انواع دیجیتال مارکتینگ

انواع دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال، یکی از محبوب‌ترین و قدرتمندترین روش‌ها برای ایجاد آگاهی، علاقه و فروش محصولات یا خدمات شما می‌باشد. اصول بازاریابی دیجیتال شباهت زیادی به روشهای بازاریابی سنتی مانند تبلیغات های چاپی و ... دارد. البته هردو هدف یکسانی دارند و آن هم ایجاد آگاهی از محصول و تاثیرگذاری بر تصمیمات خریداران برای افزایش فروش است. به همین دلیل اغلب شرکت ها، تکنیک های بازاریابی سنتی و دیجیتال را در استراتژی های خود ترکیب می کنند. باید توجه داشت که انواع دیجیتال مارکتینگ، ابزارها و چالش های خاص خود را دارد که برای بکار گیری و استفاده از آن نیاز به دانش و مهارت کافی است.

برای دستیابی به نتایج مطلوب در دیجیتال مارکتینگ، باید درک کنید که کدام تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال، برای مخاطبان هدف شما بهترین عملکرد را دارند. این مقاله به صورت عمیق‌ به انواع دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) و استراتژی‌های موثر برای دستیابی به اهداف کسب و کار شما، می‌پردازد.

 

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟

 

دیجیتال مارکتینگ چیست

اصطلاح بازاریابی دیجیتال به استفاده از بستر شبکه جهانی اینترنت و رسانه های دیجیتال برای پیدا کردن مخاطبان و معرفی خود به آنها اشاره دارد. بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتنیگ شامل: استفاده از از وبسایت، برنامه ها، دستگاه های تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر ابزارهای دیجیتال برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات است.

چالش اصلی اغلب بیزینس ها این است که چگونه خود را در دنیایی که بیش از حد با تبلیغات دیجیتال اشباع شده است و حاشیه ها و عوامل حواس پرتی بسیار در آن وجود دارد، خود را از دیگران متمایز کنیم تا مخاطبان بتوانند ما را پیدا کنند. البته دیجیتال مارکترها ابزارها و روشهای متعددی برای سنجش میزان اثربخشی روشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ در اختیار دارند و با استفاده از آنها می توانند برای چالش های موجود راهکارهای موثر و خلاقانه پیدا کنند.

 

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

برای دستیابی به موفقیت، کسب و کارها نیاز دارند راه‌های مؤثری برای انتشار اخبار و اطلاعات مرتبط با محصولات و خدمات خود پیدا کنند و امروزه این کار، چالشی مهم به حساب می‌آید. زیرا مصرف‌کنندگان با تنوع بیشتری از ارائه‌دهندگان روبه‌رو هستند و همگی تلاش می‌کنند تا توجه را به خود جلب کنند. به‌کارگیری محتوای متقاعدکننده در پلتفرم‌های بازاریابی دیجیتال، یکی از راه‌های برجسته شدن و متمایز شدن از سایرین است. یکی از دلایل اساسی که بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارها بسیار حیاتی است در این است که اکثر مشتریان ایده‌آل شما در این فضا فعالیت می‌کنند. طبق آمارهای تحقیقاتی Statista، تا سال ۲۰۲۳، بیش از ۵.۱۹ میلیارد کاربر اینترنت و ۴.۸۸ کاربر رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد. به‌طور میانگین، کاربران اینترنت روزانه شش ساعت و ۴۰ دقیقه را آنلاین سپری می‌کنند. این مخاطبان آنلاین برای کسب و کارها فرصت‌های بی‌نظیری را برای به نمایش گذاشتن محصولات و خدمات خود ارائه می‌دهند. بازاریابی دیجیتال، فرصت‌های نامحدودی را برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه را فراهم می‌کند و به‌عنوان یک جزء حیاتی از مجموعه بازاریابی، در هر کسب و کاری لازم است.

 

دیجیتال مارکتینگ چگونه کار می کند؟

بازاریابی دیجیتال یک طیف گسترده از تکنیک‌ها و رسانه‌ها را در بر می‌گیرد که شرکت‌ها می‌توانند از آن‌ها برای تبلیغ محصولات و خدمات خود به مشتریان بالقوه استفاده کنند و سهم بازار خود را بهبود بخشند. برای رسیدن به موفقیت، نیاز به ترکیبی از تبلیغات و آگاهی در فروش وجود دارد. بازاریابان حرفه‌ای این وظایف را یا به صورت داخلی در شرکت‌های مختلف یا از طریق شرکت‌ها و آژانس های بازاریابی انجام می‌دهند و از این طریق می‌توانند خدمات خود را به مشتریان مختلف ارائه کنند. قبلاً شرکت‌ها برای بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو تمرکز می‌کردند، زیرا این تنها ابزارهایی بودند که در اختیار داشتند. اما اینترنت راه دیگری را برای دسترسی به مخاطبان برای شرکت‌ها باز کرد و باعث ایجاد بازاریابی دیجیتال شد. فناوری‌ها و روشهای جدید، شرکت‌ها را وادار کرد تا استراتژی‌های بازاریابی خود را تغییر داده و در برنامه‌های مالی خود برای هزینه های بازاریابی بازنگری کنند. چرا که در دیجیتال مارکتینگ برخلاف تبلیغات چاپی یا تلویزیونی سنتی، می توان با مخاطبان تعامل دوسویه داشت. در اوایل بوجود آمدن دیجیتال مارکتینگ، ایمیل به یک ابزار بازاریابی محبوب تبدیل شد که به این روش ایمیل مارکتینگ گفته می شود. سپس تمرکزها به موتورهای جستجو مانند گوگل داده شد، که به کسب و کارها اجازه می‌داد تا محصولات و کلمات کلیدی را برچسب‌گذاری کنند تا در نتایج جستجو ظاهر شوند. توسعه پلتفرم‌های اجتماعی مانند فیسبوک به شرکت‌ها این امکان را داد تا داده‌های کاربران را پیگیری کنند و پیام‌های خود را به گروههای مخاطب خاصی تحویل دهند. تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های قابل حمل اکنون به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان در هر موقعیت مکانی ارائه کنند. یک مطالعه انجام شده در مرکز تحقیقات Pew در سال 2022 نشان داد که 76 درصد از بزرگسالان آمریکایی با استفاده از تلفن‌های هوشمند خود خریدهای آنلاین انجام داده‌اند. به طور کلی، تلفن های همراه برای خرید، بسیار رایج شده اند و در این میان نقش اینفلوئنسرها پر رنگ شده است.

 

انواع دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

انواع دیجیتال مارکتینگ چیست

برای اینکه بتوانید استراتژی مناسب برای کسب و کار خود را پیدا کنید نیاز دارید که انواع دیجیتال مارکتینگ را بدانید و روشهایی که بیشترین بازدهی را دارند را انتخاب کنید. طبق دسته بندی نشریه فوربس در سال 2023 شش نوع دیجیتال مارکتینگ معرفی شده است که در ادامه به آنها می پردازیم. بازاریابی رسانه های اجتماعی، بهینه سازی موتورهای جستجو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی موبایلی، بازاریابی محتوا و تبلیغات کلیکی.

 

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یکی از روش‌های محبوب در دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابی در شبکه های اجتماعی شامل هر فعالیتی است که یک کسب و کار در بستر رسانه های اجتماعی انجام می دهد. همه گیری شبکه های اجتماعی بسیار گسترده است به طوریکه فقط در کشور ایالات متحده، بیش از ۳۰۸ میلیون نفر حداقل یک بار در ماه از یک شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. افراد در هر سنی از رسانه‌های اجتماعی برای سرگرمی، تعامل با دیگران، به دست آوردن اطلاعات در مورد علایق خاص و خرید استفاده می‌کنند.

 برای کسب و کارهایی که به دنبال دیده شدن و فروش هستند، آمارهای رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که ترکیب بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی می‌تواند یک استراتژی موثر باشد. رسانه‌های اجتماعی منبع اصلی اطلاعات برندها برای ۷۸ درصد از کاربران اینترنت هستند. تقریباً نیمی از مصرف‌کنندگان آمریکایی اعلام کرده‌اند که از طریق رسانه‌های اجتماعی خرید انجام داده‌اند.

باید توجه داشت که واحدهای بازاریابی و فروش در کسب و کار های مختلف باید رویکردی یکپارچه و استراتژیک در مورد شبکه های اجتماعی داشته باشد. چرا که بازاریابی رسانه های اجتماعی بسیار فراتر از پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی و پاسخ دادن به نظرات کاربران است. بخش مهم در این حوزه تجزیه و تحلیل اطلاعات است. بدین صورت که در هر استراتژی باید بعد از هر فعالیتی تاثیر آن اندازه گیری شود و سپس آن را ادامه داد.

در این رابطه مقاله ای با عنوان برندسازی شخصی چیست در بخش مقالات سایت موجود است که می تواند اطلاعات مفیدی به شما بدهد.

 

بهینه سازی موتورهای جستجو

 

بهینه سازی موتورهای جستجو

شرکت ها اغلب از وبسایت خود به عنوان مرکز فعالیت های دیجیتال مارکتینگ خود استفاده می کنند. از این رو بهینه سازی و به اصطلاح سئو (SEO) بودن آن بسیار موثر و ضروری است. بهینه سازی موتورهای جستجو به طور ساده عبارت است از قرار گرفتن وبسایت یک کسب و کار در رتبه های بالاتر موتورهای جستجو که اینکار در نهایت افراد بیشتری را به وبسایت شما خواهد آورد. اگر به گسترش کسب وک ار خود فکر میکنید قطعا انجام سئو (SEO) برای وبسایت شما امری حیاتی است تا از بتوانید از رقیبان خود پیش بیوفتید.

در فرآیند بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) از تبلیغات پولی استفاده نمیشود و بازدید کنندگانی که سایت شما را پیدا می کنند حاصل جستجوهای بدون پرداخت است. برای اینکه اهمیت این مبحث را بدانید در نظر داشته باشید که روزانه به طور تقریبی 5.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود که فرصت های زیادی را برای مشاغلی که می خواهند محصول و خدمات خود را معرفی کنند ارائه میدهد.

 

تبلیغات کلیکی (PPC)

این نوع تبلیغات که به احتمال زیاد نمونه های بسیاری از آن را در انواع وبسایت ها و فضای وب دیده اید نوعی دیگر از روشهای دیجیتال مارکتینگ است. در این روش شما به ازای هر کلیکی که بازدیدکنندگان بر روی تبلیغات شما می کنند و از صفحه تبلیغاتی شما بازدید میکنند هزینه ای می پردازید. رایج ترین نوع تبلیغات کلیکی، خدمات گوگل ادز (Google Ads) است. خدمات مشابهی را کمپانی های دیگری همچون مایکروسافت (Bing)، آمازون (Amazon)، فیسبوک (Facebook)، یوتیوب (YouTube)، اینستاگرام (Instagram)، لینکدین (LinkedIn) و پلتفرمهای دیگر و حتی بعضی از وبسایت های پربازدید ارائه می دهند.

 

ایمیل مارکتینگ و SMS مارکتینگ

از روشهای موثر در دیجیتال مارکتینگ بازاریابی ایمیلی یا پیامکی است. با وجود تفاوت هایی که میان استفاده از ایمیل و پیام کوتاه در تلفن های همراه وجود دارد، ما این دو روش را در یک دسته قرار داده ایم. چرا که مهمترین موضوع در این دو روش، دستیابی به ایمیل یا شماره تلفن کاربران برای ارسال پیامهای خود به آنها است. با توجه به حجم بالای کاربران تلفن های همراه، مشاهده ایمیل و پیام کوتاه برای کاربران بسیار ساده است و تاثیر گذاری بسیار بالایی دارد. در استفاده از ایمیل مارکتینگ و بازاریابی موبایلی باید استراتژی های مناسبی را اتخاذ کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آنها بگیرید. اما شاخص ترین نکته ای که در این روش حائز اهمیت است، این است که کاربران نباید از ارسال پیامها و ایمیلهای شما احساس مزاحمت کنند.

 

بازاریابی محتوایی

 

بازاریابی محتوایی

هر کدام از روشهای بازاریابی دیجیتال بر پایه محتوای قانع‌کننده برای جلب علاقه و جذب مشتریان بالقوه استوار است. بازاریابی محتوا اصطلاحی است که برای توصیف انواع مختلفی از محتواها استفاده می‌شود که می‌توانید آن‌ها را در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود توسعه دهید.

بازاریابی محتوا می‌تواند اشکال گوناگونی داشته باشد، از جمله وبلاگ‌ها، اینفوگرافیک‌ها، وایت پیپرها (whitepapers)، کتاب‌های الکترونیکی، ویدئوها، پادکست‌ها، آزمون‌ها، اسلایدها و وبینارها را شامل می شود. برخلاف انواع دیگر تبلیغات، بازاریابی محتوا به طور آشکار تبلیغاتی نیست؛ بلکه از تاکتیک‌های ظریف‌تری برای اطلاع‌رسانی، آموزش یا تأثیرگذاری بر بازار هدف استفاده می‌کند.

شما می‌توانید از بازاریابی محتوا برای ایجاد قدرت در زمینه‌های خاص یا ایجاد شهرت برند خود استفاده کنید. یکی از مزایای کلیدی بازاریابی محتوا این است که شما می‌توانید آن را تقریباً با هر بودجه‌ای انجام دهید. اگر می‌خواهید به صورت خودکار (DIY) بازاریابی محتوا را انجام دهید، هزینه کمتری صرف می‌کنید. همچنین، اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، می‌توانید با کپی‌رایترها، فیلمبرداران، طراحان و سایر اساتید توسعه محتوا همکاری کنید تا برای کسب و کار خود محتوای مناسبی ایجاد کنید.

 

شاخص های کلیدی عملکرد ( KPI ) در دیجیتال مارکتینگ

توجه به شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) در تحلیل و موفقیت بازاریابی دیجیتال نقش مهمی را ایفا می‌کنند. بازاریابان دیجیتال، مانند بازاریابان سنتی، از KPIها استفاده می‌کنند تا عملکرد بلندمدت استراتژی‌های بازاریابی خود را اندازه‌گیری کرده و آنها را با تلاش‌های رقبای خود مقایسه کنند.

در زیر، برخی از KPI های رایج که بازاریابان می‌توانند از آنها برای سنجش عملکرد خود استفاده کنند آمده است:

1. نرخ کلیک (CTR): این KPI برای اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات آنلاین استفاده می‌شود. این شاخص با شمارش تعداد کلیک‌هایی که روی یک تبلیغ خاص یا صفحات هدف شما صورت می‌گیرد و درصدی از کل افرادی که ممکن است آن تبلیغ را مشاهده کنند، محاسبه می‌شود.

2. نرخ تبدیل (CR): این شاخص به میزان بیشتری از نرخ کلیک توجه می‌کند و نشان می‌دهد که چه درصد از مخاطبانی که یک تبلیغ یا تبلیغ خاص را مشاهده کرده‌اند، اقدام مورد نظر (مانند خرید) را انجام داده‌اند. در واقع منظور تبدیل بازدید کننده به خریدار است.

3. ترافیک رسانه‌های اجتماعی: این شاخص تعداد افرادی را که با نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی یک شرکت تعامل داشته‌اند، اندازه‌گیری می‌کند. این شامل لایک، دنبال کردن، بازدید، اشتراک‌گذاری و سایر اقدامات قابل اندازه‌گیری است.

4. ترافیک وب‌سایت: این معیار تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت یک شرکت را در یک بازه زمانی مشخص رصد می‌کند. این شاخص به شرکت‌ها کمک می‌کند تا درباره تأثیر تلاش‌های بازاریابی خود در هدایت مصرف‌کنندگان به سمت وب‌سایتشان قضاوت کنند.

5. ایمپرشن (Impression): ایمپرشن در واقع نشان دهنده تعداد دفعاتی است که تبلیغ یا محتوا به صورت قابل مشاهده به کاربران نمایش داده می‌شود، بدون در نظر گرفتن اقدامات فعالیتی مانند کلیک کردن یا تعامل با آن. ایمپرشن‌ها می‌توانند در پلتفرم‌ها و وسایل دیجیتالی مانند وب‌سایت‌ها، بنرها، تبلیغات موبایل، رسانه‌های اجتماعی و غیره ردیابی شوند.

 

ایمپرشن‌ها به مارکترها و تحلیل‌گران داده‌ها کمک می‌کنند تا به تعداد بارهایی که تبلیغات یا محتوا به مخاطبان نمایش داده می‌شود، دسترسی پیدا کنند. این اطلاعات می‌توانند مفید باشند تا ارزیابی شود که چقدر یک تبلیغ مورد توجه قرار می‌گیرد و چقدر به مخاطبان رسیدگی می‌شود. همچنین، با استفاده از ایمپرشن‌ها، می‌توانند نرخ‌های تبدیل، تأثیربخشی تبلیغات و نحوه تعامل مخاطبان با محتوا را تحلیل کرده و استراتژی‌های بازاریابی را بهبود بخشند.

 

بازاریابی اینترنتی چیست؟

 

بازاریابی اینترنتی چیست

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی تقریبا به معنای یکسانی استفاده می شوند. با این حال از لحاظ فنی میتوان بازاریابی اینترنتی را زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ به حساب آورد چرا که تفاوت‌های آنها بیشتر در جزئیات و تاکید بر بخشی خاص از استراتژی‌ها و روش‌های بازاریابی است.

 

چالش های دیجیتال مارکتینگ

دنیای دیجیتال مارکتینگ چالش های خاص خود را برای فعالان این حوزه دارد. با توجه به این موضوع که دیجیتال مارکتینگ همواره همراه با تکنولوژی پیش می رود و کانالهای و پلتفرمهای فعال در این حوزه به سرعت گسترش و گاهاً تغییر پیدا می کنند، این موضوع می تواند برای بازاریابان چالش برانگیز باشد. چراکه باید مدام آنها را رصد و دنبال نمایند. همچنین بدلیل حجم بالای اطلاعات و داده هایی که به دست می آید تحلیل و استفاده از آنها می تواند برای بسیاری دشوار باشد.

 

آژانس های دیجیتال مارکتینگ

شرکتها و افرادی هستند که همواره ابزار ها و بسترهای دیجیتال مارکتینگ را تحت نظر دارند و از آنها برای مشتریان خود استفاده می کنند. با توجه به توانایی آنها، میتوانند به کسب و کارها برای ورود و کسب نتیجه از طریق کانالهای دیجیتال مارکتینگ کمک های موثری کنند.

 

بیزینس کوچینگ در دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یک روش تبلیغات و تبلیغات آنلاین است که از ابزارها و کانال‌های دیجیتال برای جذب مشتریان و افزایش فروش و آگاهی از برند استفاده می‌کند. بیزینس کوچینگ یک فرایند همکاری است که به کسب و کارها کمک می‌کند تا هدف‌هایشان را برآورده کنند، مهارت‌ها و عملکردشان را بهبود بخشند و به رشد و توسعه‌ی پایدار دست یابند.

دیجیتال مارکتینگ و بیزینس کوچینگ هر دو نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند.

به طور کلی، بیزینس کوچینگ می‌تواند در تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، تحلیل داده‌ها، بهبود عملکرد و اجرای بهتر استراتژی‌های مارکتینگ به کسب و کار کمک کند. با همکاری این دو عنصر، کسب و کار می‌تواند بهبود قابل توجهی در نتایج مارکتینگ خود داشته باشد.

۴
از ۵
۷ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید