کوچینگ فردی چیست و چرا مهم است؟

کوچینگ فردی

 

گاهی افراد با یک تصمیم دشوار یا مسئله آزار‌دهنده‌ای روبرو هستند و نمی‌دانند چطور آن را حل کنند؛ یا روابط خوبی با همکاران، خانواده و دوستان خود ندارند و علی‌رغم تلاش‌های زیاد نتوانسته‌اند به اهداف شغلی یا تحصیلی خود برسند.

 

این افراد برای اینکه محدودیت‌ها را کنار زده و به اهداف فردی خود برسند، پیشرفت و احساس بهتری را در زندگی تجربه کنند، میزان اعتمادبه‌نفس و روابطشان با دیگران را بهبود دهند یا حتی درآمد بیشتری داشته باشند به کوچینگ فردی نیاز دارند.

 

 

کوچینگ فردی چیست؟

 

کوچینگ فردی یک ارتباط مشارکتی بین مراجع و کوچ است که هدف اصلی آن استفاده از حداکثر توانایی برای تحقق اهداف و خواسته‌های مراجع در ابعاد مختلف زندگی شخصی مثل کسب‌وکار، ارتباطات، ورزش، تحصیل و… است.

 

به زبان ساده‌تر، کوچینگ فردی، فرایندی گفتگو‌محور است که در طی آن، یک فرد به‌عنوان کوچ (مربی) با تکنیک‌های خاصی به مراجع کمک می‌‌کند تا با آگاهی بر توانایی‌های شخصی خود، آن‌ها را به حد اعلا برساند و به اهداف و خواسته‌هایی که دارد، دست پیدا کند. 

 

کوچ شخصی (Personal Coach) در گام اول به حرف‌ها و نظرات مراجع گوش می‌دهد و رفتار او را به دقت بررسی می‌کند؛ سپس با پرسیدن سوالات قدرتمند و رعایت صلاحیت‌های کوچینگ حرفه‌ای به مراجع کمک می‌کند پاسخ چالش خود را از درون خود استخراج کند. 

در آخر هم با تسهیل تصمیم‌گیری به او کمک می‌کند اهداف دقیق‌تری برای ابعاد مختلف زندگی شخصی خود تعیین کند و اقدامات درست‌تری را برای رسیدن به آن‌ها انجام دهد. 

 

در یک کلام، کوچ شخصی سعی می‌کند مهارت، منابع و خلاقیت مراجع را در جهت رسیدن به هدفش توسعه دهد و موانع ذهنی که مانع رسیدن فرد به هدف و خواسته‌اش می‌شود را از میان بردارد.

برای نمونه در ویدیوی زیر، داستان یکی از مراجعین و تاثیر کوچینگ روی نجات او از دوراهی شغلی را ببینید:

 

 

البته کوچینگ شخصی را با مشاوره یا تراپی اشتباه نگیرید.

کوچینگ از جنس نصیحت‌ و توصیه و پند و اندرز نیست! هر فردی خودش مسئول دستاورد و موفقیت‌های زندگی‌اش است و کمکی که کوچ به مراجع می‌کند، براساس میزان تلاشی است که فرد در راستای رسیدن به هدفش انجام می‌دهد. 

 

در واقع کوچ به‌جای ماهی‌گرفتن، ماهی‌گیری را به مراجع آموزش می‌دهد.

کوچ هیچ‌گاه مراجع را مجبور به انجام کاری نکرده و هرگز بیشتر از مراجع خود برای تحقق آن هدف تلاش نمی‌کند. عملکرد مراجع تعیین‌کننده همه‌چیز است.
 

بنابراین برعکس مشاوره، در کوچینگ، تضمینی برای پیشرفت و موفقیت نمی‌دهند؛ چراکه همه‌چیز به مراجع بستگی دارد. 

کوچ فقط بر پیشرفت مراجع خود نظارت می‌کند، مثل یک آینه بینش‌ها و مهارت‌هایی که برای رسیدن به هدفش نیاز دارد را به او نشان می‌دهد و از او می‌خواهد که نسبت به اهداف خودش پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشد.

 


بیشتر بخوانید: کوچینگ چیست؟ از نگاه بزرگان این حوزه


 

 

اصول کوچینگ فردی چیست؟

 

فرآیند کوچینگ با کسب آگاهی، خودباوری و مسئولیت‌پذیری همراه است و بر اقدامات، راه‌حل و چالش‌ها تمرکز دارد. همچنین کوچینگ فردی با پیشرفت روزمره، رشد منظم و حفظ اصول کلیدی کوچینگ همراه است. 

 

در اکثر فرآیندهای کوچینگ شخصی، اصول زیر به کار گرفته می‌شوند:

  • ایجاد فضایی راحت برای مراجع تا بتواند بایستد، بررسی کند و بسنجد 
  • اعتمادسازی و تعهد از طریق صداقت و شفافیت با مراجع
  • افزایش درک مشتری و شرایط او از طریق گفتگو، بررسی بیشتر، گوش کردن فعال و جستجوی حقیقت
  • افزایش آگاهی مراجع نسبت به وضعیت فعلی او
  • تشریح و بررسی روند طی‌شده و اهداف و خواسته‌های مراجع به‌صورت دوره‌ای 
  • تحقیق درباره احتمالات و کشف سرنخ‌های تازه برای رسیدن به آن‌ها
  • تنظیم روند کوچینگ به‌صورت منحصربه‌فرد و مطابق نیاز هر مراجع 
  • ایجاد پیوند بین ارزش‌های مراجع، اهداف و استراتژی‌های او
  • داشتن نگاه گسترده و دانش عمیق درباره پتانسیل‌ها و توانایی‌های موجود 

 


بیشتر بخوانید: تفاوت کوچینگ و منتورینگ


 

 

چرا باید از کوچینگ شخصی استفاده کنیم؟

 

همراه داشتن یک کوچ شخصی حرفه‌ای تاثیر عمیقی بر موفقیت کوتاه‌مدت و بلندمدت افراد دارد.
کوچینگ خصوصی و شخصی کمک می‌کند افراد، توانایی‌های خودشان را واضح‌تر ببینند، ارزش‌هایشان را بشناسند و اقدامات لازم برای رسیدن به هدفی که در نظر دارند را انجام دهند. 

 


این فرآیند با بهبود مستمر، احساس رضایت و افزایش بهره‌وری همراه است و فرد برای انجام هیچ کاری تحت فشار قرار نمی‌گیرد. به‌طور‌کلی استفاده از کوچینگ شخصی به دلایل زیر ضروری به نظر می‌رسد:

 

  • افزایش خودآگاهی

تحقیقات نشان داده مهم‌ترین موضوع در رشد فردی، خودآگاهی و نگاه به درون است. کوچ کمک می‌کند با رسیدن چنین بینش عمیقی، اهداف واقعی و زمینه‌های رشد آینده مشخص شود. 

 

  • انعطاف‌پذیری

با دریافت بازخورد و افزایش خودآگاهی میزان استرس کاهش پیدا می‌کند. افراد منعطف‌تر می‌شوند و بهتر می‌توانند با شرایط نامطلوب سازگار شوند. به‌این‌ترتیب سطح رضایت آن‌ها افزایش می‌یابد.

 

  • ارتباطات

کوچینگ شخصی موجب توسعه مهارت‌های ارتباطی می‌شود که علاوه‌بر جنبه‌های کاری می‌تواند بر همه ابعاد زندگی افراد اثر بگذارد. این تاثیر در کوتاه‌مدت و بلندمدت نمایان می‌شود. 

 

  • تعادل بین کار و زندگی

کوچینگ باعث می‌شود افراد برای تعیین اولویت خود وقت بگذارند تا به تعادل کافی بین ابعاد مختلف زندگی برسند و رضایت بیشتری را تجربه کنند.

 

  • افزایش سلامت روانی

زمانی که افراد وارد فرآیند کوچینگ می‌شوند از نظر رضایت از زندگی، هدف‌مندی و ارتباطات بهبود می‌یابند. به‌این‌ترتیب با تنظیم شرایط عاطفی و روانی، بهبود روانی را تجربه می‌کنند. 

 

 

دوره کوچینگ آکادمی شهاب اناری 

 

اگر تمایل دارید مهارت‌های کوچینگ را یاد بگیرید و به‌عنوان کوچ، به موفقیت و بهبود زندگی دیگران کمک کنید یا حتی اگر دوست دارید تاثیرگذاری خود را روی خانواده، دوستان، همکاران و بقیه افراد زندگیتان بالا ببرید، می‌توانید از دوره آموزش کوچینگ شهاب اناری استفاده کنید. 

 

این دوره تحت تایید فدراسیون جهانی کوچینگ ICF و با متدهای روز دنیا تهیه شده و شامل 132 ساعت آموزش آنلاین چهره به چهره است که همراه با آن آموزش‌های ویدئویی هم دریافت می‌کنید.
همچنین تمرین‌های عملی و حضور منتورها برای تسلط شما بر مباحث و آمادگی برای کار ارائه می‌گردد. 

 

البته در این دوره هم مهارت‌های کوچینگ را آموزش می‌بینید هم روش‌های جذب مراجع را و در پایان دوره هم مدرک معتبر ICF را هم دریافت می‌کنید. 

در این دوره زیر نظر حرفه‌ای‌ترین کوچ‌ها آموزش می‌بینید و سپس می‌توانید برای دریافت مدارک ICF مثل ACC و PCC هم اقدام کنید.

 


با دوره بیزینس کوچینگ آکادمی شهاب اناری بیشتر آشنا شوید


 

 

کتاب کوچینگ فردی

اگر بخواهیم به معروف­ترین و پرفروش­ترین کتاب کوچینگ فردی اشاره کنیم می­توانیم دو کتاب "کوچینگ همکاری فعالانه: تغییر کسب و کار، تغییر زندگی" و "راهنمای کوچینگ حرفه ­ای: هر آنچه که باید درباره کوچ حرفه ­ای شدن باید بدانید" نام ببریم.

 

کتاب کوچینگ همکاری فعالانه توسط هنری کیمزی هاوس، کارن کیمزی هاوس، فیلیپ سندال و لورا ویتورث نوشته شده است. در کتاب Co-Active Coaching: Changing Business, Transforming Lives نویسندگان به روش­ها و اصول کوچینگ فعالانه پرداخته اند.

 

در این کتاب شما یاد خواهید گرفت که چطور به یک کوچ حرفه ای تبدیل شوید. همچنین در این کتاب به اینکه چطور می­توانید خود را بشناسید؟ چطور مهارت­های ارتباطی­تان را بهبود دهید و اینکه چطور ممکن است رشد و توسعه فردی داشته باشید؟ پرداخته شده است که شما می­توانید بصورت عملی روش­ها و تمرین­های مربوط به آنها را در این کتاب بیاموزید.

 

در کتاب The Life Coaching Handbook: Everything You Need to Be an Effective Life Coach که نویسنده ­ی آن Curly Martin می­باشد بصورت اختصاصی به کوچینگ فردی پرداخته است.

با خواندن این کتاب شما می­توانید گوش کردن فعال، تکنیک­های مهم کوچینگ، ارتباط موثر با مشتریان، توسعه هدف، مدیریت زمان، تعیین اولویت­ها و ... را یاد بگیرید.

 

البته ناگفته نماند که کتاب های زیادی در حوزه ­ی کوچینگ فردی وجود دارد که در مقالات آتی وب سایت شهاب اناری آنها را به شما معرفی خواهیم نمود.

 

سخن پایانی

 

کوچینگ یک روش مدرن است که در آن فرد پاسخ چالش‌هایش را از درون خود پیدا می‌کند. ما در این مقاله به معرفی کوچینگ فردی و اصول آن پرداختیم. 
حالا می‌دانید چرا استفاده از کوچینگ شخصی در پیدا کردن مسیر موفقیت و طی کردن آن با حداکثر سرعت ممکن اهمیت زیادی دارد.

 

شاید هم می خواهید مدرس توسعه فردی/سازمانی شوید؟ با دوره تربیت مدرس شکوفایی آشنا شوید.

 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید