بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ

 

در این مقاله به مبحث بیزنس کوچینگ (یا بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب و کار) می پردازیم و در آن سرفصلهای زیر را بررسی می نماییم:

  • بیزنس کوچینگ چیست؟
  • مخاطب بیزینس کوچینگ
  • چه زمانی نیاز به بیزنس کوچینگ است؟
  • مزایای کار با یک بیزینس کوچ
  • فرق بیزینس کوچینگ با مشاوره کسب وکار
  • ویژگی های مهم برای شناسایی کوچ خوب
  • بیزینس کوچینگ در ایران
  • نگاه برخی افراد به کوچینگ کسب و کار
  • بهترین کتاب های بیزینس کوچینگ
  • افسانه هایی غلط درباره کوچینگ کسب و کار
  • آمارهای مربوط به بیزینس کوچینگ
  • بهترین دوره بیزینس کوچینگ ایران


بیزینس کوچینگ چیست؟

 

شاید بهتر باشد برای پاسخ به این پرسش، از این جا شروع کنیم که کوچینگ چیست. کوچینگ براساس تعریفی که فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) ارائه می دهد، این گونه بیان می شود:

مشارکت با مراجع در فرایندی تفکر برانگیز و خلاقانه که به او الهام می بخشد تا پتانسیل شخصی و حرفه ای خود را به میزان حداکثری عملی کند.

{توضیح: فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF )، که بزرگترین سازمان ناظر کوچینگ حرفه ای در دنیاست، در سال 1995 تاسیس شد و به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین  نهاد خود گردان کوچ های بین المللی شناخته می شود}

اجازه بدهید بیشتر توضیح بدهیم: فرایند کوچینگ یک رابطه بالغانه بین کوچ و مراجع است که در آن کوچ حرفه ای کمک می کند تا مراجع، از جایی که در حال حاضر هست به جایی که می خواهد برود. در این رابطه کوچ باور دارد که مراجع خودش می تواند راه حل چالشهایش را پیدا کند و برای کمک به او از پرسیدن سوالات قدرتمند (طبق اصول و قواعد ویژه ای که کوچهای آموزش دیده می شناسند) و گوش دادن فعالانه در کنار مهارتهای دیگر استفاده می کند.

بیزینس کوچینگ (Business coaching) یکی از انواع تخصص های کوچینگ می باشد و شامل هر نوع مربی گری در فضای کسب و کار است.

در فرایند بیزینس کوچینگ، کوچ به مراجع کمک می کند تا به درک عمیق تر و آگاهی بیشتر درباره خودش، کسب و کارش، رقبا و دنیای بیرون برسد. خصوصیت منحصر به فرد کوچینگ این است که مراجع، پاسخ اختصاصی چالش اش را در درون خود پیدا می کند و با حمایت کوچ، به سمت هدفش قدم بر می دارد.

کوچ به مراجع کمک می کند موانع و بلوک های ذهنی خود را شناسایی کند. همچنین، کوچ حرفه ای با تحریک افکار مراجع، به او کمک می کند ایده های بسیار جدید و خلاقانه برای رسیدن به هدف و حل چالشش پیدا کند. نکته قابل توجه و تمایز در کوچینگ این است که همه ایده ها و راهکارها از خود مراجع استخراج می گردد و کوچ به عنوان یک همراه بدون قضاوت و خبره، در این مسیر همراهی لازم را دارد. بیزنس کوچ باور دارد مراجع اش کامل، خلاق و توانمند است و همین به مراجع کمک می کند به طور مستقل و با خودمختاری، راه حلهای را کشف و انتخاب نماید.
یک کوچ حرفه ای آموزش دیده است تا از شایستگیهای بنیادی خاص رشته کوچینگ حرفه ای از جمله ایجاد آگاهی جدید، گوش دادن فعالانه، ایجاد امنیت و اعتماد، تنظیم قرارداد، تسهیل رشد و هدف گذاری و … استفاده می کند.

 یکی از خصوصیات باارزش کوچینگ این است که کوچ در طی مسیر، مراجع را همراهی می کند و او را نسبت به قولهایی که می دهد متعهد نگه می دارد. این اقدام، در یک رابطه بالغانه بزرگسال با بزرگسال رخ می دهد و مانند رابطه آمرانه معلم و خردسال نیست. کوچ حرفه ای از مهارتهای ویژه خودش استفاده می کند تا مراجع اهداف مناسب خودش را تعریف نماید، قدمهای بعدی را مشخص کند و به انجام اقدامات ضروری متعهد بماند. این یکی از ارزشهای بینظیر کوچینگ است که آگاهی را تبدیل به عمل می کند.

 

مخاطب بیزینس کوچینگ چه افرادی هستند؟

 

مخاطبان این نوع کوچینگ دو گروه اصلی هستند:

  • صاحبان کسب و کار و کارآفرینان
  • مدیران عالی یا ارشد سازمانی


کوچینگ کسب و کار برای افرادی که به دنبال رشد کسب و کار و/یا تقویت مهارتهای رهبری هستند، بسیار مفید است. بیزنس کوچینگ می تواند به تقویت مهارتهای توسعه بازاریابی و فروش، مهارتهای مدیریت، برندسازی، حل اختلافات و تعارضات، استخدام و تیم سازی، شراکت صحیح، ارتباطات و شبکه سازی، هدف گذاری، افزایش بازدهی، خلق استراتژی های جدید در کسب و کار و غیره کمک کند. به عبارت دیگر، بیزینس کوچینگ به هر نوع کوچینگ در فضای بیزینس اطلاق می شود.

 

فرق بیزینس کوچینگ با مشاوره کسب و کار

 

در مشاوره کسب و کار روال به این شکل است که مشاور در حیطه مشخصی، از اطلاعات و تکنیک ها مطلع است و برای رفع چالش ها در همین زمینه، پا به میدان می گذارد (و غالبا بعد از ارائه راه حل برای چالش مطرح شده صحنه را ترک می کند). در مشاوره، رابطه مشاور و مراجع، بالا به پایین است و تمرکز روی حل مشکل کسب و کار است، نه تحول مدیر یا صاحب کسب و کار.

 

در کوچینگ کسب و کار باور بر این است که مراجع، توانمند است و با آگاهی که از فرایند کوچینگ برای او حاصل می شود که در واقع از نهاد خود او برخاسته، شروع به اقدام می کند و کوچ در طی مسیر کنار او قرار دارد. در کوچینگ، رابطه کوچ و مراجع، همکاری و مشارکت است که منتهی به رشد مراجع و کسب و کار او می گردد.

 

ویژگی های مهم برای شناسایی بیزینس کوچ خوب


باید این نکته را در نظر داشت تا قبل از اینکه زمان، پول و انرژی خود را در یک فرایند بیزنس کوچینگ سرمایه گذاری کنید، باید برای انتخاب یک بیزنس کوچ خوب تحقیق کنید.

در این جا به چند ویژگی کلیدی برای شناسایی یک بیزنس کوچ موفق اشاره می کنیم:

درمورد داستان های موفق افرادی که قبلا با آن بیزنس کوچ کار کردند، جستجو کنید. نمونه های موفق مراجعان قبلی می تواند به تصدیق این موضوع کمک کند.
به تجربه فرد در این تخصص از کوچینگ توجه کنید. ( کوچ چند سال در زمینه بیزنس کوچینگ کار کرده است.)
به اینکه آیا مدرک معتبر دارد و آموزش های لازم در این زمینه را دریافت کرده است.
اگرجلسات بیزنس کوچینگ رایگان یا ایونتی داشت، می توانید حضور پیدا کنید تا متوجه شوید که از کار کردن با او احساس خوبی خواهید داشت یا نه
بهتر است فردی که به عنوان کوچ انتخاب می شود در حیطه ای که شما نیاز دارید، تخصص داشته باشد.


چه زمانی به یک بیزنس کوچ نیاز است؟


غالبا افراد در چهار حالت سراغ بیزینس کوچ می روند:

برخی افراد سراغ بیزنس کوچ می آیند وقتی مسیر رشد وتغییر را شروع کرده اند اما به چالش و مشکلاتی برخورده اند. از آنجایی که خودشان نتوانسته اند مشکل را حل کنند، از کمک بیزنس کوچ استفاده می نمایند.
برخی دیگر بیزینس کوچ استخدام می کنند چون روند رشد و توسعه شان کند است و می خواهند سریعتر جلو روند. چنین افرادی براساس ارزیابی خود به این آگاهی می رسند که بیزینس شان در مقابل تلاشی که برای آن صرف می کنند، بازدهی لازم را ندارد. این جا نقش یک بیزینس کوچ، پررنگ می شود.
برخی به سراغ کوچ کسب و کار می روند چون تازه بیزنس خود را شروع کرده اند و می خواهند از همان اول، یک فرد خبره همراهشان باشد.
برخی دیگر هم عملکرد خوبی دارند ولی می خواهند رشد بیشتری داشته باشید. همانطور که ورزشکاران قهرمان به دنبال بهترین مربیان هستند، صاحبان بیزینس هم برای متعهد بودن، دستیابی به اهداف خود و داشتن یک همراه بدون قضاوت از بیزنس کوچینگ استفاده می کنند.
پس فرقی نمی کند که یک شرکت نوپا هستید یا یک برند معروف: بیزینس کوچینگ به شما کمک می کند تا کسب و کار خودتان را ارتقا دهید.  

 

  مزایای کار با یک بیزینس کوچ


طبق مطالعات فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF)، سه مزایای اصلی کار با کوچ اینهاست:

بهبود روابط
افزایش اعتماد به نفس/عزت نفس
افزایش بهره وری


به طور خاص تر در حیطه بیزنس کوچینگ (یا بیزینس کوچینگ) منافع زیر در اثر استفاده از خدمات بیزنس کوچ برای افراد و سازمانها ایجاد شده است:

رشد کسب و کار: در اثر برنامه ریزی اصولی و هدف گذاری صحیح برای درآمد زایی و توسعه کسب و کار
تقویت مهارت های مدیریتی: از جمله مهارتهای رهبری، ارتباط موثر و حل تعارضات مجیط کار.
خودآگاهی: خواه در حیطه استعدادها و توانمندیها باشد، چه در حیطه باورها و عادتها، چه در زمینه مدیریت احساسات و هیجانات، و چه در هر حیطه دیگری، خودآگاهی پیش نیاز هر تحول مثبت است.


طبق بررسیهای betterup صاحبان کسب و کار و مدیران سازمانی در اثر کار با بیزینس کوچ علاوه بر حیطه های بالا، در این زمینه ها نیز رشد چشمگیر داشته اند: هوش هیجانی، خوش بینی، برنامه ریزی استراتژیک، مهارتهای تحلیلی، بازاریابی و فروش، سخنرانی و ارائه و غیره.

 

  بیزینس کوچینگ در ایران


امروزه با توجه به افزایش سرعت تحولات و رقابت شدید، تغییرات اجتناب ناپذیر هستند. بنابراین مدیران و صاحبان کسب و کار نیازمند استفاده از روش های جدید، جهت افزایش بهره وری و عملکرد هستند.

این دیدگاه و رویکرد باعث شده که در ایران هم طی چند سال اخیر به استخدام یک بیزینس کوچ، توجه بیشتری شود و سازمانهای کوچیک و بزرگ و نیز بسیاری از کارآفرینان به طور منظم از خدمات بیزنس کوچینگ استفاده نمایند.

نمونه کسب و کارها و سازمانهایی که در این لحظه از خدمات بیزنس کوچینگ استفاده می کنند: شرکتهای بازرگانی، کارخانه های تولیدی، دیجی کالا، شرکتهای خودروسازی، مشاوران املاک، سالنهای زیبایی، شرکتهای نتورک مارکتینگ، شرکتهای بیمه و هزاران شرکت دیگر.

 

نگاه برخی از چهره ها به بیزینس کوچینگ


بیل گیتس (بنیان کذار مایکروسافت): همه نیاز به کوچ دارند.

مارشال گلداسمیت (نویسنده کتاب رهبر آینده) : رهبران بزرگ باید ظرفیت بالایی داشته باشند. آن ها باید استراتژی، دانش شغلی، پدیده جهانی شدن و تاثیر فناوری بر کسب و کارشان را درک کنند. رهبران باید روی افراد تاثیر بگذارند، برای آن ها الهام بخش باشند و آن ها را به حرکت وادارند. برای بهبود رفتار رهبران در محیط کار، آن ها باید زیر نظر یک کوچ باشند.

باب ناردلی (مدیر عامل HOME DEPOT) می گوید: من کاملا معتقدم که هیچ فردی مگر با داشتن کوچ، هرگز به حداکثر توانایی خود نمی رسد.

اریک اشمیت (مدیر عامل سابق گوگل): استخدام یک بیزینس کوچ، بهترین تصمیم دوران حرفه ای ام بوده است.                                                                      

برایان تریسی (نویسنده کتاب قورباغه را قورت بده) این نظر را دارد: چه شما یک کسب و کار محلی کوچک دارید، چه در حال ساختن یک شرکت در ابعاد جهانی هستید، بیزینس کوچینگ برای شما مزایای زیادی دارد. این مبالغه نیست.

 

بهترین کتاب های بیزینس کوچینگ

 

با توجه به اینکه کوچینگ مهارتی نوظهور محسوب می شود و فقط حدود سه دهه از عمر آن می گذرد، برای دستیابی به اطلاعاتی درست و معتبر، نیاز به وجود کتاب هایی درزمینه کوچینگ و به طور تخصصی بیزینس کوچینگ یا همان کوچینگ کسب وکار می باشد. در این قسمت به معرفی کتاب هایی در زمینه بیزینس کوچینگ (کوچینگ کسب و کار) می پردازیم.

  • کتاب عادت مربی گری (اثر مایکل بانگی استنیر): یکی از پرفروشترین کتابهای میدیریتی دنیا که روی اهمیت مهارت کوچینگ برای رهبری بهتر در دنیای امروز تکیه دارد.
  • کتاب کو-اکتیو کوچینگ (اثر هنری کیمزی هاوس و دیگران): کتابی ساده و بنیادی برای تازه واردان به کوچینگ.
  • کتاب مربیگری عملکرد ( اثر سرجان ویتمور): یک کتاب کلاسیک در زمینه کوچینگ حرفه ای: در این کتاب، اصول کوچینگ به سادگی توضیح داده شده و به مدیران کمک می کند که با پرسیدن سوالات هدفمند، بتوانند مدیر بهتری باشند. در ابتدای این کتاب کلامی از سقراط نقل شده که می تواند تعبیر خوبی برای کوچینگ باشد، با این مفهوم که می گوید: (( من نمی توانم چیزی را به کسی یاد بدهم، تنها می توانم دیگران را به عمیق فکر کردن ترغیب کنم.))
  • کتاب کوچ تریلیون دلاری (اثر اریک اشمیت، جاناتان روزنبرگ و آلن ایگل): این کتاب درمورد دستور العمل های رهبری بیل کمپل هست. او یک مربی و مدیر کسب وکار بی نظیر بود که نقشی سازنده در رشد چندین شرکت پیشرو مثل گوگل واپل داشت. براساس این کتاب مهم ترین کاری که یک مدیر باید یاد بگیرد، مهارت رهبری است. با یاد گیری این مهارت، بازدهی و کارایی به بیشترین حد ممکن می رسد.
  • کتاب هفت مهارت موثر مربیگری (اثر مایکل گلداسمیت ): نویسنده در این کتاب راهنمایی های لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر توانمند را بیان می کند. مایکل گلداسمیت می گوید طی تجربه کاری با مدیران ارشد، به این نتیجه رسیده ام که یکی از اصلی ترین نارضایتی ها این است که مدیران در مربیگری ضعیف هستند.
  • کتاب منطقه ناراحتی (اثر مارشا رینولدز): در این کتاب نکات و تکنیک هایی را به اشتراک می گذارد تا اینکه رهبران، گفتگوهای دشوار را به نتیجه مطلوب برسانند.

 

افسانه هایی غلط درباره ی بیزینس کوچینگ
 

کوچینگ گران است و من باید سرمایه ام را پس انداز کنم.
در حالیکه اگر واقع بینانه نگاه کنید، شما از طریق کوچینگ برای شناسایی و حل چالش های اصلی کسب وکار خود یک نوع سرمایه گذاری انجام می دهید که باعث افزایش بازدهی می شود. مبلغ سرمایه گذاری برای کوچینگ چندین برابر به شما برخواهد گشت.

 

من برای کوچینگ زمان ندارم، تمام وقت خودم را برای کسب و کارم می گذارم.
این افراد درگیر حل مشکلات کاری خود هستند و این موضوع که چالش ها ادامه دارند و حتی ممکن است بدتر هم شوند را تایید می کنند. در حالیکه با زمان گذاشتن برای کوچینگ به رفع ریشه اصلی این چالش ها پرداخته می شود و زمانشان هم به نوعی آزادتر خواهد شد.

 

خودم می دانم که اشتباهم در بیزینس کجاست.
کسی که در جل چالش خود گیر کرده است احتمالا ریشه اصلی چالش را نمی داند. تجربه کوچینگ نشان داده، مسائلی که مراجعان به جلسه می آورند غالبا با مساله اصلی زمینه ای متفاوت است. برای برطرف شدن اصولی چالشهای پایدار، نیاز به کوچینگ می باشد.

 

کوچینگ هیچ تغییری در سازمان من نمی دهد.
شاید تجربیات ناموفق کار با کوچها را در سازمانهای دیگر دیده باشید یا خودتان تجربه ناموفقی داشته اید. اما اگر به واقعیت بازار نگاه کنید، تقریبا تمام بیزنسهای پیشرو و رهبران موفق امروزی از خدمات بیزنس کوچینگ چه برای خودشان و چه مدیران شان استفاده می نمایند.

 

من دنبال کسی هستم که خودش بیاید و مشکلاتم را حل کند.
در کوچینگ، مراجع خودش متخصص موضوع خودش است و بیزنس کوچ، متخصص فرایند کوچینگ. هیچکسی بهتر از مراجع مسائل بیزنس اش را نمی شناسد، اما کوچ کمک می کند که مراجع به بهترین شکل ممکن و با حداکثر توان اش با مسائل برخورد کند و آنها را حل نماید. در ضمن، در کوچینگ ماهی به دست فرد نمی دهند، بلکه او ماهیگیری یاد می گیرد.

 

حسابدار و وکیل به من اطلاعات می دهند، چه دلیلی وجود دارد که من به فرد دیگری پول بدهم؟
حسابداران و وکلا راهنمایان باارزشی هستند. اما یک بیزینس کوچ با تجربه علت های اصلی چالش را ریشه یابی می کند و با شما تا حل آن چالش همراه می شود. چالش ها ممکن است عملکردی، استراتژیک و یا مربوط به نیروی انسانی باشند.

 

آمارهای مربوط به بیزینس کوچینگ

 

یک مطالعه نشان داد که کوچینگ مدیران عالی می تواند تا 788 درصد بازده سرمایه گذاری برای شرکت های مورد بررسی داشته باشد.

مطالعه Fortune 1000 نشان داد که میانگین بازگشت سرمایه (ROI) در کوچینگ اجرایی تقریباً شش برابر آن چیزی است که در ابتدا برای خدمات مربیگری پرداخت می کردند.

طبق گفته موسسه کوچینگ Institute of Coaching از موسسات وابسته به دانشکده پزشکی هاروارد، بیش از 70 درصد از دریافت کنندگان کوچینگ بهبود قابل توجهی در روابط، ارتباطات و عملکرد کاری تجربه می کنند.

طبق آمار Personnel Management Association: مدیرانی که بیزینس کوچینگ و آموزش را با هم دریافت کردند،86% افزایش سوددهی داشتند. در مقابل مدیرانی که فقط آموزش را دریافت کردند 22% افزایش سوددهی داشتند.

طبق آمار Metrix Global LLC

53% صاحبان کسب و کار و مدیران ارشد گزارش دادند که افزایش سوددهی داشتند.

61% صاحبان کسب و کار اعلام کردند که رضایت شغلی پیدا کردند.

23% مدیران ارشد اعلام کردند که با کمک کوچینگ، هزینه های عملکردی آن ها کاهش پیدا کرده است.

22% سازمان ها اعلام کردند که به وسیله کوچینگ، افزایش سوددهی داشتند.

67% صاحبان کسب و کار و مدیران ارشد اعلام کردند، مهارت های مرتبط با بیزینس آن ها، ارتقا پیدا کرده است.

بیزینس هایی که برای کوچینگ هزینه پرداخت کردند،7.90$ به ازای هر 1.00$، بازگشت سرمایه داشتند.

 

بهترین دوره بیزینس کوچینگ


کوچینگ یکی از بهترین رشته های حرفه ای امروز دنیاست که آینده به شدت درخشانی دارد و به سرعت هم رو به رشد است. امروز افراد و سازمانها بیش از پیش از خدمات کوچهای حرفه ای در دنیا و همینطور در ایران استفاده می کنند.

اگر دوست دارید مهارتهای کوچینگ را بیاموزید و تبدیل به یک کوچ حرفه ای شوید، باید در یک مرکز آموزش کوچینگ، آموزش ببینید.

 

از جمله ویژگی های اساسی که می توان برای یک دوره تربیت کوچ حرفه ای و یک آکادمی کوچینگ ارائه داد این است:

 

باید تعریف کوچینگ، شایستگیهای بنیادی کوچینگ حرفه ای و کد اخلاقی کوچینگ حرفه ای را براساس استانداردهای روز فدراسیون جهانی کوچینگ ((ICF آموزش دهد. بدون شک لازمه چنین آکادمی این است که هیات علمی آن مجموعه آموزشی، مدرسانی باتجربه باشند که خودشان کوچ های حرفه ای با دانش روز، باتجربه و متعهد هستند.


کوچینگ یک مهارت است و مانند تمامی مهارت ها نیاز به تمرین دارد. بنابراین یک دوره استاندارد آموزش کوچینگ علاوه بر آموزش تئوری، باید برنامه ریزی مشخصی برای تمرین مفصل عملی دانش پذیر داشته باشد.
برای خبره شدن در یک مهارت در کنار تمرین نیاز به بازخورد نیز وجود دارد تا دانش پذیر نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد. با توجه به این موضوع باید ارزیابها و منتورهای صلاحیت دار در دوره حضور داشته باشند تا بازخورد و فرصت تامل و رشد برای دانش پذیر به صورت مطلوبی صورت گیرد.


فضایی امن و بدون قضاوت داشته باشد تا دانش پذیران با آرامش بیاموزند، سوالاتشان را بپرسند، تمرین کنند و با یکدیگر روابط حرفه ای موثر برقرار کنند.
در انتهای دوره به دانش پذیران، مدرک کوچینگ معتبری بدهد که آنها بتوانند با آن مدرک در همه جای دنیا مشغول به کار شوند.


یکی از جامعترین و خوشنامترین دوره ها برای دریافت مدرک بین المللی کوچینگ ICF، دوره تربیت کوچ ستاره شمال،دوره برندسازی شخصی و دوره تدبیت مدرس شکوفایی با راهبری دکتر شهاب اناری است. این دوره های کوچینگ مورد تایید ICF، به اعتقاد بسیاری از دانش پذیران آن، بهترین مرکز آموزش کوچینگ به زبان فارسی است:

دوره تربیت کوچ حرفه ای ستاره شمال در بازار فارسی زبان به استاندارد سطح اول جهانی در آموزش و پشتیبانی و نیز رعایت صد در صدی ارزشهای حرفه ای گری و اخلاقی شناخته شده است.
 

دوره تربیت کوچ ستاره شمال یک دوره آنلاین 9 ماهه است که 132 ساعت برنامه آموزشی دارد و یکی از جامعترین و کاملترین برنامه های آموزشی را داراست. دانش پذیران در انتهای دوره، مدرک کوچینگ معتبر بین المللی دریافت می کنند.
دانش پذیران 35 هفته در کنار هیات علمی دوره تعریف کوچینگ، شایستگیهای کوچینگ حرفه ای، کد اخلاقی کوچینگ و همینطور بیش از 50 مهارت و ابزار کوچینگ روز دنیا را می آموزند.

 

تمرین فراوان در محیطی امن با گرفتن بازخورد حرفه ای و دلسوزانه از ویژگیهای خاص دوره تربیت کوچ حرفه ای ستاره شمال است. تمرین عملی هم در کلاس زنده و هم در بین جلسات انجام می شود. هر دانش پذیر موظف است طی دوره 24 ساعت کوچینگ هم سطح با سایر دانش پذیران انجام دهد که شش جلسه از آنها توسط هیات علمی، نظارت خصوصی می گردد و به آنها بازخورد داده می شود. همینطور دانش پذیران 10 ساعت منتور کوچینگ (7 ساعت گروهی و 3 ساعت خصوصی) از منتورهای آکادمی ستاره شمال دریافت می نمایند.
 

سبک آموزشی دوره، با تعامل بالا و منحصر به فرد است. این دوره با ترکیب دوره های ویدیویی ضبط شده، کلاسهای آموزشی زنده، گروه ارتباطی دانش پذیران در کنار استفاده از ابزارهای تعاملی مثل بازی، کار گروهی، نظرسنجی، وایت بورد، کاربرگ، … بستری بسیار جذاب برای آموزش فراهم می کند. در ضمن، مدرسان دوره، تجربه وسیع بسیار موفق در آموزش بزرگسالان دارند و تئوری یادگیری بزرگسالان و نیز سبکهای یادگیری مختلف را به خوبی می شناسند.
دانش پذیران که از ایران و کشورهای مختلف دنیا در این دوره آنلاین شرکت می کنند، در طی دوره آموزشی از طریق گروه ارتباطی اختصاصی شان با هم تعاملات حرفه ای موثر دارند. تنوع و کیفیت دانش پذیران دوره ستاره شمال، این دوره را در بین دوره های فارسی بسیار خاص کرده است.
به عنوان بخشی از دوره، دانش پذیران با اصول بنیادی و به روز جذب مراجع و رشد کسب و کار کوچینگ آشنا می شوند و از حمایت هیات علمی دوره در این راستا برخوردار می گردند.

 

دکتر شهاب اناری، بنیان گذار دوره تربیت کوچ ستاره شمال، سخنران و کوچ حرفه ای موفق فارسی زبان در سطح بین المللی است که عضو فعال فدراسیون جهانی کوچینگ در تورونتو و عضو ارشد انجمن سخنرانان حرفه ای کاناداست. ایشان با تونی رابینز، دیپاک چوپرا، رابرت کیوساکی، جان دیمارتینی و بزرگان دیگر همکاری و سخنرانی مشترک داشته است.
رسالت دوره تربیت کوچ ستاره شمال این است که با اخلاق ترین، مسلط ترین و با کیفیت ترین کوچ های حرفه ای فارسی زبان را در عرصه جهانی تربیت کند.

 

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید