کوچینگ کسب و کار چیست و چه اهمیتی دارد؟

کوچینگ کسب و کار

 

ممکن است به‌عنوان کارآفرین یا مدیر کسب‌وکار، اداره یک شرکت را به‌تنهایی انجام دهید، هر روز ساعت‌ها وقت بگذارید و شرکتتان را مثل یک ارتش تک‌نفره از دل مشکلات بیرون بیاورید. اما گاهی اوقات با چالش‌هایی مواجه می‌شوید که رسیدن به اهداف کسب‌وکار را برای شما مشکل می‌کند.

 

در چنین شرایطی به مهارت یک کوچ کسب و کار نیاز دارید تا چشم شما را روی راه‌حل‌ها باز و کمک‌تان کند گره‌های کسب‌وکار را با دستان خودتان باز کنید.

در ادامه این مقاله به صورت مفصل به بررسی کوچینگ کسب و کار می‌پردازیم.

 

کوچینگ چیست؟

 

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که کوچینگ چیست؟ در این بخش می خواهیم به تعریف کوچینگ بپردازیم. 

 فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF)، کوچینگ را این‌طور تعریف کرده است:
 

«کوچینگ فرایندی خلاقانه، مشارکتی و مبتنی بر اندیشه‌ورزی بین مراجعه‌کنندگان و کوچ است که مراجعان را ترغیب می‌کند تا قابلیت‌های شخصی و حرفه‌ای خود را ارتقا دهند
 

یا به زبان ساده‌تر:
 

«کوچینگ فرایندی است که در آن شخصی با نقش مربی (کوچ) از تخصص، مهارت و راهنمایی خود برای کمک به افراد و تغییر زندگی‌شان استفاده می‌کند.»
 

کوچ از ابزار‌ها و تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کند تا مراجع را در بررسی افکار، احساسات و رفتار‌های خود یاری دهد و به شناسایی اهداف و دستیابی به آن‌ها کمک کند. کوچینگ به‌جای ارائه راهکار یا پاسخ‌، بر توانمندسازی مراجع برای بهره‌گیری از توانایی‌ها و رشد شخصی خود تمرکز می‌کند. 
 

به گفته Coachfoundation کوچینگ به‌صورت کلی می‌تواند در موارد زیر به افراد مختلف در هر حوزه‌ای کمک کند:

  • بهبود مهارت‌های فردی
  • بالا بردن خودآگاهی
  • تعیین اولویت‌های هدف
  • بهبود ارتباطات شخصی و حرفه‌ای

 


با دوره بیزینس کوچینگ آکادمی شهاب اناری بیشتر آشنا شوید


 

 

کوچینگ کسب‌ و کار چیست و کوچ کسب و کار چه وظایفی برعهده دارد؟

 

کوچینگ کسب‌وکار به شما کمک می‌کند که فرصت‌های موفقیت و رشد کسب‌وکارتان را شناسایی و استراتژی‌هایی مناسبی را برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار و از میان برداشتن موانع این مسیر طراحی کنید.
 

این فرایند متفاوت از یک مشاوره ساده است و به شما (به‌عنوان صاحب کسب‌وکار) کمک می‌کند تا بیشترین استفاده را از ظرفیت‌ها و منابع خود برای رسیدن به اهداف مختلف کسب‌وکارتان ببرید. نکته اساسی در فرایند کوچینگ این است که شما پاسخ چالش‌های اساسی خود را از درون خودتان پیدا می‌کنید، با قوه خلاقیت خودتان بهترین راه‌حل‌ها را برای رسیدن به اهدافتان کشف و در راستای آن‌ها اقدام می‌کنید. 
کوچ کسب و کار کسی است که می‌تواند در این زمینه‌ها به بیزینس‌ها و صاحبان کسب‌وکار کمک کند:

 

شناسایی اهداف کسب‌وکار 

 

چشم‌انداز و هدف کسب‌وکار شما چیست؟ در کوچینگ کسب و کار هم برای شما نسبت به چالش یا هدفتان، "آگاهی" ایجاد می‌شود و هم در جهت رسیدن به هدفتان "اقدام" می‌کنید.
 

شما حتی می‌توانید آزادانه به مربی خود در مورد سایر اهداف شخصی‌تان خود بگویید. آیا در روابط درون سازمانی مشکل دارید؟ آیا در مدیریت کارمندان دچار چالش شده‌اید؟ اتفاقات بازار، چالش‌های اساسی برایتان ایجاد کرده است؟ یا شاید وقت آزاد بیشتری می‌خواهید؟ مسافرت رفتن؟ فرصتی برای دنبال کردن علایق دیگر؟ یا تجربه یک کسب‌وکار متفاوت؟

کوچ کسب‌وکار به شما کمک می‌کند تا این موارد را بدون به خطر انداختن موفقیت کسب‌وکار انجام دهید. 

 

تصمیم‌گیری استراتژیک

 

کوچ کسب‌وکار به‌جای شما برای کسب‌وکارتان تصمیم نمی‌گیرد؛ کوچ فقط به شما کمک می‌کند بهترین راه‌حل مناسب برای شخص خودتان و سازمانتان را از درون خودتان کشف کنید  تا بتوانید در هر چالش و حرکتی که انجام می‌دهید، بهترین تصمیم را بگیرید و با بینش و استراتژی هوشمندانه‌تری پیش بروید.

 

کوچینگ کسب و کار چیست

 

ترسیم نقشه راه

 

کوچینگ کسب و کار به شما برای ترسیم یک برنامه و نقشه‌راه واضح برای رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان کمک می‌کند که می‌توانید برای رشد کسب‌وکار خود، آن را دنبال و اجرا کنید.  

 

مهارت‌های ارتباطی و مدیریتی شما را بهبود می‌بخشد

 

مهم نیست چقدر در دنیای بیزینس تجربه دارید؛ شما باید همیشه در حال یادگیری باشید. این نکته، کلیدی برای توسعه و موفقیت شرکت شماست. کوچ‌های کسب‌و‌کار به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های ارتباطی و مدیریتی خود را ارتقا دهید.

کوچ کسب و کار ابتدا با پرسیدن سوالات قدرتمند در کوچینگ، نحوه کار، یادگیری و ارتباط شما با دیگران را شناسایی می‌کند. سپس به شما کمک می‌کنند تا جواب این سوالات را پیدا و مشکلات احتمالی را رفع‌ورجوع کنید:

 

  • چه حوزه‌هایی را باید در کسب‌وکارتان بهبود ببخشید؟
  • آیا در ارتباط با تیم‌ها و کارمندان با مشکل مواجه هستید؟
  • چه چیزی در مدیریت پروژه برایتان چالش‌برانگیز است؟
  • مدیریت یک تیم نیاز به بازبینی دارد؟ چرا؟

 

با کمک کوچینگ کسب و کار می‌توانید نقاط ضعف خود را پوشش دهید و با استفاده از نقاط قوتتان تصمیمات بهینه‌تری برای پیشرفت کسب‌‌وکارتان بگیرید. 

 

رهبری و سودآوری بیزینس را بهبود می‌بخشد

 

رهبری و مدیریت شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار، بر عملکرد کارکنان تاثیر می‌گذارد. از طرفی یک تیم بی‌انگیزه می‌تواند بر حفظ مشتری و در نهایت سودآوری کسب‌وکار تأثیر منفی بگذارد. بنابراین اگر برای مدیریت و برقراری ارتباط موثر با مدیران و کارمندان خود مشکل دارید، باید بدانید باعث عملکرد و خروجی منفی آن‌ها خواهید شد.
 

کوچینگ کسب‌ و کار به شما کمک می‌کند یک رهبر کارآمد باشید. کوچ‌ها بینش‌هایی را برای مدیریت و رهبری کسب‌وکار ارائه می‌دهند که به شما کمک می‌کند سبک رهبری مناسب را پیدا کنید.

 


بیشتر بخوانید: مدیر در نقش کوچ چگونه رفتار می‌کند؟


 

اهمیت استفاده از کوچینگ در کسب و کار

 

همه کسب‌وکارها در یک فضای رقابتی فعالیت می‌کنند و در این شرایط یکی از چالش‌برانگیزترین کارها اداره یک بیزینس در تمام لایه‌ها و رساندن آن به رشد و سودآوری است. این کار حتی می‌تواند در مواردی ناامید‌کننده و دشوار باشد و صاحبان کسب‌و‌کار را تسلیم یکی از هزاران مشکل اقتصادی، سیاسی و… کند.
 

صاحبین مشاغل برای موفقیت در کسب‌وکارشان و برداشتن موانع از سر راه، باید همواره با آخرین روندها در صنعت و بازار حوزه خود هم‌گام باشند، روند پیشرفت و نتایج قبلی کسب‌وکار را تحلیل و برای قدم بعدی برنامه ریزی‌ کنند. 
کسب‌وکارها به یادگیری مداوم تکنیک‌های جدید و ایده‌های نوآورانه برای گسترش و ایجاد سود بیشتر نیاز دارند و این با کمک کوچینگ کسب و کار شدنی است.

 

کوچینگ کسب و کار به شما کمک می کند تا اهداف تجاری خود را روشن کنید، یک استراتژی برنده بسازید و به کمک آن کسب‌وکارتان را ارتقا دهید.

 

چه کسب‌وکارهایی از کوچینگ استفاده کرده‌اند؟

 

کوچینگ، یکی از قدرتمندترین ابزارها برای بهبود عملکرد، رشد و توسعه کسب و کارها است. در این بخش به داستان موفقیت کسب‌و‌کارهایی بزرگی که از کوچینگ کسب و کار استفاده کرده‌اند، اشاره می‌کنیم.


1- شرکت Google: یکی از نمونه‌های موفق استفاده از کوچینگ کسب و کار، شرکت گوگل است. گوگل با استفاده از کوچینگ، توانست عملکرد خود را بهبود بخشیده و تعداد کارمندان، سود و رشد خود را افزایش دهد. اشمیت، مدیر‌عامل سابق گوگل در مصاحبه‌ای با مجله فورچون اظهار داشته است که «همه به یک مربی نیاز دارند.»


2- شرکت Airbnb: شرکت Airbnb نیز از کوچینگ کسب و کار برای بهبود عملکرد خود استفاده کرد. این شرکت توانست رشد فوق العاده‌ای را تجربه کند و موفق به جذب بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان شود.


3- شرکت Dropbox: شرکت Dropbox هم برای بالا بردن کیفیت خود از یک کوچ کسب‌وکار کمک گرفت. این شرکت توانست دسترسی به فضای ذخیره‌سازی پویا را ارائه دهد و تعداد کاربران خود را افزایش دهد.


کارآفرینان بی‌شماری دیگر وجود دارند که پتانسیل خود را با مراجعه به مربی کسب‌وکار به حداکثر رسانده‌اند. ریچارد برانسون، بنیانگذار گروه ویرجین می‌گوید: «از هر تاجر موفقی بپرسید، آن‌ها همیشه (می‌گویند) در نقطه‌ای از جاده یک مربی بزرگ داشته‌اند.»

 

کوچینگ کسب و کار را از کجا شروع کنیم؟

 

اگر می‌خواهید اوضاع رشد و پیشرفت کسب‌وکار خودتان را رو‌به‌راه کنید یا به‌دنبال شغلی هستید که بتوانید به رشد کسب‌وکارهای دیگر کمک کنید، یادگیری مهارت کوچینگ را شروع کنید.
 

برای شروع این کار اولین کاری که باید انجام دهید، گذراندن یک دورهٔ آموزشی و یادگیری اصول، قواعد و مهارت‌های کوچینگ است. گذراندن دوره آموزشی و دریافت گواهینامه‌ای معتبر به‌عنوان کوچ کسب و کار علاوه بر یادگیری کامل این مهارت اعتبار شما را افزایش می‌دهد.

 

مدرک کوچینگ کسب و کار

 

دوره کوچینگ آکادمی شهاب اناری یکی از بهترین، جامع‌ترین و معتبرترین دوره‌های کوچینگ در ایران است. در ادامه بیشتر با این دوره آشنا می‌شوید.

 

دوره کوچینگ آکادمی شهاب اناری

 

اگر علاقه‌مند هستید به‌عنوان کوچ در سازمان خودتان کار کنید یا به بقیه کسب‌وکارها در راستای رشد مشاوره بدهید و آن‌ها را در مسیر موفقیت‌شان همراهی کنید، این دوره مناسب شماست!

دوره کوچینگ آکادمی شهاب اناری با مجموعه‌ای 132 ساعته از آموزش‌های کاربردی در راه تبدیل شدن به یک کوچ حرفه ای با شما همراه است. 
مزایایی که با گذراندن این دوره شامل حال شما می‌شود عبارتند از:

 

  • ۳۵ هفته آموزش زنده آنلاین چهره به چهره 
  • دوره‌های جامع ویدیویی ضبط شده
  • تمرین کوچینگ همسطح با دانش‌پذیران دیگر دوره
  • خدمات منتورینگ با منتور کوچ‌های آکادمی ستاره شمال (کوچ‌های PCC فدراسیون جهانی کوچینگ)
  •  گروه ارتباطی اختصاصی اعضا
  • دریافت گواهینامه معتبر جهانی ICF

 

لازم به ذکر است که شما با دریافت گواهینامه جهانی ICF نه‌تنها در ایران، بلکه در هر جای دنیا قادر به انجام کار کوچینگ خواهید بود.

 

شاید هم بخواهید مدرس تحول فردی/سازمانی شوید؟

دوره تربیت مدرس شکوفایی

 

دوره تربیت مدرس شکوفایی (دوره روانشناسی مثبت) یک برنامه آموزشی مبتنی بر روانشناسی مثبت است که به شما امکان می‌دهد تا مهارت‌ها و اصول علمی رشد و شکوفایی انسان را درک کنید و آن را به عنوان مدرس به دیگران آموزش دهید. این دوره شامل ترکیبی از تئوری‌ها، تکنیک‌ها و روش‌های عملی است که با هدف بهبود کیفیت زندگی، ارتقای عملکرد و افزایش رضایتمندی فردی و اجتماعی طراحی شده است.

 

دوره تربیت مدرس شکوفایی بر اساس روانشناسی مثبت، که به عنوان رویکردی علمی و عملی برای مطالعه و توسعه توانمندی‌های فردی و سازمانی شناخته می‌شود، ساختاردهی شده است. این رویکرد بر تمرکز بر نقاط قوت و توانمندی‌ها، بهبود روابط اجتماعی، ایجاد معنا و هدف در زندگی و ارتقای رضایتمندی تمرکز دارد.

 

در این دوره، شما با مفاهیم و اصول اساسی روانشناسی مثبت آشنا می‌شوید و تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی را برای افزایش خوشبختی، انگیزه، عملکرد بهتر، مدیریت استرس و ایجاد تغییر مثبت در زندگی فرا می‌گیرید. همچنین، شما با مهارت‌های آموزشی و روانشناختی مورد نیاز برای تدریس و انتقال این مفاهیم و تکنیک‌ها به دیگران، درک مسیرهای شخصیتی و رشد فردی، و همچنین اصول عملکرد موثر در گروه‌ها آشنا می‌شوید.

 

در پایان این دوره، شما می‌توانید مدرک بین‌المللی ICF (International Coach Federation) را کسب کنید. این مدرک به شما اعتبار و شناختی فراگیر در زمینه تربیت و مشاوره با تمرکز بر روانشناسی مثبت می‌دهد و امکان ارائه خدمات حرفه‌ای به مشتریان و مشاوره در زمینه‌های مختلف را فراهم می‌سازد.

به طور خلاصه، دوره تحول فردی یک برنامه آموزشی جامع است که اصول و روش‌های علمی رشد و شکوفایی انسان را با استفاده از روانشناسی مثبت به شما آموزش می‌دهد و با کسب مدرک بین‌المللی ICF، شما را برای ارائه خدمات حرفه‌ای و مشاوره در زمینه‌های مختلف تجهیز می‌کند.

 

 

 

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید