معرفی بهترین کتاب‌های روانشناسی مثبت‌ گرا

بهترین کتاب های روانشناس مثبت گرا

 

روانشناسی مثبت گرا یکی از شاخه‌های علم روانشناسی است که به بررسی نقاط قوت و استعداد افراد می‌پردازد که باعث داشتن عملکرد بهتر در زندگی، شادی و موفقیت فردی و اجتماعی می‌شود. این رویکرد با مطالعات علمی و ارائهٔ راهکارهای کاربردی به افراد کمک می‌کند تا میزان شادکامی، رفاه، انعطاف‌پذیری و معنا را در زندگی خود افزایش دهند.


کتاب‌های بسیاری در دهه‌های اخیر در رابطه با روانشناسی مثبت نگر منتشر شده است. همچنین اکثر نویسنده‌هایی که در کتاب‌های خود به روش‌های موثر برای داشتن شادی، خوشبختی و معنا در زندگی پرداخته‌اند از دیدگاه‌های روانشناسی مثبت‌ گرا الهام گرفته‌اند.
 

در ادامهٔ مطلب ۱۰ تا از بهترین کتاب‌های روانشناسی مثبت گرا را به شما معرفی می‌کنیم.
 

۱۰ تا از پرطرفدارترین کتاب‌های روانشناسی مثبت گرا
 

روانشناسی مثبت نگر یکی از شاخه‌های علم روانشناسی بوده که به‌جای پرداختن به کاهش هیجانات و رفتارهای نامطلوب، بر روی رموز شکوفایی انسان تمرکز دارد تا میزان شادی واقعی، انعطاف‌پذیری، تاب‌آوری، خوشبختی و… را در زندگی آن‌ها افزایش دهد.


 این دیدگاه در واقع ادامه‌دهندهٔ روانشناسی انسان گرایانه است و از نظریات دانشمندانی همچون آبراهام مازلو و کارل راجرز الهام گرفته شده است. آن‌ها معتقد بودند روانشناسی باید بر روی جنبهٔ مثبت افراد تمرکز داشته باشد و باعث افزایش رشد شخصی و خود شکوفایی شود.


چندین سال بعد و در اواخر دههٔ ۱۹۹۰، مارتین سلیگمن (رئیس سابق انجمن روانشناسی آمریکا) دیدگاه خود را دربارهٔ روانشناسی مثبت گرا ارائه داد و این شاخه وارد علم روانشناسی شد.


اگر به این شاخهٔ پرطرفدار از علم روانشناسی علاقه‌مندید در ادامه با ما همراه باشید تا چندین کتاب برای آشنایی با روانشناسی مثبت گرا و راهکارهای عملی‌کردن آن در زندگی را معرفی کنیم.

 

کتاب «شکوفایی، روانشناسی مثبت گرا»

 

کتاب «شکوفایی» نوشتهٔ مارتین سلیگمن


کتاب «شکوفایی» نوشتهٔ مارتین سلیگمن است که بر روی موضوع مهم افزایش شادکامی و بهزیستی در زندگی تمرکز دارد. برای نگارش این اثر، تحقیقات بسیاری در زمینهٔ روانشناسی مثبت گرا مانند نظریه PERMA (احساسات مثبت، تعامل، روابط، معنا و موفقیت) که به‌عنوان پنج ستون روانشناسی مثبت نگر معرفی می‌شود -
 انجام شده و در کتاب قرار گرفته است.

 

افرادی که می‌خواهند روانشناسی مثبت نگر را از طریق تحقیقات علمی مستند درک کنند، خواندن این کتاب برای آن‌ها بهترین گزینه است. البته لازم به ذکر است که مطالعات ذکرشده در این کتاب به سال ۲۰۰۲ باز می‌گردد؛ اما با این‌حال جزء مجموعه کتاب‌هایی است که خواندن آن توسط خود مارتین سلیگمن توصیه شده است. با وجود قدیمی‌بودن محتوای کتاب، همچنان شروع خوبی برای فهم رویکرد روانشناسی مثبت نگر است.  


کتاب «مثبت‌گرایی»

 

کتاب «مثبت گرایی» اثر باربارا فردریکسون


کتاب «مثبت گرایی» اثر باربارا فردریکسون است که به نقش احساسات مثبت در بهبود زندگی بر اساس تحقیقات علمی می‌پردازد. نویسنده در این کتاب بیان می‌کند که احساسات مثبت به منفی به نسبت ۳ به ۱ قرار دارند. این موضوع می‌تواند نقطه عطف بزرگی در تغییر زندگی افراد باشد. او ۱۰ شکل مختلف از احساسات مثبت را شرح می‌دهد و راه‌هایی را برای شناسایی و افزایش آن‌ها نیز پیشنهاد می‌کند.

 

این کتاب در دستهٔ کتاب‌های خودیاری قرار دارد که با متنی روان، جذاب و سرگرم‌کننده می‌تواند به شما کمک کند تا از زندگی خود لذت ببرید و با چالش‌ها بهتر برخورد کنید.


کتاب «غرقگی»

 

کتاب «غرقگی» اثر میهای چیک


کتاب «غرقگی» اثر میهای چیک است که به بررسی یک حالت ذهنی به نام Flow یا غرقگی می پردازد. غرقگی یک حالت ذهنی است که فرد کاملا در فعالیت خود غرق شده است و از انجام آن لذت می‌برد. نویسنده معتقد است که غرقگی یک منبع بزرگ از خوشبختی، خلاقیت و موفقیت است. او هشت ویژگی از غرقگی را بیان می‌کند و راهکارهایی برای تقویت آن‌ها نیز ارائه می‌دهد.


کتاب «روانشناسی امید»

 

کتاب «روانشناسی امید» اثر چارلز ریک اسنایدر


کتاب «روانشناسی امید» اثر چارلز ریک اسنایدر است که با استفاده از دیدگاه روانشناسی مثبت گرا به بررسی مفهوم، اندازه‌گیری و تقویت امید در افراد و سازمان‌ها می‌پردازد. نویسنده معتقد است که که امید یک عامل تعیین‌کننده برای موفقیت، خلاقیت، سلامتی و خوشبختی است و نظریه‌ای را ارائه می‌دهد که بر اساس آن امید از سه بخش زیر تتشکیل شده است:

 

  • هدف؛
  • عاملیت؛
  • مسیر.

 

«هدف» به معنای داشتن چشم‌انداز و جهت‌گیری در زندگی، «عاملیت» به معنای باور به توانایی خود برای رسیدن به هدف و «مسیر» به معنای داشتن راه‌حل‌های مناسب و قابل اجرا برای پیشروی به سمت هدف است؛‌ همچنین نویسنده در کتاب راهکارهای عملی را برای سنجش و افزایش سطح امید خود و دیگران ارائه می‌دهد.

 


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب‌های روانشناسی موفقیت



کتاب «شادمانی درونی»

 

کتاب «شادمانی درونی» نوشتهٔ مارتین سلیگمن


این کتاب نوشتهٔ مارتین سلیگمن اولین نظریه‌پرداز در حوزهٔ روانشناسی مثبت است. مارتین سلیگمن در این کتاب با استفاده از رویکرد و دیدگاه روانشناسی مثبت گرا، راهکارهایی را برای داشتن شادی واقعی ارائه می‌دهد. کتاب شادمانی درونی در دسته‌بندی کتاب‌های خودیاری قرار دارد و افراد می‌توانند با خواندن آن و انجام تمریناتش تغییرات موثری در زندگی خود ایجاد کنند.

 

کتاب «شادکامی ماندگار»

 

کتاب «شادکامی ماندگار» نوشتهٔ ریک هنسون


کتاب «شادکامی ماندگار» نوشتهٔ ریک هنسون است که به بررسی تغییر زندگی‌اش به وسیلهٔ تغییر باورهای ذهنی می‌پردازد. ریک هنسون دارای دکترای روانشناسی و عصب‌شناسی است و در این کتاب با بهره‌گیری از این دانش‌ها نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با تقویت عصب‌های مثبت در مغز، میزان شادی و خوشبختی را افزایش داد. همچنین او تمرینات ساده و عملی جالبی را در این کتاب برای تغذیهٔ مغز توسط تجربه و افکار مثبت پیشنهاد می‌دهد.  

 

کتاب «شیرجه در خوشبختی»

 

کتاب «شیرجه در خوشبختی» اثر دنیل گیلبرت


کتاب «شیرجه در خوشبختی» اثر دنیل گیلبرت (استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد) است. او در این کتاب به وجود شادی با ذکر چندین مثال در دنیای واقعی می‌پردازد. همچنین برای اندازه‌گیری میزان شادی و ناراحتی افراد، نحوهٔ طرز فکر آن‌ها دربارهٔ آینده و دیدگاه افراد به روابط و زندگی را بررسی می‌کند.

 

کتاب «افسانه‌های خوشبختی»

 

کتاب «افسانه‌های خوشبختی» نوشتهٔ لیوبومیرسکی


کتاب «افسانه‌های خوشبختی» نوشتهٔ لیوبومیرسکی است که دربارهٔ مواردی که باید خوشحال‌تان کند و مواردی که نباید خوشحال‌تان کند، صحبت می‌کند. نویسنده در این کتاب چندین اسطوره و قهرمان را برای خوشبختی در نظر گرفته است و تحقیقات متعددی بر روی خوشبختی انجام می‌دهد. او نشان می‌دهد افرادی که از شغل خود ناراضی هستند پس از ارتقاء در شغل خود و حتی رفتن به شهر و مکانی جدید نیز باز نارضایتی‌شان ادامه دارد. نویسنده اعتقاد دارد که این شرایط ما نیست که سطح شادی‌مان را تعیین می‌کند بلکه طرز فکر ما بوده که در آن موثر است.

 


بیشتر بخوانید: ۲۲ جمله انگیزشی کوتاه برای موفقیت از بزرگان


 

کتاب «فضایل و توانمندی‌های شخصیت»

 

کتاب «فضایل و توانمندی‌های شخصیت» اثر کریستوفر پیترسون


کتاب «فضایل و توانمندی‌های شخصیت» اثر کریستوفر پیترسون و مارتین سلیگمن است که به بررسی و طبقه‌بندی ویژگی‌های شخصیتی که موجب افزایش سلامتی و خوشبختی می‌شود؛ می‌پردازد. نویسندگان در این کتاب ۲۴ توانمندی شخصیت را شناسایی کرده‌اند و آن‌ها را زیر مجموعه‌ای از ۶ فضیلت اصلی می‌نامند.
این فضایل عبارتند از:

 

  • حکمت و دانش؛
  • شجاعت؛
  • عشق و انسانیت؛
  • عدالت؛
  • تعادل و تقوا.

 

همچنین نویسندگان راهکارهای عملی برای تقویت توانمندی‌های شخصیت خود و دیگران ارائه می‌دهند. این کتاب یک منبع جامع و جذاب برای کسانی است که می‌خواهند با شناخت و بهره‌گیری از توانمندی‌های شخصیت خود، زندگی بهتر و پربارتری داشته باشند.


کتاب «مزیت شادی»

 

کتاب «مزیت شادی» نوشتهٔ شان آکر


کتاب «مزیت شادی» نوشتهٔ شان آکر است که با الهام از دیدگاه‌های روانشناسی مثبت، هفت اصل مختلف را برای افزایش بهره‌وری و موفقیت در زندگی شغلی و تحصیلی بیان می‌کند. این هفت اصل به موفقیت و عملکرد در کار کمک بسیاری می‌کنند.

 

دوره تربیت مدرس شکوفایی شهاب اناری


روانشناسی مثبت گرا با ایجاد عادات و باورهای جدید باعث شکوفایی، افزایش شادکامی و رفاه، افزایش انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری و پیداکردن هدف و معنا در زندگی می‌شود. پیدا کردن معنا، تقویت احساسات مثبت، تقویت هوش هیجانی، تقویت اعتماد به‌نفس، شناخت و پذیرش احساسات منفی و… از جمله راهکارهای بهبود عملکرد فردی و شغلی در روانشناسی مثبت گرا هستند.


اگر شما هم برای یافتن شادی واقعی در زندگی و دستیابی به موفقیت می‌خواهید از این رویکرد کمک بگیرید، شرکت در دوره روانشناسی مثبت شهاب اناری را به شما توصیه می‌کنیم. دکتر شهاب اناری یکی از بهترین مدرسان در حوزه کوچینگ و تحول فردی و سازمانی است که با رویکرد روانشناسی مثبت گرا دوره‌های خود را ارائه می‌دهد. دوره تربیت مدرس شکوفایی دکتر شهاب اناری دارای بیش از ۲۶ مبحث آموزشی است که همگی براساس به‌روزترین یافته‌های روانشناسی مثبت گرا ارائه می‌شوند.


از برخی از مباحثی که در این دوره تدریس می‌شوند می‌توان به رموز شاد زیستن، هوش هیجانی و کنترل احساسات منفی، رموز تاب‌آوری در شرایط سخت و رموز کشف هدف وجودی اشاره کرد. شرکت کنندگان در این دوره می‌توانند پس از اتمام موفقیت‌آمیز آن به‌عنوان مدرس تحول فردی و سازمانی فعالیت کنند.
مدرک دوره تربیت مدرس شکوفایی شهاب اناری مورد تایید فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) بوده و دارای اعتبار بسیار بالایی است.

 

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید