استراتژی ایجاد وفاداری به برند بصورت ساده

وفاداری به برند

 

وفاداری به برند یا Brand Loyalty چیست؟ چرا امروزه این موضوع برای برندهای مختلف دارای اهمیت است؟ همانطور که می دانید ما در دنیایی پر از رقابت زندگی می کنیم. به گونه ای که این مسئله در تمامی ابعاد زندگی ما به ویژه برندینگ یا برندسازی تاثیر گذاشته است. در نتیجه آن برند و کسب و کاری موفق خواهد بود که بتواند جلوتر از سایر برندها حرکت کند. همچنین برای برندسازی و موفقیت آن بایستی فاکتورهای گوناگونی از جمله وفادارسازی به برند لحاظ گردد. با یکی دیگر از مجموعه مقالات آکادمی دکتر شهاب اناری همراه ما باشید تا به طور تفصیلی به این موضوع بپردازیم.

 

وفاداری به برند چیست؟
 

بیایید کار خود را با یک مثال آغاز کنیم. تصور کنید، شما عاشق نوشابه برند فانتا هستید و به یک سوپر مارکت می‌روید تا محصول مورد علاقه خود را خریداری کنید اما متاسفانه نوشابه فانتا را در یخچال نمی‌بینید. البته برندهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید آنها را بخرید، اما تنها انتخاب شما، برند فانتا است. در واقع شما به این برند وفادار هستید. پس Brand Loyalty عبارت است از تعهد قلبی و اعتماد بیکران مشتری به برند! به بیان ساده‌تر هنگامی که تنها انتخاب مشتری، علیرغم وجود تبلیغات رنگارنگ و سایر برندها، برند شما باشد، این مشتری به برند شما وفادار است. به عبارتی می‌توان عدم تمایل برای خرید از سایر برند های مشابه را مصداق بارز وفادار بودن به برند دانست.


همچنین ذکر این نکته ضروری است که مشتریان وفادار، مهم ترین و با ارزش ترین مشتریان یک برند محسوب می شوند و باید برای حفظ آنها بیشترین هزینه را انجام داد. چرا که با استراتژی های اشتباه ممکن است، آنها را از دست بدهیم. به علاوه مشتریان وفادار از این جهت حائز اهمیت هستند که برند شما را به سایر افراد معرفی می کنند. در واقع یک نوع تبلیغات بدون هزینه برای برند شما محسوب می شوند.
یکی دیگر از مواردی که هنگام بررسی تعریف وفاداری به برند بایستی بدان پرداخت، تفاوت این اصطلاح با اصطلاح وفاداری مشتری می باشد. اگرچه وفاداری مشتری لازمه وفادار بودن به برند است، با این حال این دو اصطلاح با هم تفاوت دارند. در واقع وفاداری مشتری، رابطه مستقیمی با کیفیت، قیمت، نحوه استفاده و سایر موارد این چنینی دارد. در حالی که وفادار بودن به برند ناشی از ارتباط موثر مشتری با برند خواهد بود.

 


با دوره بیزینس کوچینگ و برند سازی شخصی آکادمی شهاب اناری بیشتر آشنا شوید


 

وفاداری به برند چگونه به کسب و کارها کمک می کند؟

 

وفادار بودن به برند یکی از مواردی است که به برندسازی و به ویژه برندسازی شخصی شما کمک شایانی می کند. حال بیایید به تاثیر Brand Loyalty در کسب و کار ها بپردازیم:

 

  • کاهش هزینه های تبلیغ در ازای هر خرید: از آنجایی که مشتریان وفادار بدون نیاز به تبلیغات، کالاهای شما را می خرند، هزینه تبلیغ به ازای هر خرید کاهش می یابد. در واقع هزینه ای که برای نگهداری مشتریان قدیمی می پردازید، بسیار کمتر از هزینه ای است که برای جذب مشتریان جدید پرداخت خواهید کرد.
  • بهبود برندینگ: تبلیغ دهان به دهان معجزه می کند! این وظیفه مهم را در واقع مشتریان وفادار شما به عهده دارند که به صورت زیر پوستی، محصولات و برند شما را به سایر افراد معرفی می کنند.
  • کاهش احتمال ورشکستگی: در واقع اگر شما مشتریان وفاداری داشته باشید، بدان معناست که همیشه حداقل درآمدی خواهید داشت. این مسئله به معنی کاهش احتمال ورشکستگی شما خواهد بود.


از جمله سایر مواردی که وفاداری به برند به کسب و کار شما کمک می کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • کاهش ریسک توسعه محصول: توسعه محصول همواره مورد توجه برندها بوده است. با این حال همیشه ترس خریداری نشدن محصولات جدید تولید شده برای تولیدکنندگان وجود دارد. اگر وفادار بودن به برند را در نظر بگیریم، شما می توانید با خیال راحت محصول جدید و توسعه یافته خود را به بازار عرضه کنید. چرا که مشتریان وفادار شما این محصولات را خریداری خواهند کرد.
  • افزایش ارزش برند: مشتریان وفادار، سرمایه های واقعی شما هستند. به گونه ای که برای محاسبه ارزش یک کسب و کار، تعداد مشتریان آن و به ویژه مشتریان وفادار آن برند در نظر گرفته می شود.

 

چگونه مشتریان را به برند وفادار کنیم؟


برای وفادارسازی به برند بایستی اقدامات زیر را انجام دهید:

 

  • شناسایی دقیق خواسته و نیازهای مشتریان: اگر برند شما نتواند به خوبی خواسته های مشتریان را شناسایی کند و در جهت رفع آنها قدم بردارد، برندینگ شخصی شما بیهوده خواهد بود.
  • تولید محصولات رقابت پذیر: آن برندی برنده است که محصول خود را به صورت رقابتی به بازار عرضه کنند. این رقابت پذیری می تواند از نظر قیمت، کیفیت یا نحوه استفاده ساده تر باشد.
  • ایجاد تعامل با مشتری: اگر برند خود را یک خانواده در نظر بگیرید، مشتری باید احساس کند که عضوی ارزشمند در این خانواده می باشد. در نتیجه تعامل موثر با مشتری مانند پیام تبریک تولد می تواند این احساس تعلق خاطر را در وی به وجود آورد.
  • تشکیل باشگاه مشتریان: برای مشتریان خاص خود مزایایی همچون تخفیفات ویژه در نظر بگیرید. با این کار نه تنها مشتریان قدیمی خود را راضی نگه می دارید، بلکه مشتریان عادی را نیز برای عضویت در باشگاه مشتریان ترغیب خواهید کرد.
     

چگونه مشتریان وفاداری بسازیم

 

سایر روش های وفادارسازی به برند عبارتند از:

  • استفاده از اپلیکیشن و برنامه های ارتباط با مشتری: در صورتی که تعداد مشتریان شما زیاد باشد، بهتر است که مدیریت فروش خود را با استفاده از نرم افزارهای مربوطه کنترل کنید.
  • شخصی سازی کردن: همانطور که گفته شد، مشتری بایستی احساس کند که به یک خانواده تعلق دارد. در کنار تعامل با مشتری، شخصی سازی نیز حائز اهمیت است. چرا که این احساس تعلق زمانی شکل خواهد گرفت که به عنوان مثال مشتری را با نام وی مورد خطاب قرار دهیم تا احساس صمیمیت کند.

 


بیشتر بخوانید:  اصول برندینگ برای کسب و کارها


 

چند مثال از وفاداری به برند:

 

در ادامه به بررسی چند مثال از وفاداری به برند خواهیم پرداخت:

  • وفاداری به گوگل: تصور کنید، همین الان می خواهید در مورد برندینگ شخصی مطالبی را یاد بگیرید. چنانچه میخواهید درباره دوره برندسازی شخصی اطلاعاتی کسب نمایید می توانید به این صفحه از آکادمی ستاره شمال مراجعه نمایید. قطعاً اولین انتخاب شما مراجعه به گوگل می باشد. این مسئله به خاطر وفاداری شما به این موتور جستجوگر است.
  • وفاداری به اپل: شاید شما نیز این جمله را از دارندگان گوشی های برند اپل شنیده باشید که ما نمی توانیم با موبایل های سایر برندها کار کنیم. این مسئله وفاداری افراد نسبت به برند اپل را نشان می دهد که به خاطر عملکرد فوق العاده این برند در حوزه برندسازی می باشد.

 

اگر به دنبال برندینگ هستید، قطعاً یکی از مواردی که بایستی به آن دقت کنید، وفادارسازی به برند می باشد. ما در آکادمی دکتر شهاب اناری در کنار شما عزیزان هستیم تا به شما در حوزه برندسازی کمک کنیم.

 

سوالات متداول:


1 .ایجاد وفاداری به برند برای کسب و کارها چه اهمیتی دارد؟

 

از جمله اهمیت های وفادارسازی به برند برای کسب و کارها می توان به افزایش ارزش برند، بهبود برندینگ، کاهش احتمال ورشکستگی و ... اشاره داشت که در مقاله به طور تفصیلی به آنها پرداختیم.


2 .چگونه می توان مشتریان وفاداری ایجاد کرد؟


با رعایت اصولی همچون ایجاد باشگاه مشتریان، شناسایی درست نیازهای آنها، ایجاد تعامل با مشتری و تولید محصولات رقابت پذیر که در مقاله به آنها اشاره شد، می توان به وفادارسازی مشتریان کمک کرد.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید