کوچینگ رابطه چیست؟

 

کوچینگ رابطه چیست

در زندگی اجتماعی همه ما روابطی وجود که علاقه داریم آنها را بهبود ببخشیم. گاهی در محل کار با همکاران خود روابط کاری می خواهید برقرار کنید، شاید به عنوان والدین یا فرزندان می خواهید روابط درون خانواده را تقویت کنید و گاهی ممکن است قصد دارید یک شراکت جدید را پایه ریزی کنید و می خواهید ارتباطات قوی و رضایت بخشی ایجاد نمایید. در تمام این موارد کوچینگ رابطه می تواند به شما کمک کند. 

کوچینگ رابطه به شما این امکان را می دهد که روابط پویا داشته باشید و مهارت های فردی خود را با اعتماد به نفس بالا بسازید. مهارت هایی را که با همراهی کوچ خود توسعه می دهید می تواند نحوه ارتباط شما با دیگران و خودتان را تغییر دهد. در این مقاله می خواهیم قدم به قدم شما را در انتخاب کوچ مناسب و مزایای کوچینگ رابطه، راهنمایی های لازم را ارائه می دهیم.

 

تعریف کوچ رابطه

تعریف کوچینگ رابطه

کوچ رابطه به شما کمک می کند که روابط خود را با دیگران درک کنید و مسائل بین فردی را حل کنید. کوچ ابزارهایی را برای ایجاد روابط رضایت بخش تر به شما می دهد و همچنین به شما استراتژی هایی برای بهبود ارتباطات بین فردی و تقویت هوش هیجانی می آموزد. این جلسات می تواند به صورت فردی و یا به همراه فردی که می خواهید روابط خود را با او تقویت کنید برگزار شود.

ممکن است شما کوچینگ رابطه را با کوچینگ زوجین یکی بدانید، اما در کوچینگ رابطه، رابطه شما با افراد بیشتری به جز همسرتان بهبود پیدا می کند. این روابط میتواند شامل موارد زیر باشد.

دوستان صمیمی

کوچ رابطه می تواند با پرداختن به تعارضات و بهبود بخشیدن درک شما ، کمک کند اعتماد شما با دوستانتان تقویت شود و به این صورت روابط عمیق تری بین شما و دوستانتان شکل می گیرد. تلاش برای دوستی های قوی تر، حس اجتماعی و تعلق خاطر و رفاه کلی شما را تقویت می کند.

خانواده

کوچینگ می تواند باعث پذیرش شما بین بستگانتان باشد، چه رابطه والدین-فرزند، خواهر و برادر و چه رابطه خانوادگی گسترده تری باشد. این موضوع می تواند به شما کمک کند تا اختلافات طولانی را حل کنید یا خود را با تغییر و پویایی خانواده سازگار کنید.

روابط عاشقانه

کوچ رابطه می تواند به شما کمک کند پیوندهای عاطفی قوی تر و استراتژی های ارتباطی منحصر به فرد بین خود و شریک زندگی خود ایجاد کنید. شما می توانید پایه های رابطه ی خود را تحکیم ببخشید که به دنبال آن عشق و مراقبت بیشتر و تصمیم گیری های عادلانه تری را به دنبال خواهد داشت.

روابط تجاری

برای کسانی که مسئولیت های حرفه ای در حوزه کاری خود بر عهده دارند، کوچینگ روابط می تواند کمک کند تا اهداف را تعیین کنند و بتوانند اختلافات را مدیریت کنند. با این کار گفتگو های سالم تری در محل کار و خارج از آن صورت خواهد گرفت که بسیار مفید خواهد بود.

همکاران و روابط تیمی

همکاران و روابط تیمی

در محیط های کاری و حرفه ای، کوچینگ روابط می تواند به ایجاد حس اعتماد و اتحاد کمک بسیار کند. بدین وسیله شما می توانید مهارت های اصلی کار تیمی را بیاموزید، پویایی تیم را بهبود بدهید و یا ابزارهایی برای ارائه بازخوردهای سازنده ایجاد کنید. چه به عنوان عضو یک تیم تخصصی، چه به عنوان کسی که دیگران را هدایت می کنید، یادگیری ارتباطات سالم می تواند پیوند حرفه ای شما را با همکارانتان تقویت کند.

به طور کلی کوچینگ رابطه می تواند به حل مشکلات شما با دیگران کمک کند و همچنین باعث شود روابط و پیوند های مستحکمی با دیگران برقرار کنید و قبل از وقوع چالش ها و بگومگو ها از آنها پیشگیری کنید. مهارت های کاربردی مانند گوش دادن فعال و حل اختلافات و خودآگاهی با کوچینگ رابطه در شما تقویت و تنظیم خواهد شد.

 

8 مزیت کوچینگ رابطه

روابط شما شکل دهنده هویت شماست. در واقع مطالعات نشان می دهد که شخصیت های دو فرد درگیر در یک رابطه ی عاشقانه با گذشت زمان به یکدیگر شبیه تر می شود. این موضوع نشان می دهد روابط شما با دیگران تا چه حد می تواند در زندگی شما تاثیرگذار باشد.

شما همانطور که از خودتان مراقبت می کنید باید از روابط خود نیز مراقبت کنید. این کار را باید با عشق و علاقه و بادقت زیاد انجام دهید. کوچینگ رابطه می تواند در این زمینه به شما کمک های زیادی کند. ما در ادامه به برخی از مزایای کوچینگ رابطه اشاره می کنیم.

ارتباط بهتر

شما ممکن است متوجه نحوه ی برخورد واقعی خود با دیگران نباشید. اما باید توجه داشته باشید که مهارت های ارتباطی قوی روابط موفق را شکل می دهند و کوچ روابط می تواند به شما کمک کند تا بتوانید الگوهای ارتباطی را شناسایی کنید، موانع را از بین ببرید و استراتژی هایی را برای ایجاد تعاملات واضح و تاثیرگذار به شما ارائه بدهد.

حل تعارض

وجود اختلاف نظرات در روابط، موضوعی اجتناب ناپذیر است و مجادله و دعوا در این مواقع لازم نیست. توجه داشته باشید که بدون مهارت های موثر حل تعارض، سوتفاهم های کوچک نیز می تواند منجر به مشکلات بزرگ شوند و ممکن است رنجش و تخریب روابط را در پی داشته باشد.

کوچینگ روابط در این موارد می تواند به شما کمک کند، تکنیک هایی را برای حل اختلافات استفاده کنید که در آنها احترام و درک متقابل ایجاد شود. با اینکار تعارضات شما موجب تفرقه نمی شود و می توانید در آنها با یک چرخش مثبت، صحنه ی تعارض را به محیطی برای یادگیری تبدیل کنید.

آگاهی عاطفی

آگاهی عاطفی یک مهارت نرم است که به خوداندیشی، همدلی و فروتنی نیاز دارد و به شما امکان می دهد به مرزهای خصوصی افراد احترام بگذارید و از حریم خود نیز دفاع کنید. کوچ روابط می تواند به شما کمک کند تا مهارت های عاطفی را که برای مکالمات سازنده تر و روابط بهتر نیاز است را توسعه دهید. توسعه این مهارت ها بر روابط شما در زندگی و محل کار شما تاثیر می گذارد. اکثر مردم تمایل دارند که درک بهتری نسبت به اطرافیان خود داشته باشند.

خودشناسی

تلاش برای بهبود روابط خود نقطه شروع ایجاد درک بهتر از خودتان است. برای رسیدن به اهداف در روابط خود، باید به ترس ها، ارزش ها و روابط خود نگاه کنید. دستیابی به خودشناسی با همراهی کوچ رابطه، می تواند به شما کمک کند تا با اطمینان بیشتری در روابط خود پیش بروید و بدانید که چه زمان باید یک رابطه را تقویت کرد و چه زمان باید آن را رها کرد.

اعتماد سازی

وقتی به کسی اعتماد دارید، با او احساس راحتی خواهید داشت و میتوانید در حضور او تمام آنچه که هستید را نشان دهید. زمانی که شما به کسی اعتماد کرده‌اید، احساس می‌کنید می‌توانید خودتان باشید و بدون ترس از قضاوت یا نقدها، احساسات و ویژگی‌های حقیقی خود را نشان دهید. یعنی می توانید ضعف‌ها، ترس‌ها، یا احساسات حساس خود را نشان دهید. زمانی که فرد خود را در موضع آسیب پذیری قرار می دهد و خود واقعی اش را نشان می دهد، این موقعیت باعث می‌شود که گفتگوها صادقانه‌تر شوند و ارتباطات عمیق‌تری بین او و افرادی که به آنها اهمیت می‌دهد، شکل گیرد. همچنین، یک کوچ روابط می‌تواند به شما استراتژی‌های عملی برای بازسازی اعتماد و صداقت پس از از دست دادن آن را ارائه دهد.

مقاومت و انعطاف پذیری

گاهی تنش هایی در روابط افراد بوجود می آید و موجب استرس و اضطراب می شوند. در این موارد کوچینگ می تواند به شما کمک کند تا استراتژی های مقابله بر عوامل استرس زا را بکار بگیرید و انعطاف روانی داشته باشید.

مسئولیت پذیری بیشتر

وظیفه کوچ این است که به شما کمک کند اهداف مشخصی را برای خود تعیین کنید و برنامه ای گام به گام برای دستیابی به آن بسازید. همچنین در حین پیشرفت، شما را تشویق و حمایت می کند. شما خودتان مسئول رسیدن به اهداف و تعهدات خود هستید و کوچ در این مسیر به شما انگیزه می دهد تا بتوانید آن را ادامه دهید.

بهبود رضایت از رابطه

 مطالعات نشان داده است که  احساس تعلق و اجتماع، به زندگی افراد هدف و معنا می بخشند. این احساسات می تواند یک رابطه عاشقانه باشد و یا یک رابطه تیمی در بین همکاران باشد. تقویت این روابط سالم می تواند به شما کمک کند معنای زندگی را بهتر درک کنید و یک کوچ میتواند باعث شود ابزارهای این کار را کشف کنید.

 

 تفاوت کوچینگ روابط با جلسات مشاوره ازدواج، کوچینگ ازدواج و دوستیابی 

با توجه به اینکه روشهای زیادی با تمرکز بر روابط و استفاده از تاثیرات آن وجود دارد، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که: کوچینگ رابطه چه کاری انجام می دهد و در عمل چه تفاوتی با سایر روشها دارد؟ در این قسمت ما کوچینگ روابط را از سایر روشها متمایز میکنیم:

کوچینگ روابط بر روابط دراز مدت و نحوه رفتار شما در آنها تمرکز می کند. در اینجا تفاوتی ندارد این رابطه بین زوجین است یا بین اعضای خانواده و یا حتی همکاران در محیط کار. چرا که کوچینگ بر روی خود فرد و توانایی های او تمرکز دارد و هدف آن ایجاد مهارت های بین فردی و رشد فردی توسط خودِ اوست.

کوچ روابط می تواند به شما کمک کند تا توانایی تجزیه و تحلیل سبک های ارتباطی اطرافتان، زبان عشق و عادات حل تعارض بین شما و اطرافیانتان را بهتر انجام دهید. آنها به شما کمک می کنند تا بتوانید یک برنامه عملی و قدم به قدم در حین بررسی الگوهای رفتاری خود، تدوین کنید.

کوچ می تواند به یادگیری شما در مواقع آسیب پذیری و زمانی که نیاز به گوش دادن فعال یا همدلی داشته باشید کمک کند و در کنار شما باشد تا بتوانید به اهداف خود برسید. آنها در واقع به شما نمی گویند که باید چه کاری انجام دهید و یا چه کاری نباید انجام دهید. آنها تا رسیدن شما به مقصود در کنارتان حضور خواهند داشت.

 

تفاوت کوچینگ رابطه با مشاوره ازدواج یا جلسات تراپی بین زوجین

تراپیست در واقع یک متخصص دارای مجوز است با زوج هایی که دچار پریشانی و اضطراب شده اند کار میکنند. مشاور در این موارد ممکن است بر روابط آنها و بر تعیین و درمان ریشه ی آن اختلالات و رفتارهای ناکارآمد برای غلبه بر موانع تمرکز کند. در حالی که کوچ بر حال و آینده افراد تمرکز می کند، تراپیست زخم های گذشته را درمان می کند. البته زمانی که فرد دچار بیماری های روانی باشد تراپی میتواند مفیدتر واقع شود.

 

تفاوت کوچینگ رابطه با کوچینگ ازدواج

تفاوت کوچینگ رابطه با کوچینگ ازدواج

کوچینگ ازدواج برای افرادی است که متاهل هستند و یا در شرف ازدواج قرار دارند. آنها برای مقابله با موانع و همچنین برای نقاط عطف مشترکی که روابط طولانی مدت به همراه دارد، آماده می شوند. آنها می توانند به شما و همسرتان در زمینه برنامه ریزی مالی، حل تعارضات و تنظیم خانواده کمک کنند و شما را از اهمیت ارتباطات آزاد در تصمیم گیری ها مطلع سازند.

بیشتر افرادی که به دنبال مشاوره ازدواج یا کوچینگ ازدواج هستند اینکار را در مراحل اولیه ازدواج خود انجام می دهند. ولی کوچینگ رابطه زمان بیشتری را در کنار مراجع خود خواهد بود و در دراز مدت فرد را حمایت می کند و مختص به دوره و شرایط خاص نیست.

 

جلسات کوچینگ رابطه چه چیزی به شما می دهند؟

همانند جلسات کوچینگ زندگی یا شغلی، در اولین جلسه کوچینگ رابطه، فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کوچینگ و چگونگی کمک به شما برای دستیابی به اهدافتان خواهد بود. در این جلسه شما با کوچ خود ملاقات خواهید کرد، درباره وضعیت خود صحبت می کنید و در مورد چگونگی انجام فرآیند کوچینگ بیشتر مطلع خواهید شد. سپس سوالات عمیق و قابل تامل برای شما مطرح خواهد شد و شما تشویق می شوید در مورد نیاز های خود فکر کنید.

سپس به همراه کوچ خود یک هدف را تعیین می کنید و یک برنامه عملیاتی که شامل چالش ها و اهداف خاص است را تهیه می کنید. این کار شامل تمرین های مختلفی است که موجب درک بیشتر و دیدگاه های مختلف می شود و همچنین تمرین هایی برای افزایش تمرکز حواس برای ایجاد آگاهی عاطفی از خود و دیگران خواهید داشت. در جلسات کوچینگ رابطه، تمرین هایی برای افزایش توانایی در برقراری ارتباط ها و انتقال تصورات و تفکرات خود خواهید داشت.

در طی جلسات، کوچ شما را راهنمایی خواهد کرد و با ارائه بازخوردهای سازنده به شما کمک می کند تا رفتارها و الگوها و برنامه خود را به صورت شفاف توسعه دهید. در این موارد یک کوچ خوب فضایی را برای شما ایجاد می کند که شما احساس امنیت کامل داشته باشید و از اشتراک گذاری احساسات خود احساس ناراحتی نکنید.

فرآیند کوچینگ باید اهداف و مسیر مشخصی در آغاز، در میانه و در انتهای مسیر خود داشته باشد. در واقع نقش کوچ این است که شما را به خط پایان برساند. زمانی که شما به هدف خود رسیدید کار میتواند تمام شود و یا اینکه در صورت ادامه به سمت هدف بعدی میروید.

 

چگونه یک کوچ رابطه پیدا کنیم؟

کوچینگ رابطه یک تجربه شخصی و حساس است. برای بهره بردن حداکثری و مناسب از آن باید فردی را به عنوان کوچ انتخاب کنید که بتوانید با او به راحتی ارتباط برقرار کنید.

به طور کلی به سه روش می توانید کوچ مناسب خود را پیدا کنید:

ابتدا نیازهای خود را شناسایی کنید

اینکه بتوانید هدف های خود را درک کنید که اینکار را می توانید با پرسیدن سوالات زیر از خودتان شروع کنید: اهداف من در این رابطه چیست؟ آیا درگیری و چالش خاصی وجود دارد که من در پی حل و فصل آن هستم؟ نقاط قوت و ضعف در روابط اجتماعی من چیست؟ چه ابزارهایی را برای بهبود ارتباطات خود نیاز دارم؟ آیا جلسات کوچینگ را به صورت انفرادی نیاز دارم یا اینکه به همراه فرد دیگری به عنوان شریک میخواهم در جلسات حضور داشته باشم؟

جلسات کوچینگ آنلاین یا حضوری؟

در مرحله بعد باید مشخص کنید که می خواهید به چه روش با کوچ خود ارتباط داشته باشید. آیا ترجیح می دهید جلسات آنلاین کوچینگ داشته باشید و یا تمایل دارید جلسات حضوری داشته باشید؟ برای اینکار می توانید این روشها رو تجربه کنید تا روش دلخواه و موثر خود را بیابید.

تشخیص دهید که به چه نوع از انواع کوچینگ نیاز دارید؟

بسته به هدف شما ممکن است روش های متفاوتی از کوچینگ برای شما مفید باشد. در صورتی که می خواهید یاد بگیرید مکالمات و ارتباطات راحت تری با دیگران داشته باشید، کوچ روابط می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. پس بهتر است در این مرحله با توجه به نیاز های خود انتخاب مناسبی داشته باشید. 

در جلسه مقدماتی میزان تعامل خود با کوچ را بررسی کنید

یک تجربه کوچینگ موفق میتواند زندگی را شما را متحول سازد. همچنین به شما کمک میکند افق های تازه ای کشف کنید و با انگیزه بیشتر به سمت آنها بروید.

شما در جلسات مقدماتی می توانید متوجه شوید که آیا میتوانید با کوچ خود به خوبی ارتباط برقرار کنید یا خیر؟ آیا او توانسته است اعتماد شما را جلب کند؟ آیا شیوه های مورد استفاده او بر روی شما جواب میدهد و رویکردهای او برای شما موثر هستند یا خیر؟

در صورتی که مهارت های کوچ با نیازها و ترجیهات شما مطابقت دارد، می تواند نشانه خوبی از آینده جلسات شما باشد؛ در غیر این صورت اشکالی ندارد و شما می توانید به سراغ یک کوچ دیگر بروید.

 

چگونه می توان به عنوان کوچ روابط فعالیت کرد؟

 اگر علاقه مند هستید که به عنوان کوچ رابطه به صورت حرفه ای کار کنید و از این راه کسب درآمد داشته باشید و نیز مدرک بین المللی برای فعالیت داشته باشید، دوره آنلاین کوچینگ حرفه ای یکی از بهترین گزینه ها در بین دوره های آموزشی فارسی زبان است. شما با گذراندن این دوره با توجه علایق و مهارت های خود می توانید در هر شاخه از کوچینگ فعالیت داشته باشید.

 

جمع بندی

مدیریت روابط، همیشه کار آسانی برای شما نخواهد بود ولی کوچینگ روابط میتواند خلأ ها را پر کند. چه در مواقعی که تعارض و عدم تفاهم با دیگران داشته باشید و چه بخواهید که خود را به مهارتهای اجتماعی بهتر مجهز کنید؛ یک کوچ رابطه می تواند موجب شود استراتژی های مورد نیاز خود را بیابید.

با بررسی اهداف خود و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا به تنهایی می خواهید در جلسات کوچینگ شرکت داشته باشید و یا پارتنر خود را هم در جلسات، همراه خود داشته باشید؟ می توانید برای یافتن کوچینگ رابطه اقدام کنید. شما می توانید با مطالعه تجربیات و یا مشاهده ی جلسات کوچینگ آنها به دید بازتری در مورد کوچ مورد نظر خود برسید و کوچ رابطه مناسب برای خود را انتخاب کنید. 

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید