لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی چیست؟

لایف کوچینگ

 

در هر سنی که باشیم گاهی اوقات در زندگی یا کار به نقطه ای می رسیم که نمی دانیم چه باید کرد. شاید در ابتدای مسیر جدیدی هستیم و می خواهیم تصمیم درستی بگیریم؛ شاید مسیر را رفته ایم و به در بسته خورده ایم؛ شاید هم شروع کرده ایم اما سرعت پیشرفتمان کم است و می خواهیم کسی کمک مان کند که سریعتر به هدفمان برسیم.

اینجا می تواند لحظه ورود لایف کوچ به زندگی ما باشد.

لایف کوچ یا مربی زندگی کسی است که با مهارت و تخصصش به شما کمک می کند نورافکنی را بر روی مسائل خود انداخته، خودتان و چالش تان را بهتر بشناسید و از درون خودتان، بهترین راهکار را برای رسیدن به هدفتان انتخاب کنید. لایف کوچ سپس در کنارتان خواهد بود تا نسبت به اهدافتان متعهد باشید و در جهت رسیدن به آن گام بردارید. یک مربی خوب می تواند برای همیشه زندگی شما را تغییر دهد. در این مقاله با لایف کوچینگ و موضوعات مرتبط با آن آشنا خواهید شد.

راهنمای مطالعه :

  • لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی به چه معناست؟
  • لایف کوچ کیست؟ و چه ویژگیهایی دارد؟
  • در جلسات لایف کوچینگ چه می گذرد؟
  • لایف کوچ با چه روشهایی با مراجع همراهی می کند؟
  • لایف کوچینگ چه مزایایی دارد؟
  • هزینه کوچینگ به چه مواردی بستگی دارد؟
  • چگونه می توان لایف کوچ شد؟
  • آمارهای مربوط به لایف کوچینگ
  • بهترین آکادمی کوچینگ و دوره آموزش مهارتهای کوچینگ کدامست؟
  • لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی به چه معناست؟


لایف کوچینگ عبارتی حاوی دو واژه است: لایف به معنای زندگی و دیگری کوچینگ! فدراسیون بین المللی کوچینگ (آی سی اف ICF) تعریف زیر را از کوچینگ ارائه داده است:

« همکاری با مراجعان در فرایندی تفکر برانگیز و خلاقانه که به آنها الهام می بخشد تا پتانسیل شخصی و حرفه ای خود را به حداکثر برسانند. »

 

لایف کوچینگ در واقع یک گفتگوی بالغانه میان دو فرد بزرگسال است که نهایتا باعث ایجاد آگاهی جدید در مراجع و حرکت رو به جلوی او به سمت هدفش می شود.

در فرآیند کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ، مربی یا کوچ به افراد کمک می‌کند تا در بخش‌های مختلف زندگی خود که نیاز به وضوح ذهنی یا بهبود عملکرد دارند، پیشرفت کنند. این بخش‌ها شامل مواردی مانند انتخاب‌های دشوار، مسائل خانوادگی، مسائل حرفه‌ای، مسیر شغلی، سلامت، روابط، رشد شخصی و بسیاری موارد دیگر هستند.

استفاده از خدمات کوچینگ، نه تنها برای افراد عادی، بلکه برای مدیران، صاحبان کسب و کار، سلبریتی‌ها و رهبران دولتها نیز بسیار مفید است. در واقع، کوچینگ به این افراد کمک می‌کند تا به بهترین نحو ممکن از ظرفیت‌های خود استفاده کنند و به رشد و پیشرفت شخصی و حرفه‌ای خود برسند.

 

تفاوت لایف کوچ با مشاور (مشاور تحصیلی، مشاور کسب و کار، مشاور خانواده و …) چیست؟


برای حل چالشهایمان می توانیم به متخصصان مختلف مراجعه کنیم. مثلا در زمینه بازاریابی، می توانیم در سمینار یک "سخنران بازاریابی" شرکت کنیم، در کلاس "مدرس بازاریابی" ثبت نام نماییم؛ از "مشاور بازاریابی" راه حل بگیریم؛ یا با "کوچ بازاریابی" کار کنیم. نوع خدمات رسانی این افراد با هم متفاوت است.

سخنران، طبیعتا سخنرانی می کندو مخاطبان می شنوند.

مدرس، موضوع را در شکلی ساختارمند آموزش می دهد.

مشاور، برای چالش ما، راه حلهای آماده و تجربی ارائه می دهد.

اما کوچ بازاریابی با ما گفتگو می کند تا خودمان راه حل انحصاری خودمان را پیدا کنیم.

نکته کلیدی این است که لایف کوچ، نه آموزش می دهد و نه مشاوره و راه حل به مراجع ارائه می نماید. لایف کوچ با تکنیکها و تخصصی که دارد به مراجع کمک می کند خودش راه حل اختصاصی خودش را پیدا کند. ممکن است بگویید: مگر می شود، چگونه؟! اینجاست که صلاحیتهای بنیادی کوچینگ و مهارتهای کوچینگ حرفه ای وارد عمل می شود! لایف کوچ اعتقاد دارد هر انسانی کامل، خلاق و توانمند است و وقتی خودش راه حل خودش را انتخاب کند (اصل استقلال autonomy)، به اقدام و اجرای آن متعهدتر خواهد بود.

نکته جالب این است که بسیاری از افرادی که سراغ کوچ می آیند، افرادی هستند که آموزشها، مشاوره ها و توصیه های معمول برایشان جواب نداده و برای همین به کوچ حرفه ای مراجعه می کنند تا بتوانند راه حل انحصاری و خاص خودشان را پیدا کنند.

 


می خواهید مدرس توسعه فردی/سازمانی شوید؟ دوره تربیت مدرس شکوفایی را ببینید


 

تفاوت لایف کوچ با درمانگر یا تراپیست چیست؟


بسیاری از مردم فکر می کنند لایف کوچ کاری شبیه درمانگر انجام می دهد اما باید بدانیم سبک کار آنها کاملا متفاوت است. در تراپی غالبا تاکید بر گذشته مراجع بوده و اساس کار، شناسایی اختلالات و ریشه مشکلات گذشته است. در حالیکه در کوچینگ تمرکز روی حال و آینده مراجع بوده و کوچ با پرسشهای عمیق، مراجع را به سمت آگاهی سوق داده و به او کمک می کند با تعیین اهداف برای آینده بهتر اقدام کند. شاید در جلسه کوچینگ، برای دقایق محدودی، به منظور غلبه بر باورهای محدود کننده مراجع، گریزی به گذشته زده شود، اما حرکت از لحظه اکنون به آینده مطلوب مراجع صورت می گیرد. در ضمن توجه کنید، کوچ به هیچ عنوان مشاوره روانشناسی یا درمان ارائه نمی دهد.

 

نکته مهم: اگر روند زندگی مراجع مختل شده باشد، یا درگیر اختلالات عملکردی و روانی باشد (مثلا افسردگی، اضطراب شدید، اعتیاد، خودکشی و …) باید به مشاور یا درمانگر مراجعه کند. اما اگر مراجع اختلال عملکردی یا روانی شدید ندارد و صرفا می خواهد به عملکرد حداکثری برسد، کار با کوچ می تواند انتخاب  مناسب باشد.  نکته دیگر این است که در جریان جلسات کوچینگ، کوچ حرفه ای آموزش دیده متعهد است اگر تشخیص داد مراجع نیاز به درمان دارد، او را به تراپیست معرفی کند.

در ضمن، کوچینگ، رشته های تخصصی دیگر مثل بیزنس کوچینگ یا کوچینگ مدیران عالی یا کوچینگ سازمانی و … هم دارد که فضایی کاملا متفاوت از مشاوره روانشناسی دارند.

در عین حال، باید توجه داشت که درمانگر دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته روانشناسی (یا در برخی کشورها، رشته های مشابه دیگر است) و برای فعالیت نیاز به مجوز از سازمان مربوطه دارد. در حالیکه در این لحظه که این مقاله را می خوانید، هر کسی می تواند خود را کوچ بنامد بدون اینکه دوره ای دیده باشد یا تحصیلات مرتبط داشته باشد. چطور می توان کوچهای حرفه ای آموزش دیده را شناخت؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

لایف کوچ کیست و چه ویژگیهایی دارد؟


لایف کوچ حرفه ای (professional life coach) کسی است که دوره مهارتهای کوچینگ را گذرانده باشد و با تعریف صحیح کوچینگ، شایستگیهای بنیادی کوچینگ و کد اخلاقی کوچهای حرفه ای آشنا باشد.

کوچ حرفه ای به مراجع کمک می کند پتانسیلهای شخصی و حرفه ای خود را عملی نماید. لایف کوچ به مراجع کمک می کند تا در زمینه چالش اش به آگاهی لازم برسد و اقدام ضروری را برای حل آن انجام دهد. حاصل کار لایف کوچ برای مراجع این است: 1) آگاهی بیشتر 2) اقدام رو به جلو.

بر اساس استاندارد فدراسیون بین المللی کوچینگ (بالاترین مرجع نظارتی کوچهای حرفه ای در دنیا) کوچ حرفه ای باید شایستگیهای بنیادی کوچینگ (صلاحیتهای کوچینگ حرفه ای) زیر را دارا باشد:

  1. کوچ عملکردی اخلاق مدار دارد. کوچ در تعامل با مراجعان و اسپانسر آنها صداقت دارد. اصل محرمانگی را رعایت می کند و به تفاوت بین کوچ، مشاور و روان درمانگر واقف است. در صورت نیاز مراجع را به افراد متخصص در حرفه های حمایتی ارجاع می دهد. در ضمن، کوچ حرفه ای کد اخلاقی مربوط به رشته اش را رعایت می کند.
  2. کوچ ذهنیتی مبتنی بر مربی گری دارد. می داند مراجع مسئول انتخاب های خویش است. به عنوان یک مربی، همواره در حال یادگیری و تلاش برای رشد خویش است. عملکردی مبتنی بر تامل دارد که موجب تقویت مهارتهای مربی گری او می شود. از حس ششم برای کمک به مراجع استفاده می کند. نیز، توانایی کنترل احساسات خود را  دارد.
  3. کوچ در تنظیم و حفظ قرارداد با مراجع کوشاست.  کوچ درباره تمام دستورالعملها و پارامترهای کلی و جزئی فرایند کوچینگ و نیز هر جلسه کوچینگ، با مراجع به توافق می رسد و به آن توافق پایبند است.
  4. کوچ رابطه ای مبتنی بر احساس اعتماد و امنیت ایجاد می کند. کوچ در رفتار حرفه ای خود، حمایت ، همدلی  و اهمیت دادن به مراجع را نشان میدهد و از این طریق محیطی فراهم می کند که مراجع بتواند حرف دلش را بزند و به باورها، ارزشها و چالشهای واقعی اش آگاه شود و در راستای هدفش قدم بردارد.
  5. کوچ توجه خود نسبت به مراجع را حفظ می کند. کوچ به دور از تعصب، انعطاف پذیر، آرام ، منطقی و با اعتماد به نفس است. کوچ در جلسه با مراجع حضور کامل دارد.
  6. کوچ فعالانه گوش می دهد. کوچ به واژگان، احساسات ، تغییرات انرژی و نشانه های غیرکلامی مراجع توجه می کند و از آنها استفاده می کند تا در مراجع آگاهی ایجاد کند.
  7. کوچ آگاهی مراجع را بر می انگیزد . کوچ با استفاده از ابزار و تکنیک هایی مثل سوالات قدرتمند، سکوت، استعاره و تشبیه، بصیرت و یادگیری مراجع را  ارتقا می دهد، او را به چالش می کشد و کمکش می کند به سطح آگاهی جدیدی برسد.
  8. کوچ رشد مراجع را تسهیل می کند. کوچ به استقلال مراجع در طراحی اهداف و اقدامات ضروری برای رسیدن به هدف باور ارد و به مسئولیت پذیری او احترام می گذارد . حرکت رو به جلو را از مراجع می خواهد و حمایت مورد نیاز را انجام می دهد. همچنین، از پیشرفت و تغییر مراجع تجلیل می کند.

 

ویژگی های دوره لایف کوچینگ

 

5 نشانه که احتمالا به لایف کوچ نیاز دارید


طبق آمارهای فدراسیون جهانی کوچینگ یا همان ICF، این پنج مورد احتمالا نشان می دهد که شما از کار با کوچ نفع خواهید برد:

  • در انتخابهایتان "گیر" کرده اید
  • می خواهید یک رویای بزرگتان را دنبال کنید
  • می خواهید به بهترین نسخه خودتان تبدیل شوید
  • دنبال رشد حرفه ای و شغلی هستید
  • می خواهید اعتماد به نفستان بالا رود


در جلسات دوره لایف کوچینگ چه می گذرد؟


جلسه لایف کوچینگ در واقع یک گفتگوی  بالغانه بین کوچ و مراجع است که ساختار و ویژگیهای خاصی دارد. ابتدا، کوچ و مراجع درباره هدف کلی قرارداد کوچینگ به توافق می رسند و آنچه مراجع دنبالش است، شفاف می گردد: مثلا افزایش بهره وری، بهبود مهارتهای مدیریتی، رشد کسب و کار، افزایش اعتماد به نفس و … .

سپس مراجع و کوچ در فضایی امن و آرام در زمان توافقی به صورت حضوری یا آنلاین جلسات خود را برگزار می کنند (هر جلسه معمولا 30-60 دقیقه است). در ابتدای هر جلسه، مراجع چالش خود را مطرح می کند، کوچ و مراجع برای جلسه هدف گذاری می کنند، کوچ از مهارتهای کوچینگش استفاده می کند تا سطح آگاهی مراجع را نسبت به موضوع بالا ببرد، و نهایتا در انتهای جلسه، مراجع متعهد می شود برای حرکت به سمت هدفش اقدامی انجام دهد. کل این فرایند در جلسات بعدی هم تکرار می شود و نهایتا مراجع قدم به قدم به هدفش نزدیکتر و نزدیکتر می گردد.

 

سه نکته اساسی در رفتار کوچ حرفه ای در جلسات نمایان است:

کوچ باور دارد مراجع کامل، خلاق و توانمند است و خودش راه حل را درون خود دارد. اما به تنهایی نمی تواند مشکل و راه حل را ببیند و در این زمینه نیاز به کمک بیرونی داردکوچ به مراجع، توصیه و مشاوره نمی دهد بلکه با تکنیکهای کوچینگ کمکش می کند خودش به راه حل درست خودش برسد.
گوش دادن فعال یکی از مهمترین ویژگیهای  یک کوچ حرفه ای است که کوچ برایش آموزش فراوان دیده است تا بتواند آنچه مراجع در کلمات و در زبان بدن، لحن و صوت او پنهان مانده را بشنود . سپس با بازگویی ماهرانه چه بسا باعث روشن شدن نقاط کور مسئله  برای مراجع می شود.
کوچ با پرسشهای قدرتمند و فکر شده در زمان و جای مناسب، مراجع را به خلق ایده های جدید  و تفکر عمیق وا می دارد. عدم قضاوت و ایجاد فضای امن توسط کوچ  باعث پاسخگویی صادقانه مراجع شده و در تسهیل رشد او موثر است.


نهایتا، در جریان جلسات لایف کوچینگ، مراجع به آگاهی جدیدی درباره خودش و دیگران و جهان اطرافش می رسد و برای رسیدن به اهدافش متعهد به اقدام می گردد.

 

مزایای دوره لایف کوچینگ


از جمله مزایایی که مراجعان جلسات لایف کوچینگ اعلام کرده اند در نتیجه کوچینگ برایشان حاصل شده، در زیر به برخی اشاره می کنیم:

  • شناسایی و انتخاب اهداف  زندگی
  • بهبود روابط
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود بهره وری
  • تقویت مهارتهای مدیریت و رهبری
  • انتخابها و تصمیمات دشوار
  • شناسایی باورهای محدود کننده و بلوکهای ذهنی و تلاش برای تغییرمثبت  آنها
  • غلبه بر ترسها و موانع با ریشه یابی آنها
  • سامان دهی آشفتگی های ذهنی
  • ایجاد تعادل در زندگی و کسب و کار
  • مدیریت مالی در زندگی خود
  • کشف ارزشهای وجودی
  • کسب و ارتقای مهارت اقدام گرایی
  • تغییر سبک زندگی
  • افزایش رضایت مندی مراجع از زندگی نسبت به قبل از جلسات کوچینگ

 

هزینه جلسات کوچینگ چقدر است؟


هزینه کوچینگ به چه مواردی بستگی دارد؟ عوامل بسیاری در میزان هزینه جلسات کوچینگ تاثیر دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوع کوچینگ مورد نیاز (مثلا هزینه لایف کوچینگ با کوچینگ مدیران عالی متفاوت است)

قدرت برند کوچ (اینکه آن کوچ چقدر شناخته شده است)

مدارک بین المللی کوچ (آیا مدرک دارد، از کجا مدرک گرفته است)

تجربه عملی کوچ (هم تعداد ساعات کوچینگ و هم تجربه عملی اش در حیطه مورد نیاز مراجع)

اینکه قرار داد با یک شخص است یا با یک سازمان (قراردادهای سازمانی معمولا گرانتر است)

به طور کلی کوچینگ مدیران عالی گرانترین نوع کوچینگ است و بعد از آن بیزینس کوچینگ و لایف کوچینگ قرار دارند. در حال حاضر، مبلغ سرمایه گذاری برای کار با اغلب کوچهای فارسی زبان به طور متوسط حدود 500 هزار تومان در ساعت است. این مبلغ برای کوچهای باتجربه تر تا ساعتی 1 تا 3 میلیون تومان نیز می رسد. هر چند بهترین کوچهای ایران که در سطح بین المللی شناخته شده اند، ساعتی 1000 دلار یا بیشتر هم شارژ می کنند.

 

چگونه می توان لایف کوچ شد؟


گرچه امروز در جامعه و خصوصا در فضای مجازی، هر کسی می تواند خود را کوچ بنامند، برای اینکه بتوان با اخلاق و مسئولیت پذیری، خود را لایف کوچ نامید، فرد باید شایستگیهای بنیادی کوچینگ را به طور رسمی آموزش دیده باشد و تمرین فراوان کرده باشد. در حال حاضر  بزرگترین مرجع ناظر کوچها که شایستگیهای بنیادی را تعریف کرده، آی سی اف یا فدراسیون جهانی کوچینگ است. بنابراین هر کسی در آکادمی یا مدرسه ای آموزش ببیند که مهارتهای کوچینگ حرفه ای را هماهنگ با استاندارد طلایی ICF آموزش می دهد می تواند تبدیل به یک کوچ حرفه ای شود. در انتهای این مقاله به معیارهای انتخاب بهترین آکادمی کوچینگ و دوره تربیت لایف کوچ اشاره می کنیم.

 

چند آمار جالب مربوط به لایف کوچینگ

 

طبق مطالعاتی که در ای سی اف انجام شده می توان به آمارهای زیر در لایف کوچینگ استناد کرد:

  • بیش از 70 هزار کوچ تربیت شده در دنیا وجود دارند که با معیارهای فدراسیون جهانی کوچینگ آموزش دیده اند.
  • درآمد کوچ ها از سال 2015 تا 2019 حدود 21%افزایش یافته است.
  • صنعت کوچینگ به شدت در دنیا رو به رشد است و در سال 2023 برای کوچینگ، نزدیک به 4 میلیارد دلار هزینه شده است.

 

بهترین آکادمی کوچینگ و دوره آموزش مهارت‌های کوچینگ کدامست؟
 

کوچینگ یکی از بهترین رشته های حرفه ای امروز دنیاست که آینده به شدت درخشانی دارد و به سرعت هم رو به رشد است. امروز افراد و سازمانها بیش از پیش از خدمات کوچ‌های حرفه ای در دنیا و همینطور در ایران استفاده می کنند. اگر دوست دارید مهارتهای کوچینگ را بیاموزید و تبدیل به یک کوچ حرفه ای شوید، باید در یک مرکز آموزش کوچینگ آموزش ببینید.

 

از جمله ویژگی های اساسی که می توان برای یک دوره تربیت کوچ حرفه ای و یک آکادمی کوچینگ ارائه داد این است:

باید تعریف کوچینگ، شایستگیهای بنیادی کوچینگ حرفه ای و کد اخلاقی کوچینگ حرفه ای را براساس استانداردهای روز فدراسیون جهانی کوچینگ ICF آموزش دهد. بدون شک لازمه چنین آکادمی این است که هیات علمی آن مجموعه آموزشی، مدرسانی باتجربه باشند که خودشان کوچ های حرفه ای با دانش روز، باتجربه و متعهد هستند.


کوچینگ چیست؟ کوچینگ یک مهارت است و مانند تمامی مهارت ها نیاز به تمرین دارد. بنابراین یک دوره استاندارد آموزش کوچینگ علاوه بر آموزش تئوری، باید برنامه ریزی مشخصی برای تمرین مفصل عملی دانش پذیر داشته باشد.
برای خبره شدن در یک مهارت در کنار تمرین نیاز به بازخورد نیز وجود دارد تا دانش پذیر نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد. با توجه به این موضوع باید ارزیابها و منتورهای صلاحیت دار در دوره حضور داشته باشند تا بازخورد و فرصت تامل و رشد برای دانش پذیر به صورت مطلوبی صورت گیرد.
فضایی امن و بدون قضاوت داشته باشد تا دانش پذیران با آرامش بیاموزند، سوالاتشان را بپرسند، تمرین کنند و با یکدیگر روابط حرفه ای موثر برقرار کنند.
در انتهای دوره به دانش پذیران، مدرک کوچینگ معتبری بدهد که آنها بتوانند با آن مدرک در همه جای دنیا مشغول به کار شوند.


یکی از جامعترین و خوشنامترین دوره ها برای دریافت مدرک بین المللی کوچینگ ICF، دوره تربیت کوچ ستاره شمال با راهبری دکتر شهاب اناری است. این دوره کوچینگ مورد تایید ICF، به اعتقاد بسیاری از دانش پذیران آن، بهترین مرکز آموزش کوچینگ به زبان فارسی است:

دوره تربیت کوچ حرفه ای ستاره شمال در بازار فارسی زبان به استاندارد سطح اول جهانی در آموزش و پشتیبانی و نیز رعایت صد در صدی ارزشهای حرفه ای گری و اخلاقی شناخته شده است.
دوره تربیت کوچ ستاره شمال یک دوره آنلاین 9 ماهه است که 132 ساعت برنامه آموزشی دارد و یکی از جامعترین و کاملترین برنامه های آموزشی را داراست. دانش پذیران در انتهای دوره، مدرک کوچینگ معتبر بین المللی دریافت می کنند.
دانش پذیران 35 هفته در کنار هیات علمی دوره تعریف کوچینگ، شایستگیهای کوچینگ حرفه ای، کد اخلاقی کوچینگ و همینطور بیش از 50 مهارت و ابزار کوچینگ روز دنیا را می آموزند.
تمرین فراوان در محیطی امن با گرفتن بازخورد حرفه ای و دلسوزانه از ویژگیهای خاص دوره تربیت کوچ حرفه ای ستاره شمال است. تمرین عملی هم در کلاس زنده و هم در بین جلسات انجام می شود. هر دانش پذیر موظف است طی دوره 24 ساعت کوچینگ هم سطح با سایر دانش پذیران انجام دهد که شش جلسه از آنها توسط هیات علمی، نظارت خصوصی می گردد و به آنها بازخورد داده می شود. همینطور دانش پذیران 10 ساعت منتور کوچینگ (7 ساعت گروهی و 3 ساعت خصوصی) از منتورهای آکادمی ستاره شمال دریافت می نمایند.


سبک آموزشی دوره، با تعامل بالا و منحصر به فرد است. این دوره با ترکیب دوره های ویدیویی ضبط شده، کلاسهای آموزشی زنده، گروه ارتباطی دانش پذیران در کنار استفاده از ابزارهای تعاملی مثل بازی، کار گروهی، نظرسنجی، وایت بورد، کاربرگ، … بستری بسیار جذاب برای آموزش فراهم می کند. در ضمن، مدرسان دوره، تجربه وسیع بسیار موفق در آموزش بزرگسالان دارند و تئوری یادگیری بزرگسالان و نیز سبکهای یادگیری مختلف را به خوبی می شناسند.
دانش پذیران که از ایران و کشورهای مختلف دنیا در این دوره آنلاین شرکت می کنند، در طی دوره آموزشی از طریق گروه ارتباطی اختصاصی شان با هم تعاملات حرفه ای موثر دارند. تنوع و کیفیت دانش پذیران دوره ستاره شمال، این دوره را در بین دوره های فارسی بسیار خاص کرده است.
به عنوان بخشی از دوره، دانش پذیران با اصول بنیادی و به روز جذب مراجع و رشد کسب و کار کوچینگ آشنا می شوند و از حمایت هیات علمی دوره در این راستا برخوردار می گردند.


دکتر شهاب اناری، بنیان گذار دوره تربیت کوچ ستاره شمال، سخنران و کوچ حرفه ای موفق فارسی زبان در سطح بین المللی است که عضو شناخته شده فدراسیون جهانی کوچینگ در تورونتو و عضو ارشد انجمن سخنرانان حرفه ای کاناداست. ایشان با تونی رابینز، دیپاک چوپرا، رابرت کیوساکی، جان دیمارتینی و بزرگان دیگر همکاری و سخنرانی مشترک داشته است.
رسالت دوره تربیت کوچ ستاره شمال این است که با اخلاق ترین، مسلط ترین و باکیفیت ترین کوچ های حرفه ای فارسی زبان را در عرصه جهانی تربیت کند.

 


با دوره کوچینگ آکادمی شهاب اناری بیشتر آشنا شوید


 

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید