سازمان را توسعه دهد.
کوچ سازمانی نیز تلاش می‌کند تا مواردی مانند سلامتِ فرهنگ رفتاری و سازمانی، عملکردتیم‌ها و… را در نظر بگیرد.

 

در نتیجه می‌توانیم بگوییم که بیزینس کوچ بیشتر روی توسعه خروجی‌ها و نتایج یک سازمان متمرکز است و کوچ سازمانی، روی بهبود فرایندهای درون‌تیمی یک سازمان تمرکز دارد.

 


بیشتر بخوانید:  بهترین کتاب‌ های کوچینگ


 

چرا باید از کوچ سازمانی استفاده کنیم؟

 

شما در یک سازمان با آدم‌ها، ویژگی‌ها و فرهنگ‌های مختلف روبه‌رو هستید؛ بر خلافِ یک ماشین یا ربات، برای مدیریت و افزایش عملکرد، انگیزه و مهارت‌های نیروی انسانی، نیاز دارید تا راهکارهای انسانی را در پیش بگیرید. 

یعنی نیازها، دغدغه‌ها و مشکلات نیروی‌های سازمان را بررسی و متناسب با آن‌ها و ویژگی‌های هر فرد، برای افزایش راندمان او در کار، راهکارهایی را بیندیشید. 

 

اینجا است که استفاده از کوچینگ سازمانی برای شما اهمیت پیدا می‌کند. البته موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و به کار بردن کوچینگ سازمانی در کسب‌وکار، نتایج بسیار زیادی را برای شما به همراه دارد. در این بخش به بررسی این نتایج خواهیم پرداخت.

 

کمک به رشد سریع کسب‌وکارها 

 

کسب‌وکارها وقتی رشد می‌کنند که حس موفقیت و رشد تیمی (نه فقط رشد فردی) در کارمندان وجود داشته باشد.
با کوچینگ سازمانی، اتحاد و ارتباط موثر بین رهبر و سایر اعضای تیم، باعث هماهنگی و تلاش بیشتری در اعضای تیم می‌شود. به همین دلیل رشد کسب‌وکار سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

 

افزایش انگیزه نیروها و سرعت رشد سازمان

 

شاید بخش بزرگی از مشکل عدم بازدهی سازمان شما، ریشه در مسائل عاطفی، درگیری‌های ذهنی و مسائل شخصیِ افرادِ مشغول در سازمان داشته باشد. اگر به بررسی این مشکلات نپردازید، ممکن است سازمان شما با شکست‌های بزرگی روبه‌رو شود. 
 

کوچ‌های سازمانی از طریق تعامل و ارتباط نزدیک با تمامی افراد سازمان، نسبت به این مشکلات آگاه می‌شوند و برای حل آن به کارمندان کمک می‌کنند. هرچه ارتباط با کارمندان یک سازمان بهتر باشد، مدیریت کارها هم ساده‌تر می‌شود، انگیزه کارکنان و سرعت رشد سازمان هم بالا می‌رود. 

 

 

افزایش خلاقیت در سازمان

 

خلاقیت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که شرکت‌های بزرگ به آن اهمیت می‌دهند. با استفاده از خلاقیت در یک سازمان، می‌توانید مشکلات و مسائل را با یک‌دهمِ منابع حل کنید. 
به دلیل افزایش انگیزه کارکنان با استفاده از کوچینگ سازمانی، خلاقیت نیز در فضای کار افزایش می‌یابد و می‌توانیم شاهد تسهیل فرایند رسیدن به اهداف سازمانی باشیم. 

 

افزایش رضایت شغلی و عملکرد کارمندان

 

کوچ سازمانی مسئول حفظ سیستم و نظم سازمان است؛ بنابراین کارکنان می‌توانند برای صحبت‌کردن درباره تمام حقوق و وظایف خود به کوچ اعتماد کنند و برای رفع هر نوع ناراحتی در محل کار نزد او بیاید تا این مسائل به‌موقع برطرف شود. 

 

این احساس امنیت و اعتمادی که توسط کوچ به کارمند داده می‌شود، باعث می‌شود کارمندان به‌جای هر نقص دیگری در سیستم، روی کار خودشان تمرکز کنند. تمرکز کارمندان روی کار، یک اصل مهم برای بهره‌وری یک شرکت است.

 

علاوه بر این، یک کارمند زمانی به کار وفادار و متعهد می‌ماند که از طرف رهبر و مدیر، مزایا و پاداش و احترام ببینید. قدردانی و توجه به کارمندان باعث می‌شود که آن‌ها بهتر کار کنند.
با کوچینگ سازمانی می‌توانید یک محیط مثبت برای کارمندان ایجاد و آن‌ها را تشویق کنید تا بهتر کار کنند.

 

 

اهداف کوچینگ سازمانی چیست؟

در بخش بالا به این موضوع که چرا باید از کوچ سازمانی استفاده کنیم پرداختیم. در این بخش میخواهیم دو هدف مهم و اساسی کوچینگ سازمانی را نام ببریم و توضیح دهیم، کوچینگ سازمانی همواره در راستای بهبود و توسعه ی سازمان و اعضای آن قدم بر می دارد. اهدافی که در کوچینگ سازمانی دنبال می شوند برای هر سازمان به طور خاص شناسایی و مشخص می شوند و با توجه به اولویت های سازمان و نیازهایی که در طی فعالیت درازمدت خود با آن ها مواجه می شود تعیین می شوند. اما به طور کلی می توان اهداف کوچینگ سازمانی را به صورت زیر تعریف کرد:

بهبود عملکردی در سازمان

یکی از مهم ترین مواردی که در هر سازمانی همواره به آن توجه می شود، بهبود عملکرد سازمان است. یکی از اصلی ترین اهداف کوچینگ سازمانی نیز بهبود عملکرد سازمان بوسیله روش های مختلف از جمله افزایش مشارکت و بازدهی کارکنان است.

ارتقا مهارت های رهبری سازمان

کوچینگ سازمانی باید بوسیله ی روشهای مختلف مدیریتی و راهبری مانند: بالابردن انگیزه و تقویت روحیه کارکنان، ایجاد ارتباطات و حس اعتماد بین نیروها و مدیران سازمان و همچینین کنترل تنش ها و چالشهای سازمان و در نهایت افزایش وفاداری کارکنان به سازمان می تواند قدرت تصمیم گیری و مهارت های ارتباطی  و مدیریتی رهبران و مدیران سازمان را افزایش دهد.

اهداف کوچینگ سازمانی با توجه به نیازها و شرایط آن می تواند برای هر سازمان متفاوت باشد و نیاز به آنالیز دقیق و استفاده از  کوچ با تجربه برای تبیین اهداف و تعیین راه کارهای پیاده سازی آن دارد و بتبع در مواردی میتواند اهداف متفاوتی را دنبال کنند.    

 

کوچ درون سازمانی و کوچ برون سازمانی 

 

به طور کلی، روابط کوچینگی سازمان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

 

  • کوچ درون سازمانی
  •  کوچ برون سازمانی

 

 با شناخت این دو مفهوم و درک تفاوت بینِ آن‌ها، می‌توانید راحت‌تر نسب به استفاده از کوچینگ سازمانی اقدام کنید. در این بخش به بررسی این دو مفهوم خواهیم پرداخت. 

 

کوچ درون سازمانی 

 

همانطور که از نام این مفهوم پیداست، این نوع کوچ عضوی از سازمان است و در آن فعالیت می‌کند. لازم به ذکر است که معمولا این فرد، سمتِ کوچ را در سازمان ندارد و به‌عنوان یک مدیر یا رهبر، نقشِ کوچ را نیز ایفا می‌کند. 
 

یک کوچ درون سازمانی می‌تواند با توجه به شناختی که از سازمان دارد، تصمیمات خوبی را برای بهبود بازدهی و راندمان شرکت اتخاذ کند؛ اما در مقابل، ممکن است این تصمیمات منافعی را نیز برای او به دنبال داشته باشند و روی تصمیم او تاثیر بگذارند.

 

کوچ برون سازمانی

 

کوچ برون سازمانی شخصی است که هیچ شناخت و ارتباط قبلی از سازمان شما ندارد و تلاش می‌‌کند با تحقیق و بررسی درباره سازمان شما، به این شناخت دست پیدا کند. 

از آنجایی که تصمیمات و راهکارهای ارائه‌شده توسط یک کوچ برون سازمانی، منافع مستقیمی از سمت سازمان برای او ندارد، تصمیماتی که در سازمان اتخاذ می‌کند معمولاً با سوگیری کم‌تری همراه است. 

اگر می‌خواهید مهارت کوچینگ را یاد بگیرید و به رشد و پیشرفت کسب‌وکار خود یا سازمان‌های دیگر کمک کنید، یک پیشنهاد برای شما داریم:

 

دوره کوچینگ آکادمی شهاب اناری

 

اگر می‌خواهید به‌عنوان یک کوچ به کسب‌وکارها در مسیر رشد کمک کنید یا به‌عنوان یک رهبر یا مدیر در سازمان خود به این کار بپردازید، نیاز دارید تا تخصص کوچینگ را از جای معتبری یاد بگیرید. آکادمی شهاب اناری در این مسیر همراه شما است.

 

 

شما می‌توانید به کمک دوره کوچینگ شهاب اناری، به یک متخصص در حوزه کوچینگ تبدیل شوید و کسب‌وکار خود یا دیگران را به اهداف مورد نظرشان برسانید. موارد زیر برخی از ویژگی‌های این دوره هستند که با شرکت در آن، از این ویژگی‌ها و مزایا بهره‌مند می‌شوید:

 

  • 132 ساعت آموزش حرفه‌ای برای دریافت مدرک کوچینگ مورد تایید ICF
  • 35 هفته آموزش زنده و آنلاین
  • ایجاد گروه مخصوص اعضا برای تعامل و رفع مشکلات
  • تمرین کوچینگ با دانش‌پذیران دیگرِ دوره به مدت 26 ساعت
  • خدمات منتورینگ با منتورکوچ‌های آکادمی ستاره شمال (کوچ‌های PCC فدراسیون جهانی کوچینگ)
  • دوره‌های جامع ویدیویی ضبط شده

 


شاید هم می خواهید مدرس توسعه فردی/سازمانی شوید؟ دوره تربیت مدرس شکوفایی آکادمی شهاب اناری


 

 

سوالات متداول 

 

1- کوچینگ سازمانی چیست؟

 

کوچینگ سازمانی فرایندی است که در آن یک مربی (کوچ) با کمک به افزایش توانمندی تیم‌ها و افراد درون سازمان، شناسایی استعدادها و منابع بهره‌وری، تغییرات رفتاری و فرهنگی سازمان و… به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد بهتر و درآمد بیشتری داشته باشند.

 

2- چرا باید از کوچینگ سازمانی استفاده کنیم؟

 

هر سازمان دارای مشکلاتی است که اگر آن‌ها را رفع نکند، ممکن است شکست‌های بزرگی برای آن ایجاد شود. به همین دلیل، کوچینگ سازمانی برای حل این مشکلات به کمک شما می‌آید.

 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید