چگونه سخنران انگیزشی شویم؟

چگونه سخنران انگیزشی شویم

 

در زندگی همۀ ما، روزها و ساعت‌هایی هست که اگر انگیزه نداشته باشیم، هرگز نمی‌توانیم وقت و انرژی لازم را برای دنبال کردن هدف‌هایمان صرف کنیم.


شاید همۀ ما یک سخنران انگیزشی بالقوه در درونمان داریم که سر بزنگاه حاضر می‌شود و ما را در شرایط سخت راهنمایی کرده، انرژی لازم را تزریق می‌کند. البته در این مسیر حضور افرادی در دنیای واقعی یا مجازی که حرف و عمل‌شان انگیزه‌بخش است و خودباوری را در ما زنده می‌کند، بسیار مهم و تاثیر‌گذار است.
 

با این مقدمه کوتاه، می‌خواهیم در این نوشته به سوال مهم «چگونه مدرس موفقیت شویم» پاسخ دهیم؛ شاید شما همان فردی هستید که می‌خواهد انگیزه تغییر و خودباوری را در دیگران ایجاد کند. پس بی‌معطلی برویم سراغ اصل ماجرا:
 

وظایف سخنران انگیزشی چیست

 

سخنران انگیزشی کیست و چه وظیفه‌ای دارد؟
 

در یک پاسخ ساده و کوتاه می‌توانیم بگوییم سخنران انگیزشی که به آن مدرس موفقیت هم گفته می‌شود، فردی است که با سخنان، آموزشها و حتی منش و رفتاری که در حین سخنرانی دارد، مخاطب را به تفکر و در نهایت اقدام در جهت حل چالش‌ها و رسیدن به اهداف مهم خود وا‌می‌دارد.

 

سخنان انگیزشی موثر، می‌توانند هورمونهایی مانند دوپامین را در مغز فعال کنند که سوخت اصلی برای تقویت اراده و احساس خوش‌بینی هستند، تا فرد بتواند با نیروی تلاش و پشتکار خود به قول معروف به آن بیدی تبدیل شود که به راحتی با با این بادها نمی‌لرزد.


اجازه دهید پاسخ را کمی عمیق‌تر هم بیان کنیم: هر سخنرانی که وظیفه انگیزه‌بخشی به مخاطبان را دارد، به احتمال زیاد خودش روزهای سختی را پشت سر گذاشته، اما در تمام آن مدت تصمیم گرفته با تکیه بر تفکرات و عادت‌های موثر، علم روانشناسی مثبت، الهام و البته سرسختی، دنیای خود را متحول کند و حالا تلاش می‌کند آموخته‌های خود را که به طور واقعی آن‌ها را زیسته، به شکل‌های زیر با شما در میان بگذارد:


الهام‌بخشی و ایجاد انگیزه: برانگیختن حس اشتیاق، مثبت‌اندیشی و تشویق برای غلبه بر چالش‌ها، پذیرش تغییر و تلاش برای موفقیت.


ارائه‌های جذاب: ارائۀ سخنرانی‌های جذاب با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند داستان‌سرایی، طنز و تعامل با مخاطبان برای جذب شنوندگان.
 

به‌اشتراک‌گذاری تجربیات و بینش‌های شخصی: به‌اشتراک‌گذاری تجربیات، موفقیت‌ها و شکست‌های شخصی خود برای نشان دادن انعطاف‌پذیری، عزم راسخ و توانایی غلبه بر موانع.


ارائه ابزارها و راهبردهای عملی: ارائه ابزار، استراتژی‌ و توصیه‌های عملی برای تبدیل الهام به عمل و در نتیجه، دنبال کردن اهداف با عزمی قوی.

 

الهام‌بخشی و انگیزه‌بخشی مدرس موفقیت


 مناسب‌سازی پیام‌ها برای مخاطب: از شناسایی مخاطب و نیازهای او قبل از ارائه تا سفارشی کردن پیام‌ها متناسب با نیازها، آرزوها و چالش‌های مخاطبان.


توانمندسازی و القای اعتمادبه‌نفس: تلاش برای توانمندسازی افراد، افزایش اعتمادبه‌نفس و کمک به آن‌ها برای درک پتانسیل‌ها و ایمان به خودشان.


ارائه حمایت عاطفی: ایجاد فضای امن و حمایتی برای افراد برای کشف ترس‌ها، تردیدها و ناامنی‌ها و در نتیجه همدلی، درک و ارائه راهنمایی.


 توسعه مستمر تخصص خود: تلاش برای به‌روزماندن با مطالعۀ جدیدترین موضوعات روانشناسی مثبت، تقویت مهارت‌های گفتاری و شرکت در کارگاه‌ها و اصلاح محتوای خود برای ارائه بالاترین ارزش به مخاطبان.

 

اهمیت شغل سخنران انگیزشی چیست؟
 

فقط کافی است به اهمیت انگیزه در زندگی فکر کنیم تا بتوانیم مهم‌بودن شغل سخنرانی برای انگیزه‌بخشی را به طور کامل درک کنیم. هر مدرس موفقیتی اگر به اندازه کافی به وظایف خود متعهد باشد و در عین حال آن‌ها را زیسته باشد، با انجام کارهای زیر، اهمیت وجودی خود را اثبات می‌کند:

 

  •  الهام بخشیدن و تشویق افراد برای اقدام و عمل کردن در جهت اهداف و آرزوهایشان.
  •  راهنمایی افراد در جهت مقابله با موانع و چالش‌های بازدارنده‌ مسیر.
  •  قدرت بخشیدن به مخاطبان برای در دست گرفتن کنترل زندگی‌شان و تلاش برای تبدیل شدن به بهترین خود در زندگی.
  •  ایجاد فرهنگ کاری مثبت در محیط‌های شرکتی با ارائه صحیح پیام‌هایی برای کار تیمی، انعطاف‌پذیری و تفکر هدف‌محور.
  • حمایت از رفاه شخصی و حرفه‌ای با تاکید بر اهمیت تعادل کار و زندگی، مدیریت استرس، مراقبت از خود و سلامت کلی روح و جسم.
  • ارائه راهکارهای موثر و کاربردی در جهت افزایش عملکرد و شادکامی عموم و سازمان‌ها.

 


آیا سخنرانی انگیزشی پایگاه و جایگاه علمی دارد؟


آن دسته از سخنرانی های انگیزشی که واقعا موثر هستند، ارتباط و همبستگی مستقیمی با علم روانشناسی و خصوصا روانشناسی مثبت‌گرا دارند و چندین نظریه و اصول روان‌شناختی در بنیاد آن‌ها استفاده می‌شود تا روی رفتار، انگیزه و عملکرد افراد موثر باشد.


در ادامه به 4 مورد از این نظریه‌ها اشاره کرده‌ایم:
 

نظریه خودکارآمدی (Self-Efficacy Theory): ایده‌پرداز این نظریه، آلبرت بندورا این تئوری را مطرح کرد که باور افراد درمورد توانایی‌های خود برای موفقیت در وظایف یا موقعیت‌های خاص ضروری است و همین موضوع به‌طور قابل توجهی بر انگیزه و عملکرد بعدی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

 

به همین علت سخنرانی‌های انگیزشی با هدف تقویت خودکارآمدی، روی القای باور به توانایی‌های افراد تمرکز می‌کند.


نظریه تعیین هدف (Goal-Setting Theory): این نظریه که توسط ادوین لاک و گری لاتام ارائه شده است، روی این موضوع تاکید می‌کند که تعیین اهداف خاص و چالش‌برانگیز می‌تواند انگیزه و عملکرد را افزایش دهد.

 

بنابراین در سخنرانی‌های انگیزشی بر اهمیت تعیین اهداف روشن و ارائه راهبردهایی برای دستیابی به آن‌ها تأکید می‌شود.


تقویت مثبت (Positive-Reinforcement): تکنیک‌های تقویت مثبت مانند تمجید، به رسمیت شناختن و برجسته کردن موفقیت‌های گذشته برای تقویت انگیزه و اعتمادبه‌نفس، یکی از روش‌هایی است که در انگیزه دادن به افراد استفاده می‌شود که بخشی از علم روانشناسی مثبت‌گرا است و در انگیزه‌بخشی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.


جذابیت عاطفی (Emotional Appeal): انگیزه‌بخشی اغلب با هدف برانگیختن احساسات قدرتمند در شنونده‌ها، مانند الهام، عزم، یا هیجان انجام می‌شود. این نوع احساسات روی انگیزه و رفتار انسان‌ها تأثیر می‌گذارند و موتور حرکت انسان‌ها برای تلاش، سرسختی و هوشمندی را روشن می‌کنند.

 

و البته بنیانهای علمی دیگری که در چنین مباحثی مورد استفاده قرار می گیرد و در این مقاله فرصت اشاره به همه آنها نیست.

 

سخنرانی‌هایی که احساسات مثبت ایجاد می‌کنند، انگیزه و قدرت اقدام افراد را افزایش می‌دهند.


در جمع‌بندی و تاکید بر این مطالب باید به تحقیقات گسترده‌ای اشاره کنیم که اثرات سخنرانی انگیزشی را روی طیف‌های مختلفی از افراد بررسی کرده است:

 

  • برای مثال بر اساس مقاله‌ای در هاروارد بیزینس ریویو، پایه‌های علمی اثربخشی سخنرانی‌های انگیزشی اثبات شده است و نشان می‌دهد «کلمات صحیح می‌تواند تجربیات عاطفی قدرتمندی ایجاد کند که منجر به تغییر پایدار در نگرش‌ها و رفتارهای افراد شود».
  • در تحقیق دیگری مشخص شد، سخنرانی‌های انگیزشی تاثیر مثبت زیادی روی فرایند تحصیلی و فارغ‌التحصیلی دانشجویان رشته‌های سخت مانند پزشکی و دندان‌پزشکی داشته است.
  • این موضوع در افرادی که علاقه‌مند به یادگیری زبان دوم هستند، هم بررسی شده و مشخص شده است در صورتی که معلم‌ها به اصول انگیزه‌بخشی تا حدودی تسلط داشته باشند، می‌توانند عملکرد دانش‌آموزان را بهبود بدهند.

 

و تحقیقات وسیع دیگری که تاثیر آموزشهای تحول فردی را بر عملکرد افراد در بیزینس، مدیریت و ... را نشان می دهد.

 

در پایان این بخش باید روی این موضوع تاکید کنیم که انگیزه و انگیزه‌بخشی موضوع پیچیده‌ای است که به طور گسترده توسط روانشناسان مورد مطالعه قرار می‌گیرد. سخنرانان انگیزشی متعهد و باتجربه به خوبی آن را فراگرفته و به مخاطب‌های خود منتقل می‌کنند.

 

 

چگونه سخنران انگیزشی شویم؟
 

برای تبدیل شدن به یک سخنران انگیزشی انجام مستمر قدم‌های زیر ضروری است:
 

قدم اول؛ باید برای کمک به مردم اشتیاق داشته باشید
 

دنیای آدم‌ها با چالش‌ها و سختی‌های فراوانی روبرو است و اگر علاقه‌ای برای کمک به آنها ندارید، موفقیت زیادی در این راه نخواهید داشت. بنابراین بسیار مهم است که به این حوزه که هدف اصلی آن انگیزه‌بخشی به دیگران است، علاقمند باشید تا بتوانید سختی‌ها و چالش‌های آن را برای هدف بزرگتری که تاثیرگذاری مثبت در افراد است، مشتاقانه تحمل کنید.
 

قدم دوم؛ مهارت های سخنرانی خود را تقویت کنید


قابلیت سخنرانی و یا تدریس در جمع یک مهارت اساسی برای هر سخنران انگیزشی است. بنابراین از فرصت‌های خود به‌خوبی استفاده کنید و نقش تمرین سخنرانی را برای بهبود این توانایی دست‌کم نگیرید.


در خانه تمرین کنید، به باشگاه‌های سخنرانی عمومی بپیوندید، در دوره‌های مرتبط ثبت نام کنید و در کارگاه‌ها یا سمینارها شرکت کنید تا مهارت‌های سخنرانی، اعتمادبه‌نفس و حضور در صحنه خود را توسعه دهید.


قدم سوم؛ مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید
 

مهارت‌های ارتباطی قوی برای هر سخنران انگیزشی ضروری است. روی بهبود توانایی‌های ارتباط کلامی و غیرکلامی خود کار کنید.
 

در گفتار خود شفافیت ایجاد کنید، زبان بدن موثر را تمرین کنید و یاد بگیرید که با مخاطبان خود درگیر شوید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. مراقب لحن، سرعت و تاکید خود باشید تا پیام‌ها را به طور موثر برسانید.

 

قدم چهارم؛ دانش لازم را کسب کنید


سخنان انگیزشی بدون پشتوانۀ علمی، قابل باور نیست و کارایی خودش را ندارد. سخنران باید به آنچه می‌گوید اشراف داشته باشد و مخاطب خود را هم بشناسد. در این زمینه دانش روانشناسی مثبت به مدرس تحول فردی/سازمانی می تواند کمک شایانی کند.


نکته‌سنجی و مخاطب‌شناسی سخنرانان انگیزشی حاصل محتوای علمی سخنان آن‌هاست که باید با شرکت در دوره‌های معتبر و علمی و مطالعۀ منظم مقالات و کتاب‌های روز، به‌دست بیاید.

 


قدم پنجم؛ حضور آنلاین ایجاد کنید
 

وب‌سایت یا وبلاگی ایجاد کنید که در آن بتوانید تخصص خود را ارائه کنید، محتوای ارزشمند به اشتراک بگذارید و اعتبار خود را به‌عنوان یک سخنران انگیزشی تثبیت کنید.
از رسانه‌های اجتماعی برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر و تعامل با دنبال‌کنندگان خود استفاده کنید. به طور منظم بینش‌ها، نقل‌قول‌های انگیزشی و محتوای مربوط به جایگاه خود را به اشتراک بگذارید.

 

قدم ششم؛ به دنبال فرصت‌ها و کسب تجربه باشید
 

صحبت در جمع‌های خانوادگی و دوستانه، رویدادهای محلی، گردهمایی‌های اجتماعی یا کنفرانس‌های کاری را شروع کنید تا تجربه آن را کسب کنید. خدمات خود را به عنوان سخنران مهمان یا داوطلب برای سخنرانی در سازمان‌ها یا مدارس ارائه دهید. به طور مداوم، به دنبال فرصت‌هایی برای اصلاح مهارت‌ها، ساختن نمونه‌کار و گسترش شبکه ارتباطی خود باشید.


اقدام همیشگی اول؛ اصیل و واقعی باشید
 

اصالت در صحبت‌های انگیزشی کلیدی است. با خودتان صادق باشید، تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و احساسات واقعی ابراز کنید. مخاطبان با سخنرانانی که معتبر و در عین حال، خودشان هستند، ارتباط برقرار می‌کنند. از تلاش برای تقلید از گویندگان دیگر خودداری کنید و صدا و سبک منحصربه‌فرد خود را پیدا کنید.


اقدام همیشگی دوم؛ به طور مستمر یاد بگیرید و آگاهی خود را بالا ببرید
 

با اطلاع از آخرین روندها، تحقیقات و بهترین شیوه‌ها در زمینه تخصصی خود به‌روز شوید. شرکت در دوره‌های  آموزشی را در اولویت‌های فرایند کاری خود قرار دهید، خواندن کتاب‌های معتبر را به روتین روزانه تبدیل کنید، رهبران فکری که در این حوزه فعال هستند را دنبال کنید و به این ترتیب یادگیری مستمر را کار هر روز خود کنید.
 

 این کار به شما کمک می‌کند که محتوای به‌روز و مرتبط در سخنرانی‌هایتان ارائه دهید.

 


بیشتر بخوانید: چگونه مربی توسعه فردی شویم؟



بازار کار و درآمد سخنران انگیزشی چگونه است؟

 

درآمد سخنران انگیزشی

 

بازار کار برای سخنرانان انگیزشی بسته به عواملی مانند تخصص، شهرت، جایگاه و تقاضا برای حضور این افراد در آن منطقه یا صنعت خاص متفاوت است.


این حوزه نیز میدان و فضای رقابتی خود را دارد و افرادی که بتوانند در کار خود تمایز ایجاد کنند و پیام‌های تاثیرگذار ارائه دهند، افراد موفق‌تری خواهند بود. بنابراین اگر بخواهیم لیستی از عوامل تاثیرگذار روی درآمد مدرس حوزه موفقیت ارائه دهیم؛ به موارد زیر می‌رسیم:
 

الف) تجربه و شهرت: درآمد بالاتر با تجربه و شهرت بیشتر ارتباط کاملا مستقیمی دارند. افرادی که چنین تجربه و شهرتی به دست آورده‌اند، سخنانشان را زندگی کرده‌اند و حرف‌هایشان از روی تجربۀ زیسته‌شان است.


ب) دانش و سواد: سخنرانان انگیزشی البته به تجربه‌شان اکتفا نمی‌کنند. آن‌ها دانش و علم این حوزه را کسب کرده‌اند و همیشه اطلاعات خود را با توجه به یافته‌های جدید علم روانشناسی مثبت و شرکت در دوره‌های مناسب به‌روز نگاه داشته‌اند. دانش به‌روز یکی از مهم‌ترین الزامات هر سخنران انگیزشی است.


ج) تقاضای بازار: عواملی مانند روند صنعت، شرایط اقتصادی و بودجه رویدادها، میزان تقاضا برای سخنرانی‌های موثر را تغییر می‌دهد؛ علاوه بر این در دنیای امروز، اهمیت ایجاد و بهتر‌ساختن مهارت‌های نرم در همه سازمان‌ها بیشتر شده و اهمیت حضور سخنرانی که انگیزه‌های لازم را در افراد و سازمان‌ها ایجاد کند، بیشتر از همیشه است.

 

به همین علت، تقاضای بازار برای سخنرانان انگیزشی روزبه‌روز بیشتر هم می‌شود؛ چه برای سازمان‌ها و چه عموم مردم.

 

د) فروش محصول و خدمات اضافی: بسیاری از سخنرانان انگیزشی درآمد خود را از طریق جریان‌های درآمد اضافی مانند فروش کتاب، دوره‌های آنلاین، مربیگری، مشاوره یا کارگاه‌ها تکمیل می‌کنند. این پیشنهادها می‌تواند به پتانسیل درآمد کلی یک سخنران انگیزشی کمک کند.


در نهایت هزینه‌های مربوط به سخنرانی می‌تواند بسته به عواملی مانند مدت زمان سخنرانی، اندازه و اعتبار رویداد و تخصص سخنران بسیار متفاوت باشد. افرادی در این حوزه هستند که برای فقط یک ساعت سخنرانی، ده‌ها میلیون تومان درآمد به دست می‌آورند و البته تعداد آنها در این روزها کم هم نیست.
 

دوره تربیت مدرس شکوفایی آکادمی شهاب اناری

 

با همه توضیحاتی که درباره انگیزه و سخنرانی در این زمینه داشتیم، جای یک پیشنهاد خالی است؛ بله، دریافت آموزش‌های این شغل مهم در دوره تربیت مدرس شکوفایی آکادمی شهاب اناری.

 

دورۀ آموزشی علمی و معتبری که قرار است اصول موفقیت و تاثیرگذاری روی انسان‌ها را از دیدگاه روانشناسی مثبت بررسی کند و اعتبارنامه ICF (فدراسیون بین‌المللی کوچینگ) را هم دارد.

 

دوره مدرس شکوفایی آکادمی شهاب اناری


اگر می‌خواهید کمی بیشتر با شهاب اناری آشنا شوید، می‌توانیم به 25 سال سابقه او در زمینه آموزش در حوزه موفقیت اشاره کنیم، به سخنرانی‌های مشترکی که او با بزرگ‌ترین سخنرانان انگیزشی دنیا مانند تونی رابینز و رابرت کیوساکی داشته و از همه مهم‌تر یادگیری اصول سخنرانی بر پایه استانداردهای جهانی.
با شرکت در این دوره و یا دوره های مشابه مانند دوره کوچینگ می‌توانید با سرعت بیشتری به اهداف خود در حوزه سخنرانی موفقیت دست پیدا کنید.


 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید