مهارتهای کوچینگ

یادگیری و بهبود مستمر، مهارتی است که همه ما می‌توانیم فرا بگیریم. اما برای بهبود و ارتقای خود یا سازمان‌هایمان مهارتهای کوچینگ میتواند بسیار موثر باشد. این مهارت‌ها را می‌توانیم از افرادی که تجربه و تخصص کافی دارند بیاموزیم تا بتوانیم در مسیر رشد و توسعه خود پیشرفت کنیم.

توسعه و بهبود عملکرد رهبران با مهارتهای کوچینگ برای رشد و تعالی سازمان‌ها ضروری است. به همین دلیل، بسیاری از سازمان‌های بزرگ برای آموزش این مهارت‌ها به رهبران و مدیران خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.

چرا برای بهبود و ارتقای سازمان به مهارت‌های کوچینگ نیاز است؟ مهارت‌های کوچینگ برای بهبود و ارتقای سازمان‌ها حیاتی هستند چرا که این مهارت‌ها نه تنها به توسعه فردی و حرفه‌ای کارکنان کمک می‌کنند، بلکه باعث ایجاد تیم‌های بهره‌ورتر، محیط کاری مثبت‌تر و سازمانی موفق‌تر می‌شوند.

در این مقاله به بررسی انواع مهارتهای کوچینگ و تاثیرگذاری آنها خواهیم پرداخت. همچنین راهکارهایی برای توسعه این مهارت‌ها در تیم‌ها و سازمان ها ارائه می‌دهیم. پس از مطالعه کامل این مقاله، چارچوبی برای پیاده‌سازی مهارتهای کوچینگ در فضای کسب و کار خود خواهید آموخت.

مهارتهای کوچینگ چیست و چرا مهم است؟

مهارت‌ کوچینگ چیست

با وجود انواع کوچینگ، زمانی که جزئیات عملکرد آنها را می­شکافیم، بین همه آنها اشتراکاتی وجود دارد. مهارت‌های کوچینگ شامل مجموعه‌ای از قابلیت‌ها، رفتارها و رویکردهای کلیدی است که به کوچ‌ها کمک می‌کند دیگران را به عملکرد حداکثری برسانند. این مهارت‌ها، برای کشف پتانسیل اعضای تیم در سازمان‌ها ضروری هستند. مهارت‌های کوچینگ به طور طبیعی در هر شخص وجود ندارد و نیاز به کار، تلاش و تمرین دارد. در ادامه این مهارت ها را به شما معرفی می کنیم.

مزایای مهارت­های کوچینگ

با مهارتهای کوچینگ، کارکنان می‌توانند آمادگی ذهنی خود را تقویت کنند که این برای سازمان ها بسیار مفید خواهد بود. وقتی تمامی کارکنان یک سازمان قادر به تقویت آمادگی ذهنی باشند، تیم‌ها بهره‌ورتر و مقاوم‌تر می‌شوند و احتمال ترک سازمان توسط اعضا به حداقل می‌رسد.

تاثیر مهارت های کوچینگ بر کارکنان به این شکل است که وقتی رهبران در مهارت‌های کوچینگ خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، کارکنان به طور مستقیم یا غیرمستقیم از آن بهره‌مند می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که کارکنانی که رهبرانشان در کوچینگ مهارت دارند، استرس کمتری را تجربه می‌کنند، اهداف بالاتری دارند و پس از آموزش کوچینگ رهبری، تاب‌آوری بیشتری در سازمانشان در مقابل چالش ها نشان می دهند.

با بهره‌گیری از مهارت های کوچینگ می‌توانید تیم خود را به بهترین شکل ممکن هدایت کنید و سازمان خود را به سطح بالاتری از عملکرد و بهره‌وری برسانید.

۹ مهارت ضروری کوچینگ برای رهبران

۹ مهارت ضروری کوچینگ برای رهبران

در این بخش میخواهیم به بررسی مهم‌ترین مهارت های کوچینگ برای رهبران بپردازیم.

1. رهبری فراگیر

رهبری فراگیر، که به عنوان رهبری “همه شمول” نیز شناخته می‌شود، رویکردی به رهبری است که بر ایجاد محیطی تمرکز دارد که در آن همه افراد احساس تعلق، ارزش و توانمندی برای مشارکت و پیشرفت داشته باشند. این به معنای فراتر رفتن از برابری و صرفاً ایجاد فرصت‌های برابر برای همه است. رهبری فراگیر به طور فعال به دنبال شناسایی و از بین بردن موانعی است که افراد را از مشارکت کامل در محل کار باز می‌دارد و به دنبال ایجاد شرایطی است که در آن هر فرد بتواند بهترین عملکرد خود را ارائه دهد.

یک رهبر فراگیر، فضایی را در سازمان ایجاد می‌کند که در آن همه کارکنان احساس تعلق و ارزشمندی داشته باشند. این امر با افزایش خودآگاهی و مقابله با تعصبات ناخودآگاه حاصل می‌شود. رهبری فراگیر به افراد کمک می‌کند تا به توانمندی‌های خود دست یابند و احساس تعلق سازمانی را تقویت می‌کند. تحقیقات نشان داده که این امر منجر به افزایش 50 درصدی بهره‌وری، 90 درصدی نوآوری و 150 درصدی تعهد کارکنان می‌شود و نرخ ترک کارکنان را تا 54 درصد کاهش می‌دهد.

2. ارتباط موثر

ارتباط موثر یکی دیگر از مهارت های کوچینگ می­باشد. یک کوچ موفق دارای مهارت‌های ارتباطی عالی است. رهبران در توانایی خود در ایجاد ارتباط با مراجعین به عنوان بخشی از رویکرد کوچینگ خود سرمایه‌گذاری میکنند.

بسیاری از کوچ‌های موفق، ارتباط را به عنوان پایه و اساس کوچینگ هدفگرا می­شناسند.  بدون وجود ارتباط موثر، مراجعین نخواهند توانست به درستی مسیر هدف خود را شناسایی کنند. و این باعث خواهد شد که فرصت‌های لازم برای تغییر رفتار را از دست بدهند. گاهی ممکن است ندانند که چه نکات مهمی را باید برای بهبود خود به کار بگیرند. ارتباط موثر به مراجعین کمک می‌کند تا بازخورد سازنده دریافت کنند و اهداف خود را بطور کامل درک کنند و برای خود آن اهداف را تعریف نمایند.

3. گوش دادن فعال

گوش دادن فعال مهارتی اساسی برای هر کسی است که می‌خواهد با دیگران ارتباط موثری برقرار کند، اما برای رهبران و کوچ‌های حرفه‌ای که به دنبال ایجاد روابط قوی و حمایت از دیگران در رسیدن به اهدافشان هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شاید به جرات میتوانیم بگوییم که گوش دادن فعال یکی از مهم‌ترین مهارت های کوچینگ می­باشد.

گوش دادن فعال، فراتر از صرفاً شنیدن کلمات است. گوش دادن فعال در مورد درک عمیق آنچه گوینده می‌گوید، هم به صورت کلامی و هم غیرکلامی، و نشان دادن توجه و همدلی شما به آنها است. این مهارت شامل درک صحیح، فیدبک دادن و پاسخ دادن به آنچه گفته می‌شود است. شنیدن فعال کمک می‌کند تا کوچ بتواند نیازها و خواسته‌های مراجع را بهتر درک کند و در نتیجه راهنمایی‌های موثرتری ارائه دهد. اما این کار ممکن است چندان ساده هم نباشد، زیرا شما به عنوان کوچ باید اعتماد مراجع را به خود جلب کنید، برخی مواقع کوچ مسیر یا راهی را به مراجع خود نشان می­دهد که مراجع تمایلی به شنیدن آن ندارد. به همین دلیل است که ایجاد اعتماد یک امر حیاتی است.

4. پرسیدن سوالات هوشمندانه

طرح سوالات قدرتمند و هوشمندانه یک کوچ، یکی دیگر از مهمترین مهارتهای کوچینگ است. سوالات قدرتمند سوالاتی هستند که باعث می‌شوند مراجع خود را به چالش بکشد و به تفکر عمیق‌تری بپردازد و بفکر راه‌حل‌های خلاقانه‌تری باشد. این سوالات معمولاً کلی هستند و به مراجع کمک می‌کنند تا به شناخت بهتری از خود برسند و به اهداف خود نزدیک‌تر شوند.

5. ارائه بازخورد سازنده

 ارائه بازخورد سازنده یکی از ابزارهای کلیدی کوچینگ است. مهارت ارائه بازخورد به شیوه‌ای که هم حمایت‌کننده و هم چالش‌برانگیز باشد، بسیار مهم است. بازخورد باید به گونه‌ای باشد که مراجع را به سمت بهبود و تغییر مثبت هدایت کند و در عین حال انگیزه و اعتماد به نفس او را نیز افزایش دهد.

6. تعیین اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری

کوچ‌ها باید به مراجعین خود کمک کنند تا اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری تعیین کنند. این اهداف باید واقع‌بینانه، زمان‌بندی شده و قابل دستیابی باشند. کوچ باید به مراجعان خود در تعیین اهداف مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و زمان‌دار (SMART) کمک کنند. این اهداف باید واقع‌بینانه و قابل دستیابی باشند تا مراجع انگیزه لازم برای دستیابی به آنها را داشته باشند.

7. تشویق به خودآگاهی

یکی از نقش‌های مهم کوچ، تشویق مراجعین به خودآگاهی است. خودآگاهی به معنای شناخت دقیق از نقاط قوت، ضعف، ارزش‌ها و اهداف خود است. کوچ‌ها باید مراجعین را تشویق کنند تا به تحلیل و خودکاوی بپردازند و به شناخت بهتری از خود دست یابند.

8. انعطاف‌پذیری و سازگاری

مهارت انعطاف‌پذیری و سازگاری به کوچ‌ها کمک می‌کند تا در تغییرات و شرایط مختلف عملکرد و رویکردهای خود را بر اساس نیازهای مراجعین تنظیم کنند. این مهارت به کوچ‌ها اجازه می‌دهد تا در مواجهه با چالش‌ها و موانع، راه‌حل‌های خلاقانه‌تری پیدا کنند و به مراجعین کمک کنند تا به اهداف خود دست یابند.

9. ساختن روابط مبتنی بر اعتماد

ایجاد و نگه‌داشتن روابط مبتنی بر اعتماد یکی از پایه‌های اصلی کوچینگ موفق است. کوچ‌ها باید بتوانند فضای امن و حمایتی ایجاد کنند که در آن مراجعین احساس کنند می‌توانند به طور صادقانه و آزادانه درباره چالش‌ها و اهداف خود صحبت کنند. اعتماد داشتن به کوچ، به مراجعین کمک می‌کند تا به راحتی راهنمایی‌ها و بازخوردهای او را بپذیرند و به تغییرات مثبت دست یابند.

پیاده سازی مهارت های کوچینگ توسط رهبران و مدیران سازمانی

پیاده سازی مهارت های کوچینگ توسط رهبران

مهارت های کوچینگ می تواند ابزاری ارزشمند برای رهبران و مدیران سازمانی باشد که به دنبال ارتقای عملکرد کارکنان، افزایش تعهد و ایجاد محیطی کاری مثبت تر هستند. با استفاده از این مهارت ها، رهبران می توانند به افراد کمک کنند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند و به اهداف خود برسند. مراحلی رهبران باید برای پیاده سازی مهارتهای خود انجام دهند شامل وارد زیر است:

1. شناسایی اهداف

هر نیروی کاری اهداف متفاوتی دارد. تیم منابع انسانی شما ممکن است یک نظرسنجی از مشارکت کارکنان انجام داده باشد که برخی از زمینه‌های اصلی برای بهبود را شناسایی کرده است. یا ممکن است داده‌هایی در زمینه‌هایی مانند فرسودگی شغلی، عملکرد کارکنان و بهره‌وری داشته باشید. بنابراین از این اطلاعات می توانید برای شناسایی اهداف استفاده کنید.

با شناسایی اهداف و بررسی اینکه در چه چیزهایی باید بهبود ایجاد شود باید کار خود را شروع کنید.

در برنامه های خود، زمانی را برای تأمل در مورد آنچه که دوست دارید در محیط کار خود ببینید، اختصاص دهید. به این صورت، بهتر می‌توانید نقشه راه خود را برای ساختن مهارتهای کوچینگ نیروی کارتان تعیین کنید.

2. ارزیابی یا بازبینی شیوه‌های کوچینگ فعلی خود

پس از شناسایی اهداف، بررسی کنید که کوچینگ در حال حاضر در نیروی کار شما چگونه اجرا می‌شود. آیا رهبران شما از کوچینگ در جلسات یک به یک با گزارش‌های مستقیم خود استفاده می‌کنند؟ چند وقت یک‌بار کوچینگ به عنوان بخشی از فرایند ارزیابی عملکرد مورد بحث قرار می‌گیرد؟ آیا تیم منابع انسانی شما استفاده از کوچینگ را در پیشنهادهای توسعه حرفه‌ای خود قرار داده است؟ چگونه یادگیری و توسعه را در سازمان خود تشویق می‌کنید؟

3. تشویق به توسعه حرفه‌ای.

 اگر مصمم هستید که مهارتهای کوچینگ را در نیروی کار خود ایجاد کنید، باید در آن سرمایه‌گذاری کنید. اما چگونه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما در توسعه خود سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

به عنوان مثال، آیا می‌توانید توسعه حرفه‌ای یا آموزش‌هایی در مورد ارائه بازخورد ارائه دهید؟ یا فرصتی برای ادغام کوچینگ کسب‌وکار در مدل استراتژی خود دارید؟ آیا رهبران خود را تشویق می‌کنید تا سوالات درست بپرسند و به کارکنان کمک کنند تا در توسعه خود سرمایه‌گذاری کنند؟

4. اولویت دادن به بازخوردها

بسیاری از فرآیندهای کوچینگ به تحلیل بازخوردها وابسته هستند. فیدبک برای موفقیت هر سازمانی حیاتی است، اما گاهی اوقات از آن غفلت می‌شود. بازخوردها را برای تیم خود در اولویت دهید. با حمایت مناسب، بازخوردها می‌تواند کلید شکوفایی پتانسیل تیم شما باشد.

5. ایجاد ایمنی روانی و اعتماد در محیط کاری

برای اینکه کارکنان شما بتوانند تغییرات رفتاری و ذهنیتی ایجاد کنند، باید به رهبری اعتماد کنند. و برای بسیاری از سازمان‌ها، می‌دانیم که این می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. به هر حال، داده‌های ما نشان میدهد که ۳۸٪ از کارکنان به همکاران خود اعتماد ندارند.

چگونه ایمنی روانی را با تیم‌های خود ایجاد می‌کنید؟ آیا گزارش‌های مستقیم شما احساس می‌کنند که می‌توانند به تیم‌های رهبری خود اعتماد کنند؟ آیا کارکنان شما به یکدیگر اعتماد دارند؟

6. آموزش کوچینگ

آموزش دیدن در یک دوره کوچینگ و تربیت کوچ حرفه ای معتبر برای یادگیری اصول و مهارت های کوچینگ شما را برای ساختن یک برند قدرتمند مجهز میکند. دوره کوچینگ مدیران سازمانی آکادمی شهاب اناری شما رو به عنوان رهبر و مدیر سازمانی توانمند توانا میکند.