راهنمای کامل اصول برندینگ برای کسب و کارها

اصول برندینگ

 

برند نماینده هویت و داستان یک شرکت است. با برندسازی قوی، می توانید خود را از رقبای دیگر که در محصولات یا خدمات مشابه ارائه می کنند، متمایز کنید. اگر شما هم قصد دارید با اهمیت و اصول برندینگ آشنا شوید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.
 

آشنایی با اصول برندینگ برای کسب و کار

 

برندسازی یک روش برای برجسته شدن در بازار و کسب درآمد بیشتر در کسب و کارهای مختلف است که اگر به صورت اصولی انجام شود، می تواند تاثیر زیادی روی موفقیت ما در بازار داشته باشد. با توجه به اینکه بسیاری از مدرسان، کوچها، مشاوران و سایر متخصصان در دنیای دیجیتال، به دنبال دسترسی به مخاطبین و مشتریان بیشتر هستند، می توان با برندسازی شخصی به مزایای بسیار زیادی رسید. شناخت اصول برندسازی شخصی و نحوه ساخت یک برند موفق به شما کمک می کند تا در این حوزه موفق تر شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره برندسازی شخصی میتوانید محتوای این صفحه را مطالعه نمایید. پس با ما همراه باشید تا بتوانید با جزئیات ساخت یک برند موفق در حوزه کسب و کارتان آشنا شوید.

 

برندینگ چیست؟ 

 

برندینگ فرآیند ایجاد هویت برای برند یک شرکت است. این فرآیند شامل مجموعه ای از اقدامات از جمله تبیین پیام برند، طراحی بصری و ... می شود. به طور خلاصه، بر اساس تعریف سایت Hubspot، برندسازی فرآیند تحقیق، توسعه و بکارگیری ویژگی های متمایز یک مجموعه است تا مصرف کنندگان بتوانند به واسطه نوع برند شما، محصولات و خدمات را به شما مرتبط کنند. 

 

چرا باید از برندینگ استفاده کنیم؟ 

 

برند منحصر به فرد می تواند با ایجاد مزایای رقابتی برای شما نسبت به رقبای شما، برای به دست آوردن و حفظ مشتریان با هزینه بسیار کمتر، تاثیر زیادی بر سود شما داشته باشد. در دنیای تجارت الکترونیک، جایی که شرکت‌های جدید (و در نتیجه رقبای جدید) هر روز ظهور می‌کنند، یک برند تثبیت شده می تواند یک دارایی برای جذب مشتری و ایجاد سود باشد. (چند نمونه از برندهای غذایی را در زیر مشاهده می‌کنید)

 

برندهای غذایی


وقتی برند قوی داریم، اعتبار بیشتری به دست می آوریم، در بازار متمایز می شویم، مشتریان بهتر و باکیفیت تری را جذب می کنیم، می توانیم قیمت بالاتری برای محصول و خدماتمان بگذاریم، مردم خودشان به ما اقبال نشان می دهند (به جای آنکه دائما دنبال مشتری بدویم)، و حتی می توانیم سبد محصولات و خدماتمان را گسترش هم بدهیم.
صرف نظر از اینکه  چقدر زمان و تلاش خود را صرف ایجاد یک برند جذاب می کنید یا به هیچ وجه به آن توجه نمی کنید، کسب و کار شما همین الان هم یک برند دارد. با این حال، این برند ممکن است کاملا متفاوت از تصویر ذهنی مشتریان از شما باشد. برندینگ با کمک داستان‌ ها، روابط، دارایی های بصری و ... ایجاد می شود. با کمک برندسازی می توانید انتظارات مشتریان خود را شکل دهید و یک پیوند میان خود و مشتری ایجاد کنید. 
 

اصول برندینگ چیست؟

 

برندسازی می تواند تاثیر زیادی روی فروش، کسب درآمد و افزایش سوددهی داشته باشد. اما زمانی به این مزایا خواهید رسید که با اصول برندینگ آشنایی داشته باشید. واقعیت این است که اگر به صورت تخصصی در حوزه ساخت برند فعالیت و یا اینکه در دوره های مربوط به آن شرکت نکرده باشید، نمی توانید یک برند شخصی موفق برای کسب و کارتان بسازید.


یکی از دوره های جامع و خوشنام در این زمینه، دوره بیزینس کوچینگ آکادمی ستاره شمال است. در این دوره جامع هفت ماهه، شما به آموزش، پشتیبانی و منتورینگ خصوصی لازم دست می یابید تا برندتان را بسازید، درآمدتان را بالا ببرید و تاثیرگذاریتان را افزایش دهید. برای اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

 

در ادامه به اصول برندینگ و جزئیات آن اشاره می کنیم. 

 

  • متمایز بودن 

یکی از مهم ترین اصول برندینگ این است که شما بتوانید بر اساس نوع محصول خودتان نسبت به دیگر رقبا متمایز باشید. اینکه برند چه افرادی را هدف می گیرد و رقابت میان کسب و کارها چگونه است، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. به طور مثال برند ردبول توانست در میان انواع نوشیدنی های گازدار، یک ویژگی متمایز برای خود در نظر بگیرد و آن هم سر زندگی بود که پس از مصرف این نوشیدنی در هر فرد به وجود می آید. 
 

  • مطرح کردن ادعا در برند
     

ویلیام آرودا می گوید، برند شما قول منحصر به فردی است که به بازار می دهید. شما باید ادعای خود را درباره برندتان مطرح کنید. این کار باعث می شود تا در بازار متمایز شوید و هر روز مشتریان بیشتری داشته باشید. مثلا خودروی ولوو نماد اعتماد و اطمینان است. اپل نماینده شیک بودن و خلاقیت است. شما نماینده چه مفهومی هستید؟ 


وفادار بودن به قول
 

عمل کردن به قول و ادعا و وفادار بودن یکی از مهم ترین اصول برندینگ است که باید به آن توجه داشته باشید. مشتریان و مخاطبین از شما انتظار دارند که به عهد خودتان وفا کنید تا بتوانند به شما اعتماد کنند. پس نباید در برندینگ شخصی، به دنبال ادعاهایی باشید که هیچ گاه نمی توانید به آن ها عمل کنید. به طور مثال، گوگل یکی از برندهایی است که همیشه به عهد خود وفا کرده است (سامان دهی اطلاعات جهان).
 

ایجاد رابطه احساسی
 

یادتان باشد مردم احساسی تصمیم می گیرند و بعد با عقل شان توجیه می کنند. بر اساس هدف کسب و کار خود باید یک ویژگی احساسی را برای برند خود مشخص کنید. در این صورت مشتریان جذب برندتان می شوند و به شما اعتماد بیشتری خواهند کرد. مثلا دکتر شهاب اناری در دنیای کوچینگ (برای اینکه بدانید کوچینگ چیست می توانید به این مقاله مراجعه نمایید)، تاکید فراوانی روی رعایت اخلاق حرفه ای دارد که این، مخاطبان با استاندارد بالا را به او جذب می کند. 

 

  • چگونه یک برند موفق بسازیم؟
     

برندسازی یا همان برندینگ با اصول خاصی اجرا می شود که در این مقاله به اصول ساخت برند اشاره کردیم؛ اما اگر می خواهید یک برند موفق بسازید، باید بدانید که می بایست چه کارهایی انجام دهید. در ادامه به چند نکته که باعث می شوند راحت تر بتوانید یک برند موفق بسازید، اشاره می کنیم. 

 

برندسازی

 

  • مشخص کردن مخاطبین هدف
     

برندسازی منجر به آگاهی، شناخت، اعتماد و کسب درآمد بیشتر می شود. گر برندی که انتخاب می کنید، با مخاطبین شما همخوانی نداشته باشد، آگاهی، شناخت، اعتماد و کسب درآمد به وجود نخواهد آمد. پس باید مشتریان ایده آل خود را بشناسید و هدف کسب و کارتان را تعیین کنید. 

 

  • بررسی هدف از راه اندازی کسب و کار
     

برای ساخت یک برند، باید بدانید که چرا از ابتدا کسب و کار خودتان را ایجاد کردید؟ شما باید تعیین کنید که کسب و کار شما چه چیزهایی برای ارائه دارد. در این صورت می توانید با هر روش تبلیغاتی و برندسازی، به مخاطبین خود نشان دهید که چشم انداز و رسالت شما در بازار چیست.

 

  • تعیین ارزش های منحصر به فرد 

 

احتمالا مشاغل زیادی مانند شما در این جایگاه فعالیت می کنند. چه چیزهایی برای کسب و کار شما مهم است؟ اخلاقیات؟ خدمات مشتری؟ خانواده؟ سعی کنید که این ویژگی ها را در برند خودتان پررنگ تر کنید.

 

  • ساخت برند بصری با توجه به نکات ذکر شده 
     

وقت آن رسیده تا از اصول طراحی بصری کمک بگیرید. لوگو، تایپوگرافی، نماد نگاری و ... همگی جزء روش های برندسازی هستند. می توانید با در نظر گرفتن اصول ساخت برند این داده های بصری را ایجاد کنید و از آن ها برای ارائه به مشتریان استفاده کنید. پس با دقت سبک های مختلف برندها را بررسی کنید و بر اساس مشتریان، هدف و نوع سلیقه خودتان بهترین سبک را برای طراحی بصری برند انتخاب کنید. 
 

سوالات متداول


1.    برندینگ چیست؟


برندینگ یک روش برای ایجاد هویت برای برند است که می تواند تبیین پیام برند و طرح های بصری را در بر بگیرد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، این مقاله را مطالعه کنید.


2.    اهمیت استفاده از برندینگ چیست؟


برندسازی می تواند باعث افزایش درآمد، افزایش تاثیر گذاری و ایجاد اعتبار در بازار شود که به جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی ختم می گردد که در این مقاله به طور کامل در مورد اهمیت و مزایای آن صحبت کردیم.


دوست دارید برندتان را بسازید، درآمدتان را افزایش دهید و تاثیرگذاری تان را بالا ببرید؟
در دوره بعدی "آکادمی برندسازی و جذب مراجع" با هدایت دکتر شهاب اناری، کوچ پرافتخار بین المللی، ثبت نام کنید. این روزها تخفیف ویژه ای هم برقرار است.

 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید