نقش کوچینگ در توانمندسازی زنان

نقش کوچینگ در توانمندسازی زنان

در سالهای اخیر شاهد شهرت چهره های بسیار موفق از زنان ایرانی در سطوح بین المللی بوده ایم. اما متاسفانه با وجود پتانسیل بسیار بالایی که در زنان ایرانی وجود دارد تعداد زنان موفق ایرانی نسبت به مردان پایین تر است. با وجود اینکه در کشور ایران شرایط تحصیل و قوانین اجتماعی حمایت کننده برای زنان وجود دارد، با این حال با توجه به فرهنگ و سنت های جامعه محدودیت های زیادی برای زنان وجود دارد و موجب ترس و پایین آمدن اعتماد به نفس زنان در جامعه و محیط کار و خانواده می شود. همچنین سیستم آموزشی و فرهنگ سازمانی نیز زنان را برای مواجهه با مشکلات و پیدا کردن مسیری که در آن استعداد و پتانسیل دارند آماده نمیکند و باعث می شود برای رسیدن به موفقیت سختی های بسیار زیادی را متحمل شوند. در اینجاست که می توان به نقش کوچینگ در توانمند سازی زنان در اجتماع اشاره نمود.

کوچینگ می تواند یکی از روشهای مناسب برای از بین بردن ریشه های ترس و تردید در زنان باشد و موجب گردد که آنها بتوانند اعتماد به نفس و عزت نفس برای شکوفایی خود و رسیدن به اهدافشان را پیدا کنند. باید این نکته را در نظر داشت که زنان به لحاظ روحی قدرت بالایی در مواجهه با چالشها را دارند و تنها کافی است محدودیت هایی که در ذهن آنها ایجاد شده است بر طرف شود و روشهای مقابله با ترس که در جامعه به آنها وارد می شود را یاد بگیرند هدف وجودی خود را درک کنند.

 

کوچینگ چگونه به زنان کمک می کند؟

هیچ عاملی مانند داشتن اعتماد به نفس پایین، نمیتواند افراد را از رسیدن به اهدافشان باز دارد. وقتی اعتماد به نفس پایین باشد توانایی ریسک کردن پایین خواهد آمد و افراد لذت کافی از زندگی و لحظات نخواهند برد. در واقع اعتماد به نفس و خودباوری است که منتهی به موفقیت خواهد شد. اعتماد به نفس پایین در تمام جنبه های رفتار و تصمیم گیری های حساس تاثیرگذار است. با توجه به این واقعیت، متاسفانه زنان به دلایل فرهنگی و عوامل دیگر بیشتر از این موضوع رنج میبرند و کوچینگ می تواند موجب شود که زنان به خودباوری برسند و قادر باشند از درون خود راههای مقابله با چالشها را بیابند و نیازمند دیگران نباشند و احساس استقلال نمایند.

 

مزیت های کوچینگ برای زنان

 

مزیت های کوچینگ برای زنان

در اینجا چند مزیت اصلی که کوچینگ می تواند برای زنان داشته باشد و موجب رشد و شکوفایی بیشتر آنها شود را معرفی میکنیم:

  • مواجهه با ترس ها
  • خودشکوفایی
  • تحول فردی

مواجهه با ترس ها: شجاعت یک مفهوم نسبی است و ترس همواره بخشی از وجود انسان است. اما می توان راهکارهای مقابله با ترس را یاد گرفت. در واقع با توجه به طرز فکر افراد ترس ها انواع مختلفی خواهند داشت. مانند: ترس از تصور دیگران درمورد ما، ترس از شکست، ترس از موفقیت و... . کوچینگ می تواند به زنان کمک کند که تردید و ترس را در خود مهار کنند و بتوانند سکان زندگی خود را بدست گیرند.

خودشکوفایی: کوچینگ فعالیتی گفتگو محور است و مراجع در طی آن اهداف زندگی خود را کشف میکند و انگیزه کافی برای رسیدن به خودشکوفایی و استفاده از استعدادهای خود را پیدا خواهد کرد. در نتیجه، زنان در زندگی خود احساس مفید بودن و رضایت خواهند کرد و این امر موجب پیشرفت آنها خواهد شد.

تحول فردی: تحول فردی به معنای یاد گرفتن روشهای گسترش ذهن است، برای اینکه بتوان الگوهای جدید را تجربه نمود. در واقع زنان در فرآیند تحول فردی خودشان انتخاب می کنند که چه کسی باشند تا افکار، ایده ها، عواطف و اعمال خود را به سمت رسیدن به آنها هدایت کنند.

 

خودباوری و اعتماد به نفس در زنان

 

اعتماد به نفس در زنان

باید این نکته را در نظر داشت که تجربیات و روحیات زنان با مردان متفاوت است. همچنین زنان در جامعه غالباً مسئولیت های زیادی را بر عهده می گیرند. از این رو کوچینگ برای زنان می تواند تاثیرات بسیاری در بهبود زندگی افراد یک خانواده و حتی جامعه داشته باشد.

گاهی زنان به دلیل خودباوری پایین نمی توانند به صورت مستقل تصمیم گیری کنند و دیگران در تصمیم گیری های آنان تاثیرگذار هستند. در صورتی که هر شخصی باید تصمیم گیرنده اصلی زندگی خود باشد. در واقع زنان موفق مسیر خود را با اطمینان انتخاب می کنند و با وجود مخالفت های دیگران باز هم راه خود را ادامه می دهند، زیرا به تصمیم خود باور دارند.

رسیدن به خودباوری و تغییر باورهای قدیمی کار آسانی نیست، مخصوصا برای زنان و در جوامع سنتی که مدام اعتماد به نفس آنها تضعیف می شود. کمک گرفتن از مهارت و دانش یک کوچ حرفه ای می تواند موجب شود که زنان به آن چیزی که واقعا می توانند باشند تبدیل شوند.

 

تاثیر کوچینگ بر توانمند سازی زنان

 

تاثیر کوچینگ بر توانمند سازی زنان

مسلماً زنان هم مانند مردان برای پیشرفت و خودشکوفایی نیاز به ایجاد تحول فردی دارند. تغییر و تحول فردی می تواند موجب افزایش اعتماد به نفس، افزایش سلامت جسم و روان، غلبه بر ناملایمات، کاهش استرس، بهبود روابط و رضایت از زندگی زنان شود و اینها دقیقاً همان خلأ هایی است که زنان در زندگی خود احساس میکنند.

کوچینگ توسعه فردی برای زنان می تواند باعث شود که در زندگی شخصی و حتی در محیط کاری، برایشان احساس رضایت از زندگی بوجود بیاید. همچنین زنانی که رهبری یک کسب و کار را برعهده دارند با سپری کردن این دوره می توانند با شرایط سخت و خشن محیط های مختلف کاری و سازمانی مقابله کنند و راه پیشرفت خود و سازمان خود را هموار سازند.

 

دوره آموزش کوچینگ دکتر شهاب اناری

دوره آموزش کوچینگ آکادمی کوچینگ شهاب اناری به بانوان و هر کسی که دوست دارد با یادگیری مهارت‌های کوچینگ حرفه ای، تاثیرگذاری شان رو بر دیگران (اعضای خانواده، دوستان، همکاران و ...) به طور انقلابی تقویت کنند، کمک می کند تا بتواند موفق به تغییر در خود و رسیدن به اهدافش شود.

دوره آموزش کوچینگ آکادمی ستاره شمال بهترین دوره فارسی زبان و مناسب بانوان است. همچنین با گذارندن این دوره می توانید به عنوان یک کوچ حرفه ای خانم، ارتباط قوی با مراجع های زن برقرار نمایید و به دیگران بانوان در هرجای جهان برای رشد و تحول کمک کنید. بانوان ایرانی بسیاری تا کنون از آموزش های این دوره استفاده نموده اند و از نتیجه آن رضایت کامل داشته اند. برای مطالعه تجربیات آنها می توانید نظرات آنان را در وب سایت ما مشاهده کنید.

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید