برندسازی شخصی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

برندسازی شخصی چیست

 

«شما هم یک برند هستید؛ چه آن را بشناسید چه نشناسید»

 

این جملهٔ معروف از مارک اکو یک طراح مد، کارآفرین و نویسنده است. مارک اکو در بیانی کوتاه اهمیت برندسازی شخصی را نشان داده و گفته است که هر فرد می‌تواند به یک برند شناخته‌شده تبدیل شود. پس برندینگ فقط مخصوص کسب‌وکارها نیست؛ افراد هم می‌توانند به یک برند معروف و شاخص تبدیل شوند.

اینکه پرسونال برندینگ چیست، چه اهمیتی دارد، مراحل ساخت و عملکرد آن چگونه است، موضوعی که قرار است در این مقاله دربارهٔ آن صحبت کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

 


برند سازی شخصی یا پرسونال برندینگ چیست؟


بهترین مثال برای برندسازی شخصی کسی نیست جز استیو جابز. وقتی نام استیو جابز را می‌شنوید، چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟
برند اپل؛ درست است؟ نام استیو جابز مترادف نام تجاری اپل شده است.

 

برندینگ شخصی استیو جایز


به همین ترتیب با شنیدن نام فیسبوک و اینستاگرام، اسم چه کسی به ذهنتان خطور می‌کند؟
احتمالاً زاکربرگ! به این می‌گویند برندسازی شخصی.

 

برندسازی شخصی مارک زاکربرگ


اما آیا می‌دانید بنیانگذار توییتر کیست؟

به‌طور منظم از توییتر استفاده می‌کنیم، اما اکثر ما نام بنیانگذار توییتر را نمی‌دانیم. می‌دانید چرا؟ 

عدم وجود برند شخصی! مارک زاکربرگ با تمرکز کردن برای ساختن نام تجاری خود در دنیا محبوب شده است؛ در حالی که جک دورسی (مؤسس توییتر) اهمیت زیادی به این موضوع نداده است. 

به همین دلیل اکثر مردم زاکربرگ را می‌شناسند و نام جک دورسی برای آن‌ها آشنا نیست.

 

پس با این مقدمه، پرسونال برندینگ به زبان ساده یعنی:

«تصویری» که شما از خودتان می‌سازید و برای دیگران به نمایش می‌گذارید و باعث می‌شود نام‌تان به‌عنوان یک برند مطرح در بین مخاطبان شناخته شود.

 

 برای بنا کردن یک تصویر مطلوب از خودتان باید روی ارتقاء مهارت‌ها و پیشرفت‌تان تمرکز کنید.

زمانی که نام شما به‌عنوان یک برند شخصی شناخته می‌شود، بین مردم اعتبار کسب می‌کنید و چشم‌انداز روشنی در آینده برای شما رقم می‌خورد؛ مثلاً امکان موقعیت‌های شغلی بهتر و کسب ‌درآمد بیشتر را برایتان فراهم می‌کند.

 

با برندسازی می‌توانید روی مخاطبانتان تأثیرگذار باشید و تصویر ذهنی‌ای که دوست دارید از شما داشته باشند را شکل دهید. مانند هر کسب‌وکاری (مثلاً شرکت تبرک یا کوکاکولا!) که تصویر برند خود را ساخته‌اند، شما هم می‌توانید داستان خودتان را بگویید، تخصص‌تان را مطرح کنید و روی برندینگ شخص‌تان کار کنید تا در بین مردم شناخته شوید.

 

اما اهمیت برندسازی شخصی چیست؟ بیاید تا این سؤال کلیدی را باهم بررسی کنیم.

 

 

اهمیت برندسازی شخصی چیست؟


در عصری که دامنهٔ توجه افراد هر لحظه کمتر می‌شود، نیاز به تأثیرگذار بودن بیشتر از همیشه حس می‌شود. ساختن یک هویت ماندگار کمک می‌کند در این دنیای شلوغ دیده شوید و اعتماد دیگران را جلب کنید.

 

به‌جز این، ۴ مزیت برندینگ شخصی را در ادامه توضیح داده‌ایم: 

 

دستیابی به فرصت‌های گوناگون

 

طبق تحقیقات از سال 2020،  43 درصد از نیروی کار ایالات متحده را فریلنسرها و کارمندان قراردادی تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، طبق نظرسنجی CareerBuilder که در سال 2018 انجام شد، 70٪ از کارفرمایان شبکه‌های اجتماعی افراد جویای کار را بررسی می‌کنند و 43٪ از آن‌ها را به عنوان نیروی کار فعلی استخدام می‌کنند.

می‌بینید؟ وقتی دیگران تخصص شما را بدانند، زمانی که در آن زمینه نیاز به نیروی متخصص داشته باشند از بین هزاران نفر شما اولویت بالاتری برای همکاری دارید.

بازاریابی دهان‌به‌دهان را هم دست کم نگیرید! وقتی که برندینگ شخصی داشته باشید، امکان معرفی شما به دیگران هم بالاتر می‌رود. در این شرایط شما هستید که انتخاب می‌کنید کجا فعالیت کنید و صرفاً یک گزینه روی میز برای همکاری نیستید.

 

جلب اعتماد مخاطبان
 

شما وقتی بخواهید خرید کنید یا یک دورهٔ آموزشی ثبت‌نام کنید به چه کسی اعتماد می‌کنید؟ کسی که با سرچ نامش به نتیجه‌ای نمی‌رسید یا یک فرد شناخته شده که اهداف مشخصی دارد؟

قطعاً انتخاب گزینهٔ دوم ریسک کمتری دارد! 

وقتی کسی را بشناسید، احساس نزدیکی بیشتری با او دارید و راحت‌تر به او اعتماد می‌کنید. 

حالا اگر برند شخصی خودتان را بسازید، فرصت می‌دهید که دیگران شما را بشناسند. به این ترتیب، به مرور زمان به شما اعتماد می‌کنند و شما را به‌عنوان یک فرد معتبر و کاربلد در زمینهٔ کاری خودتان، به خاطر می‌آورند. 

 

متمایز شدن از رقبا
 

با برندسازی شخصی و به نمایش گذاشتن توانمندی‌های خود، فرصت بولدکردن نقاط قوت‌تان را دارید. این عمل باعث می‌شود شما از سایر افرادی که ویژگی‌ها و توانایی‌های مشابه با شما دارند، متمایز شوید. 

بنابراین صاحبان کسب‌وکار می‌دانند که شما چیزی بیشتر از تخصص تعریف‌شده برای ارائه دارید و کارکردن با شما برای آن‌ها تجربهٔ با‌ارزشی خواهد بود.
بنابراین در مواقع نیاز گزینهٔ اول برای انتخاب‌شدن هستید.

 

افزایش خلاقیت و خودشکوفایی
 

زمانی که شروع به ساختن برند شخصی کنید در این مسیر با مخاطبان خود تعامل و گفتگو خواهید داشت. در این گفتگوها ایده‌های جدیدی به ذهنتان خطور می‌کند، مهارت‌ جدید یاد می‌گیرید، با دانش روز دنیا قدم برمی‌دارید و مسیر رشد و توسعه برایتان هموارتر می‌شود.

مزیت‌های برندسازی شخصی شما را هم وسوسه کرد که زودتر برای ساخت برند شخصی‌تان دست به کار شوید؟
پس بیاید 10 تکنیک کاربردی دربارهٔ برندسازی شخصی برای مدیران و سایر افراد علاقه‌مند را یاد بگیریم. 

 

 

10 تکنیک کاربردی برندسازی شخصی برای مدیران
 

ایلان ماسک و اپرا وینفری جزء افرادی هستند که در دههٔ اخیر، برندسازی شخصی مدیران را در دنیا ترویج داده‌اند و چهره‌ای به یادماندنی از خود بنا کرده‌اند. 

با این حال مدیران تنها کسانی نیستند که می‌توانند از برندسازی شخصی سود ببرند. هر شخصی که در حرفه‌ای تخصص دارد، می‌تواند با برندسازی، توانایی‌هایش را به نمایش بگذارد و خود را ارتقاء دهد.

 

برویم به سراغ تکنیک‌ها!

 

1. شخصیت واقعی خود را به نمایش بگذارید
شخصیت منحصربه‌فردترین چیز دربارهٔ هر شخص است. همهٔ ما خصوصیاتی داریم که ما را از دیگران متمایز می‌کند. مثلاً صبور بودن، مهارت داشتن در زمینه هنری، ورزشی یا مهارت خوب صحبت کردن.

برای برندسازی، شخصیت و خودِ واقعی‌تان را به نمایش بگذارید.

مثلاً شاید شخصیت برونگرایی دارید، روان صحبت می‌کنید و راحت می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید، می‌توانید از این ویژگی و مهارت خود برای جذب افراد استفاده کنید. مثلاً دورهٔ آموزشی در زمینه‌ای که تخصص دارید برگزار کنید. 

 

2. برند شخصی خود را به رسمیت بشناسید
اگر می‌خواهید برند شخصی خود را پروموت کنید، باید آن را به رسمیت بشناسید. 

شما لحظه‌ای که شروع به فعالیت گسترده می‌کنید، به‌عنوان برند شخصی در معرض دید عموم قرار خواهید گرفت.

پس هویت خودتان را به هویت کسب‌وکارتان گره نزنید و برند شخصی خودتان را هم جدی بگیرید.

 برای مثال، بیل گیتس مایکروسافت را راه‌اندازی کرد و به یکی از قدرتمندترین و شناخته‌شده‌ترین برندها در جهان تبدیل شد. با این حال، بیل گیتس برند شخصی خود را هم دارد.

 

3. مرزبندی‌های خود را مشخص کنید
قبل از اینکه در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کنید، مشخص کنید تا چه حد مایلید اطلاعات شخصی خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

به‌عنوان مثال، برای خیلی‌ها، خانواده آن‌ها خط قرمز محسوب می‌شود. آن‌ها دوست ندارند خانوادگی نظارت شوند!

تصمیم بگیرید که چه چیزی را می‌خواهید با توجه به تحصیلات، سابقه کاری و هر چیز دیگری در مورد زندگی شخصی خود به اشتراک بگذارید. 

افراد قبل از اینکه با شما ارتباط برقرار کنند، محتواهای شما را می‌بینند و این محتواها تصویر اولیه‎ای از برند شما برای مخاطبان هستند. پس مراقب حد و مرزها باشید. 

 

4. در هر فرصتی محتوای ارزشمند خلق کنید
افرادی که برند شخصی شما را دنبال می‌کنند، علاقه‌مند به خواندن تجربه‌ها و یادگیری اطلاعاتی هستند که شما می‌دانید. پس برنامهٔ محتوایی خود را به گونه‌ای بچینید که به مخاطبان شما کمک کند.

برای مثال، یک داستان دربارهٔ اشتباهاتی که در گذشته انجام داده‌اید بگویید که دیگران از آن‌ها اجتناب کنند.

 

یا لایوهای پرسش و پاسخ برگزار کنید و به سوالات رایج مخاطبان پاسخ دهید. یا مثلاً تجربه‌تان را در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی رایگان در اختیار مخاطب قرار دهید.

 

خلق ارزش برای مخاطب، باعث می‌شود همیشه در ذهن او به‌عنوان فردی معتبر و قابل اعتماد باقی بمانید و مخاطبان وفادارتری داشته باشید.

 همچنین اگر در آینده از مخاطبان خود بخواهید در دورهٔ آموزشی غیررایگان شما شرکت کنند، یا آن را به دیگران معرفی کنند، این کار را برای جبران دوره‌های آموزشی رایگان انجام خواهند داد.

 

5. بدون هدف محتوایی را به اشتراک نگذارید
 شما باید دلیل قانع‌کننده‌ای برای به اشتراک‌گذاشتن یک استوری یا پست در رسانه‌های اجتماعی و تعامل با مخاطبان خود داشته باشید. 

 

چرا این نکته مهم است؟ 

اگر نیازهای مخاطب را در نظر نگیرید، ممکن است دیگر برند شخصی شما را دنبال نکنند. چون فکر می‌کنند که شما چیز مهمی برای ارائه ندارید و رقبای شما را دنبال خواهند کرد. از سوی دیگر اگر چیزی را بدون هدف یا معنایی به اشتراک بگذارید، تأثیر نامناسبی روی برند شما می‌گذارد.

 

6. با برندهای شخصی معروف روابط ارزشمند ایجاد کنید
یکی دیگر از تکنیک‌های برند شخصی، تعامل با سایر افراد، کارشناسان معروف و اینفلوئنسرهای زمینهٔ شغلی‌تان است.

 

رقیب شما دشمن‌تان نیست!

 

هر زمان که آنلاین هستید با آن‌ها تعامل کنید و دربارهٔ محتوای آن‌ها نظر بدهید. گاهی با تعامل و یک ارتباط موثر با رقبا می‌توانید کمپین‌های بازاریابی موفقی اجرا کنید. مثلاً می‌توانید محتوای یک‌دیگر را پروموت کنید یا حتی دربارهٔ یک موضوع باهم لایو اینستاگرامی برگزار کنید تا توسط افراد بیشتری دیده شوید. 

 

7. شبکه‌سازی کنید
برندسازی را به فضای آنلاین محدود نکنید. در رویدادهای حضوری شرکت کنید و با افراد جدید تعامل داشته باشید. هرچه ارتباطات شما گسترده‌تر باشد، افراد بیشتری شما را خواهند شناخت و به شما اعتماد خواهند کرد.

شبکه‌سازی در رویدادها یکی از بهترین شیوه‌های برندسازی است. کم‌ترین تاثیر آن هم این است پس از مدتی به واسطه کسانی که با آن‌ها آشنا شده‌اید، پروژه‌های جدید به سمت‌تان می‌آید. 


8. درباره نقاط قوت و ضعف خود صادق باشید
شما قرار نیست به واسطه داشتن برند شخصی جواب تمام سؤالات مخاطبان خود را بدانید؛ بنابراین از نقطه ضعف‌های خود خجالت نکشید و در صورت ندانستن جواب سؤالی نه بگویید. اینطور حرفه‌ای‌تر، معتبر و قابل‌اعتماد به نظر می‌رسید!!

 

9. ثبات داشته باشید
مسیر موفقیت برند شخصی شما از ثبات و استمرار می‌گذرد. وقتی در شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین حضور مداوم و مستمر داشته باشید، افراد بیشتری با شما آشنا می‌شوند و در ذهن مخاطبان ماندگار می‌شوید.

شما باید با برنامه‌ریزی جلو بروید، ارتباطات خود را حفظ کنید تا مخاطبان بیشتری بتوانند به شما اعتماد کنند. اگر برنامه‌ریزی فعلی‌تان جواب می‌دهد به همان شیوه ادامه دهید. 

به یاد داشته باشید حضور نامنظم، محتوای بی‌هدف و عدم تعامل با مخاطب، تاثیرگذاری برند شخصی شما را به‌شدت کاهش می‌دهد. 

 

10. خوشرو باشید و از دیگران تشکر کنید
مخاطب‌ها سرمایه شما هستند! این جمله را به خاطر بسپارید. 

اگر کسی با شما تعامل نکند، برندتان هم دیده نمی‌شود؛ خصوصاً اگر در اول راه هستید و شروع فعالیت‌تان است. بهتر است در طول روز زمانی را به تعامل و نشان‌دادن قدردانی‌تان از همراهی مخاطب اختصاص دهید. مثلاً اگر کسی شما را معرفی کرده‌ است یا از محتوای شما تشکر کرده‌ است به او پاسخ دهید و کامنت‌ها را بی‌جواب نگذارید.

 

برندینگ شخصی شما در ارتباط با مردم شکل می‌گیرد و رشد می‌کند. 

 

شاید برایتان جالب باشد که برندینگ و تعامل اجتماعی از آغاز دنیا همراه ما بوده‌اند. باور ندارید؟ تاریخچهٔ پرسونال برندینگ را در ادامه بخوانید. 

 

 

تاریخچه پرسونال برندینگ
 

قدمت برندسازی شخصی به اندازه تاریخ بشر است. پادشاهان، سیاستمداران، دانشمندان، هنرمندان و افراد مشهور همیشه سعی کرده‌اند تصویری ماندگار از خود برای مردم خلق کنند. 

خیلی‌ها می‌گویند که تام پیترز اولین شخصی بوده که در سال 1997 برند شخصی را تعریف کرده است. مقاله تام پیترز به نام "The brand called you" در FastCompany منتشر شده است. 

 

تام پیترز در این مقاله تأکید داشته که ما مستقل از سن، شغل و کسب‌وکار باید خودمان را مانند یک شرکت در نظر بگیریم و مدیریت کنیم. همچنین تام پیترز عقیده داشته که ایمیل و اینترنت دو ابزاری هستند که برای برندسازی شخصی می‌توانند کاربردی باشند و مسیر رشد و موفقیت از برند شخصی می‌گذرد.

حالا که نظریات او را می‌خوانیم، متوجه می‌شویم که با علمی که آن زمان داشته، خوب توانسته است دنیای امروز را پیش‌بینی کند و حدس بزند چه چیزهایی در اولویت قرار می‌گیرند.

 

چند سال پس از از تام پیترز نام «پیتر مونتویا» به چشم می‌خورد. پیتر مونتویا 3  کتاب در زمینه برندسازی شخصی نوشته است. یکی از نکات جالبی که پیتر مونتویا مطرح کرده، شناخت مخاطب هدف است. که ماهم کمی جلوتر در مراحل ساخت برند دربارهٔ آن صحبت می‌کنیم. او گفته است که شما باید انتخاب کنید مخاطب شما چه کسی باشد و برای ساخت برند شخصی‌تان، روی آن سرمایه‌گذاری کنید. 

 

 

برندینگ شخصی چگونه عمل می‌کند؟
 

پرسونال برند یک استراتژی برای برقراری ارتباط با مخاطب است که با برنامه‌ریزی توسط خودتان ایجاد و کنترل می‌شود. 

در مسیر برندسازی، شما تعیین می‌کنید:

  • هویت و لحن برند چگونه باشد
  • چه اطلاعاتی و چگونه در اختیار مخاطب قرار دهید
  • چگونه به نظر برسید
  • چه محتوایی تولید کنید
  • چطور خود را پروموت کنید

همهٔ نکاتی که گفتیم کاملاً در مراحلی برنامه‌ریزی شده توسط خودتان جلو می‌رود و در نهایت قرار است به هدف‌های شما جامه عمل بپوشاند. این هدف می‌تواند شامل برگزاری دوره‌های آموزشی، پیدا کردن شغل بهتر و تبلیغ کسب‌وکار آیندهٔ شما باشد. 

 

حالا که با نحوه عملکرد برندینگ شخصی آشنا شدیم برویم و مراحل برندسازی شخصی را ببینیم. 

 

6 مرحله برندسازی شخصی

 

شما باید با برنامه‌ریزی و آهسته و پیوسته کار ساخت برند شخصی‌تان را شروع کنید. چون دنیایی از ناشناخته‌ها روبروی شما قرار دارد و نمی‌دانید مخاطبانان شما چه کسانی هستند، چه دیدگاهی دارند و چطور می‌توانید اعتماد آن‌ها را جلب کنید. به یاد داشته باشید که حتی یک گام اشتباه می‌تواند شما را به عقب برگرداند و به اعتبار شما آسیب بزند. 

 

در این قسمت قدم به قدم ساخت برند شخصی را بررسی می‌کنیم:

 

مرحله اول: خودتان را کشف کنید
همان‌طور که گفتیم، برند شخصی باید بازتابی صادقانه از خودتان باشد؛ اینکه چه کسی هستید، چه مهارت‌ها، توانایی‌ها و علایقی دارید. پس مهم‌ترین و اولین قدم در این مسیر، کشف خودتان و خودآگاهی است. 

به زبان ساده، منظور ما از شناخت خود یعنی:

  • دانستن اینکه چه چیزی شما را از دیگران متمایز می‌کند
  • شناخت نقاط قوت و توانایی‌های خود
  • موفقیت در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت چگونه برای شما به نظر می‌رسد؟
  • چه ارزش‌هایی دارید؟
  • پیام و داستان برند شما چیست؟

با پاسخ به سؤالات بالا می‌توانید به چشم‌اندازی از آینده برند، ارزش‌هایتان، پیام و داستان برند دست پیدا کنید که بسیار مهم است. البته پاسخ‌دادن به این سوالات در ابتدای کار کمی سخت به نظر می‌رسد.

 

پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا با سؤال‌های زیر شروع کنید، بعد به سراغ سؤال‌های بالا بروید و با پاسخ‌دادن به آن‌ها تعیین کنید که چطور و در کدام کانال برند شخصی‌تان را پروموت کنید تا بیش‌ترین بازدهی را برای شما داشته باشد.

  • وقتی برای اولین بار مردم من را می‌بینند یا صدایم را می‌شنوند، می‌خواهم برند من چه چیزی را نشان دهد؟
  • چه مشکلاتی را می‌توانم حل کنم و چرا مخاطبان باید به من گوش بدهند؟
  • من خودم را در یک سال، پنج سال و ده سال آینده کجا می‌بینم؟
  • مهارت‌های من چیست؟
  • به چه پروژه‌هایی علاقه دارم؟
  • چه چیزی من را از دیگر رقبا متمایز می‌کند؟
  • وقتی این مرحله را انجام دادید به مرحله بعدی بیایید. 

 

مرحله دوم: مخاطبان خود را مشخص کنید
شناخته شدن بین همهٔ مردم برای شما ارزشی خلق نمی‌کند. چون همهٔ افراد به دانش و مهارت شما نیاز ندارند. از سوی دیگر شما هم آنقدر مهارت و توانایی ندارید که بتوانید نیاز مخاطبان را در همهٔ زمینه‌ها رفع کنید. 

شما باید روی گروهی از افراد تمرکز کنید و در بین آن‌ها شناخته شوید که به دانش و مهارت شما نیاز دارند و متقابلاً شما هم توانایی کمک به آن‌ها را دارید. 

برای مثال دو عنوان شغلی زیر را در نظر بگیرید:

  • بازاریابی
  • بازاریابی محتوایی برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک

 

عنوان اول فوق‌العاده گسترده است و موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد که متمایز کردن آن‌ها واقعاً دشوار خواهد بود. اما در عنوان دوم، زمینه شغلی کاملاً مشخص و واضح است و اطلاعات کاملی را دربارهٔ شما در اختیار مخاطبان هدف قرار می‌دهد. به‌علاوه یک بخش‌ خاص از بازار و مخاطبان را جدا و مشخص کرده که به چه افرادی می‌تواند کمک کند.

 

پیدا کردن مخاطبان هدف و پروموت برندتان برای آن‌ها، چند مزیت دارد:

  • امکان ارتقاء برندتان در یک جایگاه خاص برای شما بیشتر است.
  • وقتی هدفمند باشید احتمال اینکه مشتریان شما به مشتریان بالقوه تبدیل شوند، بیشتر است.
  • از دیگران متمایز می‎شوید.

متخصص بودن در یک زمینه، بسیار ساده‌تر از متخصص بودن در چند زمینه گسترده است. همچنین مردم به افراد متخصص بیشتر از افرادی که می‌گویند همه چیز را بلندند، اعتماد می‌کنند.
 

مرحله سوم: داستان خود را روایت کنید
داستان برند شما همیشه یکی از راه‌های عالی برای ارتباط با مخاطبان هدف در بعد احساسی است. 

هنگامی که داستان دیگران را درباره انگیزه آن‌ها برای شروع و اتفاقاتی که باعث شده با یک تصمیم در این مسیر قرار بگیرند را می‌شنوید، بهتر می‌توانید با آن برند شخصی همدردی و ارتباط برقرار کنید.

 

داستان برند شخصی اجباری نیست؛ اما قطعاً می‌تواند برای هویت برند مفید باشد. بنابراین، اگر پیشینه‌ٔ جالبی در رسیدن به هدف فعلی‌تان دارید، آن را در برنامهٔ پرسونال برندینگ خود بگنجانید. چون می‌تواند اثرات مثبتی روی مخاطبان هدف داشته باشد. 

برای مثال، در تصویر زیر، بخشی از داستان زندگی شاهین کلانتری را می‌بینید:

 

داستان زندگی شاهین کلانتری

 

مرحله چهارم: هویت و لحن برند مشخص داشته باشید
موفقیت برند شخصی همان اندازه که به تجربه، مهارت و دیدگاه شما بستگی دارد، به هویت برند و ثبات فعالیت شما هم بستگی دارد.

هنگامی که شروع به ساختن هویت برند می‌کنید، علاوه بر نظر شخصی، به مخاطبان هدف خود هم فکر کنید. دوست دارید در نظر آن‌ها چگونه دیده شوید؟

به لحن و زبان برندتان هم توجه کنید. شما باید ببینید چه لحنی با پرسونال برندینگ شما مطابقت دارد:

  • رسمی یا دوستانه
  • جدی یا شوخ‌طبع 
  • محترمانه و شاد

 در کنار لحن برند، هویت برند شما از عناصر بصری مثل رنگ‌ها، فونت‌ها، تصویر و لوگو تشکیل شده است. همهٔ این عناصر باید با هم هماهنگی داشته باشند.

برای نمونه به هماهنگی تم، فونت و رنگی که در پست‌های تصویر زیر استفاده شده، دقت کنید: 

 

هماهنگی رنگ، فونت و نت

 


مرحله پنجم: کانال‌های ارتباطی خود را بسازید
حالا وقتش رسیده که کم‌کم به میدان بیایید. کانال‌های مناسب برای ساختن پل ارتباطی و برندینگ را به ۳دسته تقسیم کرده‌ایم:

 

نکته: قبل از ساختن کانال‌های ارتباطی خود، پیشنهاد می‌شود آدرس تمام کانال‌های ارتباطی خود را یکسان انتخاب کنید تا مخاطبان راحت‌تر بتوانند شما را پیدا کنند.

 

شبکه‌های اجتماعی:
شبکه‌های اجتماعی نقش ویژه‌‌ای در ساخت برند شخصی دارند. وقتی با مخاطبان خود آشنا شوید، بهتر می‌توانید تعیین کنید چه شبکهٔ اجتماعی برای حرفهٔ شما مناسب‌تر است.

مثلاً اگر حرفه شما آرایشگری است، اینستاگرام گزینهٔ مناسبی برای حضور شما است.


از لینکدین و ویرگول هم غافل نشوید! این دو پلتفرم بهترین بستر برای شبکه‌سازی، پروموت برند شخصی و پیداکردن فرصت‌های تعامل و ارتباط با افرادی شبیه به خودتان است.

 

وب‌سایت
داشتن یک وب‌سایت را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. سایت شخصی محلی برای تولید محتوا در زمینهٔ تخصصی‌تان، تعامل با مخاطب، اشتراک‌گذاری نمونه‌کارها و تجربه‌های کاری است. 

همچنین ساخت وب‌سایت به مرور زمان باعث می‌شود، مخاطب‌های جدید هم از گوگل به سمت سایت شخصی شما جذب شوند.

 از سوی دیگر آنالیز‌کردن وب‌سایت برای دسترسی به اطلاعاتی مانند تعداد بازدیدها، ترافیک تلفن‌همراه و دسکتاپ، علایق کاربر و بینشی در مورد اینکه کاربران چطور سایت شما را می‌یابند پیدا می‌کنید. 

این اطلاعات کمک می‌کند سایت شخصی خود را در طول زمان بهتر کنید. 


ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی از راه‌های ارتباط مستقیم با مردم است. می‌توانید محتوایی منظم برای ارسال در ایمیل در نظر بگیرید و خبرنامه ایجاد کنید. 

 

مرحله ششم: از برند خود مراقبت کنید
در مرحلهٔ آخر باید تصویر برندتان، مخاطبانی که همراه شما هستند و اهدافی که برنامه‌ریزی کرده‌اید را حفظ و در طولانی‌مدت از آن‌ها مراقبت کنید. می‌توانید این‌کار را با رعایت موارد زیر انجام دهید:

  • مشتری‌مداری و ارائه خدمات پشتیبانی خوب 
  • در نظر گرفتن پاداش یا کد تخفیف
  • ارزیابی دوره‌ای استراتژی های برندینگ
  • تعامل مستمر با مخاطب

 

کوچینگ برندسازی شخصی
با توجه به موضوعاتی که در این مقاله به آنها اشاره شد تا اینجا حتما متوجه اهمیت و لزوم برندسازی شخصی برای توسعه ی فردی و تجاری خود شده اید. ‏همانطور که به صورت مفصل در اینباره صحبت شد، برندسازی شخصی نیازمند رعایت اصول و قواعد خاص خود و نیز داشتن برنامه و هدایت در طی برنامه ‏های پیشرفت و توسعه است. چرا که اگر در این راه بدون برنامه ی دقیق و علمی قدم بردارید به نتیجه مطلوب نخواهید رسید و زمان انرژی بسیاری از دست ‏خواهید داد. پس قطعا برای جلوگیری از هدر رفتن منابع و زمان خود و رشد برند شخصی خود در این مسیر نیاز به کوچ خواهید داشت.

‏کوچ شما را در این مسیر همراهی خواهد کرد و موجب میشود با استفاده از قابلیتهای خود و رشد و شکوفا کردن پتانسیل های فردی خود بتوانید برند شخصی خود را تقویت نمایید. کوچ در ‏تمام مراحل قدم به قدم با شما همراه خواهد بود و باعث میشود در این مسیر عملکرد بالاتری داشته باشید و برای چالش های این حوزه بتوانید راه حل های مناسب پیدا کنید.

برای ایجاد برند شخصی باید بر روی خودتان تمرکز نمایید و به همین سبب نیاز خواهید داشت شخصی به عنوان کوچ در کنار شما باشد تا بتوانید با تمرکز و توجه به خود از درون خود راهکارها و خلاقیت های فردی را شکوفا کنید. بنابراین اگر برای ایجاد برند شخصی خود مصمم هستید نقش برندسازی شخصی را در رسیدن به هدف خود و ایجاد ‏برندی معتبر و خوش نام جدی بگیرید.‏

 

از کجا شروع کنید؟

برای اینکه تمام این مراحل را به‌شکل اصولی و دقیق به سرانجام برسانید و یک برند و شبکه ارتباطی قدرتمند برای خودتان بسازید، می‌توانید از دوره بیزینس کوچینگ  و برند سازی شخصی دکتر شهاب اناری کمک بگیرید.

در طول این دوره، علاوه بر دریافت آموزش‌های به‌روز و عملی برای برندسازی، شما از نظارت و منتورینگ خصوصی افراد خبره‌ای هم بهره‌مند می‌شوید و می‌توانید پروسه‌ٔ برندسازی شخصی‌ و به نمایش گذاشتن مهارت و توانایی‌هایتان را اصولی‌ و هدفمندتر پیش ببرید.

 

برندسازی انتها ندارد، باید هر روز از آن مراقبت کنید تا در ذهن‌ها بمانید. در این صورت می‌توانید از رقیبان خود چند قدم جلوتر باشید. 

نکته1: در مسیر ایجاد پرسونال برندینگ شما هیچ شانس مجددی برای ساختن تصویر اولیه از خودتان برای مخاطبان ندارید.
به زبان ساده باید همیشه عملکردتان را مدیریت کنید، به‌روز باشید و مراقب باشید به جادهٔ خاکی نزنید!

 

نکته2: هویت و لحن برند شبکه‌های اجتماعی و سایت شما باید یکی باشد. 

 

 

چهره‌ای ماندگار از خود برجای بگذارید


ما در این مقاله درباره اهمیت برندسازی شخصی، تکنیک‌ها و مراحل ساخت پرسونال برندینگ صحبت کردیم.  در این مسیر باید صبور باشید. بخش‌هایی از کار شما در مورد برندسازی شخصی ممکن است برای چند ماه یا چند سال اثرگذار نباشد.  کار روی برند خود را به‌عنوان سرمایه‌گذاری برای آینده در نظر بگیرید و تا رسیدن به هدفتان استمرار داشته باشید. راستی شما در زمینه برندسازی شخصی تجربه‌ای دارید؟ تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید. 

 

 

سوالات متداول

 

1. چگونه برندسازی شخصی کنیم؟
خود را بشناسید، شروع به تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی کنید، شبکه‌سازی کنید و در این مسیر استمرار داشته باشید. 

 

2. انواع روش‌های برندسازی شخصی چیست؟
خودتان باشید، مخاطب هدف را بشناسید، داستان خود را روایت کنید، هویت و لحن شخصی برای خود ایجاد کنید و در فضای آنلاین کار خود را شروع کنید. 

 

 

منبع:

businessnewsdaily | kajabi | forbes | novoresume

 

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید