انواع روش‌های افزایش انگیزه در کار و زندگی

روش های افزایش انگیزه

 

انگیزه عاملی منحصربه‌فرد در انسان است که باعث بهبود عملکرد و رفاه، رشد شخصی، تعیین اهداف و… می‌شود و راهی برای تغییر طرز فکر، احساس و رفتار نیز به شمار می‌آید.


شناخت راه‌هایی برای افزایش انگیزه بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا به شما امکان تغییر رفتار، توسعه فردی، افزایش خلاقیت، برنامه‌ریزی، تقویت استعدادها و تقویت روابط موثر را می‌دهد. به کارگیری علم انگیزش در زندگی روزمره، در کارمندان، ورزشکاران، دانش‌آموزان، فرزندان و سایر نقش‌ها ایجاد انگیزه می‌کند تا عملکردشان بهبود یابد.
 

در ادامه مطلب با آکادمی کوچینگ شهاب اناری همراه باشید تا دربارهٔ انگیزه و انواع آن و روش‌های تقویت انگیزه بیشتر صحبت کنیم.

 

انگیزه و انواع آن
 

برای آشنایی با انواع مختلف انگیزه ابتدا مفهوم کلی انگیزه را بررسی می‌کنیم:
 

از نگاه باومیستر ساده‌ترین تعریفی که می‌توان برای «انگیزه» داشت، «خواستن» است. در واقع انگیزه یعنی اینکه ما خواهان تغییر در رفتار، محیط، افکار، احساسات، روابط و… هستیم. جان مارشال ریو (روانشناس و محقق حوزه انگیزش) نیز «انگیزه» را اینگونه تعریف می‌کند: «انگیزه یک فرآیند درونی است که به دو شکل نیاز و انرژی می‌توانیم آن را تعریف کنیم اما در هر دو شکل خود انگیزه خواهان تغییر در بیرون یا درون خود است. وقتی به این منبع دست می‌یابیم، انرژی لازم برای سازگاری با محیط و حل مشکلات را به‌دست می‌آوریم.»
 

در واقع می‌توان گفت اساس اصلی انگیزه، انجام رفتار هدفمند همراه با انرژی و به صورت مداوم است. وقتی انگیزه داشته باشید حرکت کرده و اقدام به عمل می‌کنید.
از نگاه علم روانشناسی نیز مطالعات درباره انگیزه، پیرامون دو سوال اساسی می‌چرخد: چه چیزی باعث رفتار می‌شود و چرا شدت رفتارها متفاوت است؟ می‌توان گفت انگیزش و هیجان علمی رفتاری است که درمورد اینکه چه چیزی انگیزه را تشکیل می‌دهد و فرآیندهای آن به چه شکلی کار می‌کنند؛ صحبت می‌کند.

 

انگیزه چیست

 

انگیزه به تعداد خواسته‌های انسان شکل‌های متفاوتی به خود می‌گیرد. اما به‌طور کلی انگیزه به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می‌شود که در ادامه به‌صورت جداگانه هرکدام را بررسی می‌کنیم:
 

انگیزه درونی: انگیزه درونی نشان‌دهندهٔ همه چیزهایی است که از پاداش‌های درونی مانند خودسازی یا کمک به یک دوست ناشی می‌شود. به‌طور مثال ممکن است انگیزه موفقیت داشته باشید تا روی زندگی اطرافیانتان تاثیر مثبت بگذارید.
 

انگیزه بیرونی: انگیزه بیرونی شامل همه چیزهایی است که بر اساس پاداش‌های بیرونی مانند پول یا تقدیر و تشکر باعث انگیزه می‌شوند. به‌طور مثال افراد برای افزایش حقوق تلاش می‌کنند تا در شغل خود ترفیع بگیرند.
 

انگیزه درونی و انگیزه بیرونی هردو به شکل مثبت و منفی می‌توانند تاثیر داشته باشند. اما انگیزه درونی معمولا پایدارتر از انگیزه بیرونی است. تفاوت بین انگیزه درونی و بیرونی به نظریهٔ «خود تعیینی دسی و رایان» باز می‌گردد. آن‌ها معتقدند که انسان‌ها به‌طور طبیعی خودانگیخته، کنجکاو و علاقه‌مند هستند، اما شرایط مناسب برای داشتن انگیزه درونی باید فراهم باشد.
 

مطالعات نشان می‌دهد که انگیزه درونی باعث افزایش پشتکار، سلامت روانی و عملکرد بهتر می‌شود. انگیزه وقتی از منابع درونی ناشی شود اغلب به عنوان نیاز، شناخت و احساسات طبقه‌بندی شده و سریع‌تر و شدید‌تر از منابع درونی، تجربه می‌شود. با این حال تجربیات درونی به تنهایی، بدون تاثیرات محیط و فشار بیرونی نمی‌توانند به وقوع بپیوندند.
 

نیازهای فیزیولوژیکی و روانی، احساسات و شناخت، انرژی ما را به سمت هدف‌ها هدایت می‌کنند و با ترکیب تجربیات درونی و تاثیرات بیرون، انگیزه و در نهایت عمل ایجاد می‌شود. در صورتی که تمامی رفتارها و نتایج، انگیزه‌های مثبت در شما ایجاد کنند، با گرفتن بازخورد مثبت احتمال تکرار آن افزایش می‌یابد.
در جدول زیر تعدادی از انگیزه‌های درونی و بیرونی را ذکر کرده‌ایم:

 

 

انگیزه درونی

انگیزه بیرونی

شایستگی و یادگیری

حمایت و تشویق

نگرش

ترس

پیشرفت

قدرت‌طلبی

خلاقیت

وایستگی و نیازهای اجتماعی

عوامل فیزویولوژیکی

 

 

 

بدن نیز در هنگام ایجاد انگیزه یا در حین داشتن انگیزه دچار تغییراتی می‌شود که در ادامه به این تغییرات فیزیولوژیکی اشاره می‌کنیم:
 

  • فعالیت قلبی و عروقی: انقباض و انبساط قلب و عروق خونی (در پاسخ به یک انگیزه جذاب یا کارهای چالش‌برانگیز)
  • فعالیت چشم‌ها: تغییر اندازه مردمک (وسط فعالیت ذهنی)، پلک‌زدن (تغییر حالات شناختی) و حرکات چشم (فکر بازتابی)
  • فعالیت الکترودرمال: تغییرات الکتریکی در سطح پوست (واکنش به یک رویداد مهم یا تهدیدکننده)
  • فعالیت اسکلتی:‌ فعالیت ماهیچه‌ها مانند حالات چهره (تجربه احساس خاص)، حرکات بدنی یا جابه‌جایی در طول یک مکالمهٔ خسته‌کننده در راهرو (میل به ترک)
  • فعالیت هورمونی:‌ مواد شیمیایی موجود در بزاق یا خون مانند کورتیزول (در برابر استرس) یا کاتکول آمین‌ها (واکنش جنگ و گریز)

 

اهمیت داشتن انگیزه در زندگی
 

انگیزه عاملی است که باعث تعیین اهداف، دستیابی به موفقیت، تلاش و پشتکار، داشتن روابط عاطفی و جنسی می‌شود؛ همچنین موجب ایجاد احساساتی مانند خشم، مهربانی، ترس و… می‌شود.


محیط اجتماعی دائما در حال تغییر است و انسان باید در حال پاسخ مداوم به آن باشد و در این مواقع به انرژی لازم برای انجام اقدامات در برابر شرایط نیاز دارد. این انرژی از انگیزه دریافت می‌شود؛ انگیزه یک منبع حیاتی است که به ما امکان سازگاری با فرصت‌ها و تهدیدها را می‌دهد و کمک می‌کند عملکرد سازنده داشته باشیم.  
 

افزایش انگیزه فواید زیادی بر روی سلامت جسمانی و روانی داشته و با فیزیولوژی بدن ارتباط مستقیمی دارد. هنگامی که انگیزه شما کاهش می‌یابد عملکرد و رفاهتان نیز دچار اختلال می‌شود.
 

انگیزه مثبت به افراد امکان شکوفایی می‌دهد و کمبود آن باعث ایجاد افسردگی و اهمال‌ کاری می‌شود. از مثال‌های اجتماعی در افزایش انگیزه می‌توان به مشارکت بیشتر دانشجویان در کلاس درسی، رضایت شغلی بالا در کارکنان، شکوفایی روابط و مؤسسات اشاره کرد.
 

انگیزه به شکل ناسالم نیز می‌تواند بروز کند - انگیزه اعتیاد، قمار و استفاده بیش از حد از اینترنت - نمونه‌ای از آن هستند. انگیزه‌ای که زیربنای رفتارهای اعتیادآور است، ریشه در سیستم عصبی و تشکیل چرخه پاداش‌محوری دوپامین و لذت دارد.
 

به صورت خلاصه می‌توان گفت انگیزه مهم است زیرا:
 

  • اهدافی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید برای رسیدن به آن تلاش کنید؛
  • به شما کمک می‌کند تا مشکلات را حل کنید؛
  • به شما کمک می‌کند عادات قدیمی را تغییر دهید؛
  • به شما کمک می‌کند تا با چالش‌ها و تهدیدها کنار بیایید.

 

 

بهترین روش‌های افزایش انگیزه در زندگی و کار
 

محققان برای اندازه‌گیری انگیزه در دنیای واقعی و به صورت علمی رفتار، سطح درگیری، فعال‌سازی عصبی و روان‌شناسی افراد را مورد مطالعه قرار داده‌اند و معتقدند «انگیزه» متشکل از سه عنصر وقوع، شدت و کیفیت در عمل و رفتار است و آن را می‌توان از طریق حالات چهره، تلاش و پشتکار، تعلل و… مشاهده کرد. وجود انگیزه در افراد را از سطح پافشاری و قاطعیت و میزان مشارکت نیز می‌توان استنباط کرد.
 

انگیزه تحت تاثیر برطرف‌شدن نیازهایی است که برای تداوم زندگی یا رشد و شکوفایی ضروری هستند. نیازهای فیزیولوژیکی مانند نیاز به غذا، رابطه جنسی و… نیازهای روانشناختی مانند خودمختاری، قدرت، عشق و تعلق، موفقیت، عزت نفس و… به انگیزه تبدیل می‌شوند و در ایجاد آن موثرند؛ همچنین سایر فعالیت‌های درونی نیز در ایجاد انگیزه نقش دارند.

 

افزایش انگیزه

 

در ادامه ۱۵ راهکار برای تقویت انگیزه در زندگی و کار را بیان می‌کنیم:
 

۱) برای خود یک هدف مشخص و قابل دستیابی تعیین کنید

 

ابتدا اهدافتان را بررسی کنید و به صورت واقع‌گرایانه آن را نسبت به شرایط و نیازها تعیین کنید. هدف شما باید ملموس و کاملا مشخص باشد؛ به‌طور مثال نباید بگویید بهترین کار را می‌خواهم انجام دهم؛‌ بلکه باید نوع کار، زمان آن، کیفیت لازم و… مشخص شود. سپس به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید به آن هدف دست پیدا کنید و برای تحقق آن چه کارهایی نیاز است تا انجام دهید.

 

  • می‌توانید یک بازهٔ زمانی (از یک هفته تا چند ماه) برای خود مشخص کنید؛
  • هدف خود را به مجموعه کارهای کوچک و آسان تقسیم و دسته‌بندی کنید؛
  • به تعیین اهداف جدید خود ادامه دهید؛
  •  در مورد آنچه می‌خواهید هفته، ماه و سال آینده به‌دست آورید فکر کنید؛
  • برای جلوگیری از خستگی و تداوم راه بیش از یک هدف را در یک بازهٔ زمانی دنبال نکنید.

 

۲) با استفاده از یک دفتر یا برنامهٔ یادآوری (Reminder)، هدف خود را بخشی از روتین زندگیتان کنید


اهداف بلند مدت و کوتاه‌مدت خود را در دفتر یا برنامهٔ مورد نظرتان یادداشت کنید و سپس برای هرکدام ددلاین قرار دهید و هشدار (آلارم) یادآوری تنظیم کنید. با این کار در هر مرحله به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه اهدافتان به بخشی از برنامه‌ریزی و روتین روزانهٔ شما تبدیل می‌شود. به طور منظم اهداف و پیشرفت خود را مرور کنید. دیدن پیشرفت به خودی خود یک انگیزهٔ عالی است و اعتماد به نفس شما را بهبود می‌دهد.


۳) ذهن‌آگاه باشید

 

ذهن‌آگاهی به معنای حضور در لحظهٔ حال بدون قضاوت و پذیرش کامل است. این تکنیک به شما کمک می‌کند به جای غرق‌شدن در رویای اهداف خود یا استرس از شکست، در لحظهٔ حال حضور داشته و با تمرکز و آرامش به فعالیت‌های روزانه مشغول باشید.
 

۴) با جملات مثبت با خودتان صحبت کنید

 

صحبت با خود و صدای درونی یکی از عوامل ساخت باورهای ذهنی شما است و این باورها می‌توانند در شکل‌گیری رفتار و احساسات‌تان نقش داشته باشند. سعی کنید با خودتان به‌صورت مثبت و موثر صحبت کنید. به طور مثال به‌جای استفاده از عبارت «نمی‌توانم» بگویید «می‌توانم تلاش کنم.» اطراف خود را با افراد مثبت پر کنید. دوستان و خانواده می‌توانند مثبت‌اندیشی شما را تقویت کنند.


۵) به گروه‌های حمایتی یا پشتیبانی بپیوندید

 

گروه‌های حمایتی و ارتباط با افرادی که مانند شما اهداف معینی را دنبال می‌کنند می‌تواند در پایداری و انگیزهٔ‌تان موثر باشد. مربیان و افراد بسیاری هستند که در دستیابی به اهداف مختلف می‌توانند به شما کمک کنند؛ از آن‌ها برای ایجاد عادات جدید کمک بگیرید.


۶) به خودتان پاداش دهید

 

جهت افزایش انگیزه می‌توانید برای موفقیت اهداف کوچک در ددلاین‌ها، پاداش مشخصی تعیین کنید و در صورت دستیابی به آن جوایز خودتان را بدهید. دقت کنید که پاداش‌ها و جوایز، شما را از مسیر هدفتان منحرف نکند. مثلا اگر یک رژیم غذایی را شروع کرده‌اید و به عنوان پاداش خود برای کاهش وزن، پیتزا و کیک در نظر گرفته‌اید، احتمال دارد دوباره عادات بد را ایجاد کنید یا اگر برای یک هفتهٔ کاری و شلوغ، به‌عنوان پاداش یک هفته سستی و بیکاری در نظر گرفته‌اید می‌تواند شما را از مسیر و روتینی که ایجاد کرده‌اید خارج کند و انگیزه‌تان را کاهش دهد.


۷) جوایز و پاداش‌های نامشخص برای خود در نظر بگیرید

 

تحقیقات نشان می‌دهد انسان‌ها طرفدار پاداش‌هایی هستند که هیجان و چالش بیشتری دارند و در صورت داشتن چنین پاداش‌هایی میزان دستیابی آن‌ها به موفقیت تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال می‌توانید دو پاکت خوراکی را در نظر بگیرید.


 در یک پاکت خوراکی که بسیار مورد علاقه‌تان است (مانند شکلات) را قرار دهید و در پاکت دیگر خوراکی که کمی دوست دارید (مانند بیسکوئیت) را بگذارید. پاکت‌ها را روی میز بگذارید و به خود بگویید: «پس از اتمام کار یکی از آن‌ها را به صورت تصادفی انتخاب می‌کنم و می‌خورم و ممکن است شکلاتی که خیلی دوست دارم نصیبم شود.»


در این صورت شما یک «بازی» با ذهنتان انجام داده‌اید و پاداشتان را چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیز کرده‌اید. انگیزه شما در این وضعیت افزایش می‌یابد و با انرژی بیشتری به کار خود مشغول می‌شوید.


۸) سرعت و پایداری خود را حفظ کنید

 

برای اکثر افراد ایجاد عادات جدید حدود ۲ ماه زمان می‌برد اما ممکن است برای برخی دیگر این مدت زمان بیشتر نیز باشد. سعی کنید اقدام و حرکت رو به جلوی خود را در هر شرایطی ادامه دهید. تداوم به تدریج می‌تواند در افزایش سرعت کمک کند.


۹) به طور منظم ورزش کنید

 

ورزش در ایجاد و تقویت انگیزه و نظم و سازماندهی به روتین روزانهٔ شما بسیار موثر است. همچنین تاثیرات مثبتی در سلامت جسمانی و روانی‌تان دارد. از ورزش روزانه و متعادل برای بهبود عملکرد و ادامهٔ راه خود استفاده کنید.
 

۱۰) انعطاف‌پذیر باشید

 

در هر مرحله و شرایطی ممکن است با شکست یا وقفه مواجه شوید. باید بدانید که این موارد روند طبیعی مسیرتان هستند و مجددا از قسمتی که مانده‌اید ادامه دهید. در این مواقع می‌توانید اهداف خود را دوباره مرور کنید و بسنجید که آیا آن‌ها در بازهٔ زمانی مشخص‌شده نسبت به توانایی و شرایط شما به صورت واقع‌بینانه تعیین شده‌اند یا خیر. به یاد آورید چرا در شروع مسیرتان می‌خواستید به این هدف دست پیدا کنید.


۱۱) از دیگران انگیزه بگیرید

 

انسان موجودی اجتماعی است که از دیگران تاثیر می‌پذیرد. به‌طور مثال نشستن در کنار یک کارمند با عملکرد بالا باعث افزایش بهره‌وری در شما نیز می‌شود. همیشه از افراد موفق، جاه‌طلب و کارآمد انگیزه بگیرید. این افراد لزوما متخصصان در حوزه موفقیت نیستند؛ بلکه آن‌ها می‌توانند یکی از همکاران، دوستان یا اعضای خانوادهٔ شما باشند. از آن‌ها دربارهٔ آنچه که برایش تلاش می‌کنند سوال بپرسید، چگونه سخت‌کوشی خود را ادامه می‌دهند و چه چیزهایی را در این راه توصیه می‌کنند؛ تمامی این موارد می‌تواند در الهام‌بخشیدن و افزایش انگیزهٔ شما موثر باشد. همچنین می‌توانید با خواندن کتاب‌ها و مطالعهٔ تجربیات افراد دیگر در این زمینه نیز الهام بگیرید.


۱۲) برای هدف خود یک انگیزه درونی پیدا کنید

 

تحقیقات نشان می‌دهد اهدافی که از انگیزه درونی برخوردار بودند بیشتر به موفقیت رسیده‌اند. انگیزه‌های بیرونی معمولا ناشی از پاداش یا مجازات است. به طور مثال فردی که به اجبار در شغلی برای ثبات مالی خود کار می‌کند احتمال کمتری وجود دارد تا در آن به پیشرفت‌های بزرگی برسد او فقط حداقل‌های لازم را برای گرفتن دستمزد انجام می‌دهد. پس انگیزه درونی را در هنگام انتخاب شغل یا پذیرش پروژه‌های جدید در نظر داشته باشید زیرا راه درازی تا موفقیت وجود دارد.


۱۳) روی مواردی از کار تمرکز کنید که برایتان لذت‌بخش است

 

همهٔ ما در شغل مورد علاقهٔ خود مشغول به‌کار نمی‌شویم یا انتخاب وظایف و مسئولیت‌های لذت‌بخش بر عهدهٔ ما نیست. در این مواقع بهتر است فقط روی مواردی که از آن احساس شادمانی می‌کنید تمرکز کنید؛ به طور مثال در هنگام چک‌کردن صندوق ایمیل‌های کاری به موسیقی مورد علاقهٔ خود گوش دهید یا کارهای خسته‌کننده را با همکاران مورد علاقهٔ خود انجام دهید.


۱۴) از تکنیک «اجتناب از ضرر» استفاده کنید

 

طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد، مشخص شد اکثر افراد در مواقعی که احتمال ضرر مالی وجود دارد، وظایف خود را به صورت منظم‌تری انجام می‌دهند. محققان از دو گروه مختلف خواستند تا به مدت ۶ ماه روزانه ۷.۰۰۰ قدم راه بروند. گروه اول در صورت موفقیت در هدف روزانه، برای هر روز ۱.۴۰ دلار جایزه دریافت می‌کردند. گروه دوم نیز برای هر روزی که در وظایف خود شکست می‌خوردند باید ۱.۴۰ دلار به محققان پرداخت می‌کردند. در این آزمایش گروه دوم ۵۰ درصد بیشتر به هدف روزانه خود عمل کردند. می‌توانید برای خود مجازات مالی تعیین کنید تا در صورت متعهدنبودن به وظایف خود آن را پرداخت کنید.


۱۵) برای کارهای خود «شمارش معکوس» بگذارید

 

همیشه در شروع کارها با انفجاری از انگیزه مواجه می‌شویم که معمولا در اواسط آن سقوط می‌کند. برای ادامه‌دادن به کار می‌توانید در بازهٔ زمانی مشخص‌شده، شمارش معکوس قرار دهید. به طور مثال اگر از ۸ صبح تا ۸ شب باید ۵ درس متفاوت را مطالعه کنید و دقیقا ساعت نزدیک به ۲ ظهر است و دیگر انگیزه‌ای برای ادامه ندارید؛ در ذهن خود مرور کنید که چند درس تا پایان کار مانده است و در صورت اتمام هر کدام شمارش معکوس موفقیتتان را پیش ببرید.


چگونه انگیزه و کارایی کارکنان را افزایش دهیم؟
 

تحقیقات انجام‌شده دربارهٔ میزان بهره‌وری و کارایی کارکنان نشان داده است که افراد با انگیزه، میزان مشارکت بالاتری در کار دارند؛ اما هنوز بسیاری از مدیران سازمان‌های مختلف نمی‌دانند چگونه باید انگیزه کارمندان خود را افزایش دهند.


آیا هنوز هم روش سنتی پاداش و تنبیه پاسخگو است؟

 

چگونه انگیزه و کارایی کارکنان را افزایش دهیم؟

 

  • مدل پینک برای سازمان‌ها جهت توانمندساختن افراد در ایجاد انگیزه درونی و استفاده از محرک‌های داخلی جهت ایجاد انگیزه، روش اختصاصی خود را ارائه داده است. طبق این مدل انگیزه درونی بر ۳ عامل خودمختاری، قدرت و هدف استوار است.
  • خودمختاری در کارکنان به معنای داشتن کنترل بر روی تمامی مولفه‌های لازم برای انجام وظایف کاری است؛
  • داشتن استقلال باعث افزایش خلاقیت کارمندان در کارهایشان می‌شود. در واقع نبود قوانین سختگیرانه موجب آسودگی فکر و در نتیجه بهره‌وری بیشتر می شود.
  • مدیران با بازنگری در قوانین سنتی پیشین مانند ساعات اداری منظم، لباس یکدست، اهداف عددی تعیین‌شده و… می‌توانند استقلال کارکنان را افزایش دهند و با ایجاد اعتماد باعث افزایش خلاقیت و نوآوری در آن‌ها شوند.
  • داشتن انگیزه قدرت باعث میل به پیشرفت در کارکنان می شود. کارمندانی که این انگیزه درونی را دارند، پتانسیل‌های خود را نامحدود می‌بینند و به‌دنبال بهبود مهارت‌های خود از طریق یادگیری و تمرین هستند.
  • تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که برای هدفی بزرگ‌تر و مهم‌تر از خودشان فعالیت می‌کنند، اغلب سختکوش‌تر، متعهدتر و مفیدتر هستند. بنابراین برای افزایش انگیزه و کارایی در کارکنان، مدیران باید آن‌ها را تشویق به یافتن هدف در کار یا اتصال اهداف شخصی با اهداف کاری کنند.

 


بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای بهبود عملکرد سازمان


 

در ادامه ۵ راهکار برای ایجاد انگیزه درونی در کارکنان را بیان می‌کنیم:


تکنیک ۱۰ درصد از زمان کاری
 

به کارمندان این فرصت را بدهید تا ۱۰ درصد از زمان کاری خود را صرف پروژه‌ای به دلخواه خود کنند.
 

مشارکت دادن افراد در تعیین اهداف
 

افراد زمانی به انجام یک هدف پایبند می‌شوند که در ایجاد آن نیز نقش داشته باشند؛ برای تعیین هدف‌ها از نظرات کارکنان سازمان استفاده کنید.
 

استفاده‌نکردن از جملات کنترل‌کننده


به جای به‌کار بردن عباراتی مانند «تو باید» یا «تو حتما» از جملاتی مانند «به انجام‌دادن این کار فکر کن» یا «انجام‌دادن این کار را مدنظر قرار بده» استفاده کنید.


در نظر گرفتن ساعاتی مشخص برای گوش‌کردن به سخنان کارمندان
 

ساعات مشخصی را در طول هفته تعیین کرده و به مشکلات کاری و شخصی کارمندان خود رسیدگی کنید.


تکنیک «میز گرم»
 

براساس این تکنیک، کارکنان هرروز میز ثابتی برای انجام وظایف خود ندارند و می‌توانند جای خود را عوض کنند و در کنار همکاری که دوست دارند بنشینند. البته باید توجه داشت که قبل از مطرح‌کردن این ایده، قوانین مشخصی برای اجرایی‌کردن آن در نظر گرفته شود تا موجب هرج و‌مرج و شلوغی نشود.


لازم به ذکر است که دلایل رضایت یا نارضایتی در سازمان‌ها مختلف است به عوامل بسیاری بستگی دارد. همیشه مدل پینک نمی‌تواند در تمامی سازمان‌ها تاثیر مثبت داشته باشد. برای انتخاب یک رویکرد مناسب، نخست اهداف سازمان خود را بررسی کنید تا با آن مطابقت داشته باشد.
 

دوه تربیت مدرس شکوفایی آکادمی شهاب اناری
 

 

ایجاد انگیزه و حفظ آن اغلب یکی از سخت‌ترین کارها تلقی می‌شود. اینکه چگونه انگیزه را می‌توان افزایش داد و اصلا دلیل به وجود آمدن آن چیست از نکات مهمی است که در این مطلب به آن اشاره کردیم. انگیزه عاملی است که به ما در حل مشکلات و چالش‌ها کمک می‌کند. در واقع می‌توان گفت انگیزه‌ها در واقع همان تجربیات درونی افراد هستند که در قالب نیازها، شناخت و عواطف پدیدار می‌شوند. زمینه‌های اجتماعی و محیط به عنوان محرک‌هایی عمل می‌کنند که باعث ایجاد انگیزه می‌شوند. شما انگیزه را می‌توانید در رفتار، تعامل، فعال‌سازی مغز و… مشاهده کنید.


دوره تربیت مدرس شکوفایی آکادمی شهاب اناری از جمله دوره‌های جامعی است که بیش از ۲۶ مبحث در رابطه با رشد و توسعهٔ تحول فردی و سازمانی ارائه می‌دهد. در مباحث این دوره می‌توان موارد بسیاری را در رابطه با افزایش و تقویت انگیزه مشاهده کرد. مدرک دورهٔ صادرشده از آکادمی کوچینگ شهاب اناری، مورد تایید فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) است؛‌ همچنین شرکت کنندگان در این دوره پس از اتمام آن می‌توانند به عنوان مدرس تحول فردی و سازمانی فعالیت کنند. همچنین علاقه مندان به خرید دوره کوچینگ، دوره بیزینس کوچینگ به صفحات مربوطه در وب سایت آکادمی ستاره شمال مراجعه نمایند.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید