کوچینگ مجازی چیست

دنیای امروز، دنیای ارتباطات مجازی است. در چنین فضایی، جای تعجب ندارد که مفهوم کوچینگ نیز رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته باشد. کوچینگ مجازی یا Virtual Coaching ، همانطور که از نامش پیداست، به نوعی از کوچینگ گفته می‌شود که از طریق پلتفرم‌های آنلاین ارائه می‌گردد.

شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌ها و قرنطینه های ناشی از آن، استفاده از ابزارهای ویدئو کنفرانس را به امری رایج تبدیل کرد. در همین راستا، کوچینگ مجازی نیز محبوبیت بیشتری پیدا کرد. با این حال، بد نیست بدانیم که ماهیت اصلی کوچینگ مجازی فراتر از یک مکالمه‌ی ساده‌ی آنلاین اینترنتی است.

تعریف کوچینگ مجازی

جلسات کوچینگ مجازی در بستر دیجیتال انجام می‌شود، اما هدایت و راهنمایی همچنان توسط یک فرد حقیقی صورت می‌گیرد. تخصص، تجربه و رویکرد کوچ در این روش تأثیر بسزایی در اثربخشی فرایند دارد. حتی پلتفرمی که برای برقراری ارتباط انتخاب می‌شود نیز می‌تواند بر کیفیت کوچینگ تاثیر بگذارد، هرچند که برقراری یک ارتباط موثر برای یک کوچ حرفه ای حتی از طریق تماس تلفنی نیز امکان‌پذیر است.

کوچینگ مجازی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی، از تخصص و همراهی یک کوچ حرفه‌ای بهره‌مند شوید. این شیوه‌ی نوین، مسیری میان‌بر برای رسیدن به اهداف شخصی و حرفه‌ای شماست.

دوره های آنلاین کوچینگ آکادمی ستاره شمال

دوره آنلاین کوچینگ

دوره های آموزش کوچینگ آکادمی ستاره شمال که توسط دکتر شهاب اناری هدایت می شود می توانند شما را برای حضور در صنعت کوچینگ آماده کنند. دوره آنلاین کوچینگ ستاره شمال مورد تایید فدراسیون کوچینگ بین المللی ICF هستند. دوره های آکادمی ستاره شمال  شامل: دوره آموزش کوچینگ حرفه ای، دوره بیزینس کوچینگ و برندسازی شخصی و دوره تربیت مدرس توسعه فردی است. اگر می خواهید به عنوان یک کوچ مجازی یا کوچ آنلاین در سطح بین المللی کار کنید و آزادی مالی و مکانی داشته باشید میتوانید از مشاوره رایگان ما راهنمایی بگیرید.

انواع کوچینگ مجازی

مشابه کوچینگ حضوری، کوچینگ مجازی نیز به فرآیندی گفته می‌شود که در جهتِ دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای به افراد کمک می‌کند. اما وجه تمایز آن، استفاده از پلتفرم‌های آنلاین برای برقراری ارتباط است. این ویژگی منحصربه‌فرد، انعطاف‌پذیری بی‌نظیری را برای کوچینگ به ارمغان آورده است. با داشتنِ اتصال به اینترنت، می‌توانید بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی، از تخصص و همراهی یک کوچ حرفه‌ای بهره‌مند شوید.

دنیای کوچینگ مجازی، دنیایی متنوع است و تقریباً برای هر حوزه‌ای که به دنبالِ رشد و توسعه باشید، یک کوچینگ تخصصی وجود دارد. در اینجا به هفت نوع از رایج‌ترین انواع کوچینگ مجازی اشاره می‌کنیم:

کوچینگ مجازی توسعه رهبری و مدیران

این نوع از کوچینگ برای تمامی افرادی که مسئولیت هدایت و رهبری دیگران را بر عهده دارند، مناسب است. در این جلسات، با توسعه مهارت‌هایی نظیر ایجاد هم‌افزایی تیمی، اجرای ایده‌های نوآورانه و مدیریت تعارض، به رهبریِ اثربخش‌تری دست خواهید یافت. کوچینگ Leadership مجازی، مختص به افراد با عناوین خاص نیست، بلکه همه کسانی که مسئولیتی برعهده دارند و افرادی را هدایت می‌کنند می توانند از مهارت های رهبری و مدیریت بهتر برای تأثیرگذاری بر دیگران و انجام بهترین کار خود بهره مند شوند. فقط به این دلیل که شما “رهبر”، “رییس” یا “مدیر” در عنوان خود ندارید به این معنی نیست که به مهارت های رهبری نیاز ندارید. 

کوچینگ مجازی گروهی یا تیمی

کوچینگ مجازی تیمی

در جلسات کوچینگ گروهی، افراد مختلفی گرد هم می‌آیند تا با یک کوچ مجرب، روی موضوعی خاص کار کنند. این افراد ممکن است همکار باشند یا نباشند و حتی پیش از این همدیگر را نشناسند. اما وجه مشترک آن‌ها، داشتن هدفی مشترک یا نیاز به توسعه مهارت‌های مشابه است.

جلسات کوچینگ گروهی یا تیمی، مهارت‌های ارتباطی یا موضوعاتی مانند رهبری فراگیر یا هدایت در شرایط عدم قطعیت را پوشش می دهند. این جلسات می‌توانند به ویژه در مدیریت تغییرات گسترده در شرکت‌ها، مانند اخراج‌ها، ادغام‌ها، تغییر جهت یا رشد سریع مؤثر باشند.

کوچینگ مجازی سلامت

با کمک این نوع از کوچینگ، تعادل لازم میان کار و زندگی، تغذیه، خواب و سلامت جسمی خود را برقرار خواهید کرد. این نوع کوچینگ توسط ورزشکاران و کسانی می خواهند رفتارها و عادات سالم را برای بهبود کیفیت زندگی خود به کار ببرند استفاده بسیاری می شود.

کوچینگ مجازی روابط  

کوچینگ رابطه و ارتباطات می‌تواند به هر نوع رابطه‌ای، چه در محیط کار و چه خارج از آن، کمک کند. افراد یاد می‌گیرند چگونه مکالمات دشوار را مدیریت کنند، برای دیگران صحبت کنند و در صورت نیاز درخواست کمک کنند. یک کوچ خوب فضایی ایجاد می‌کند تا فرد بتواند مهارت‌های ارتباطی و تعاملی خود را تمرین کرده و بازخورد دریافت کند.

کوچینگ مجازی عملکرد و موفقیت

در این نوع از کوچینگ، بر روی شناسایی زمینه‌های بهبود عملکرد و دستیابی به اهداف تمرکز می شود. کوچینگ موفقیت و حرفه‌ای معمولاً بر یک هدف بزرگ مانند ترفیع یا دستیابی به یک نقطه عطف دیگر متمرکز است. اگر به دنبال راهی برای ارتقای عملکرد و دستیابی به اهدافتان و دریافت بازخورد هستید، کوچینگ موفقیت مجازی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

کوچینگ مجازی فروش

این نوع از کوچینگ با توسعه مهارتی و تخصصی، به موفقیت افراد در حوزه‌ی فروش کمک می‌کند. کوچ ها، فروشندگان را از طریق برنامه‌های کوچینگ آنلاین، با ارتقا مهارت‌ها و بازخورد، توانمند می‌سازند تا به اهداف خود دست یابند. نگرش‌ها و رفتارهای تیم‌های فروش و آموزش برای بهبود و حفظ آن‌ها، به اندازه آموزش ابزارها یا تکنیک‌ها برای عملکرد فروش مهم هستند.

کوچینگ مجازی استراتژی یا کسب و کار

در این نوع از کوچینگ، رهبران کسب و کار برای توسعه و تحول سازمان خود، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام خواهند داد. بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند که فرصت‌های موفقیت و پیشرفت در کسب‌وکارتان را شناسایی و استراتژی‌هایی مناسب را برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار پیدا کنید و موانعی که ممکن است در مسیر شما باشد را از میان بردارید. بیزینس کوچینگ آنلاین می تواند یک فرصت بسیار طلایی برای صاحبان کسب و کار باشد که بسیار پر مشغله هستند.

آیا کوچینگ مجازی موثر است؟

آیا کوچینگ مجازی موثر است

تحقیقات و تجریبات چندساله به خصوص در زمان پاندمی کرونا نشان داد که کوچینگ مجازی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. کوچینگ سنتی اغلب به صورت حضوری انجام می‌شود، کوچینگ مجازی از طریق بسترهای آنلاین مانند تماس تصویری، تماس تلفنی، ایمیل یا پیام‌رسان‌ها، ارتباط موثری بین کوچ و مراجع برقرار می‌کند. بنابراین با توجه به سر کار داشتن اکثر افراد با ابزارهای آنلاین، کوچینگ آنلاین نیز می تواند ارتباط موثر بین کوچ و مراجع را برقرار کند.

کوچینگ مجازی چندین مزیت دارد، از جمله راحتی، دسترسی، انعطاف‌پذیری و مقرون‌به‌صرفه بودن.

کوچینگ حرفه ای – صرف‌نظر از پلتفرم مورد استفاده آن – نشان داده است که می تواند به افراد کمک کند به اهداف خود برسند و مهارت‌های مهمی را توسعه دهند. اما انتقال آن به فضای آنلاین می‌تواند تجربه کوچینگ را بهتر کند. در واقع، جلسات کوچینگ آنلاین مزایای خاصی برای کوچ‌ها، سازمان‌ها و افراد دارد.

مزایای کوچینگ مجازی (از راه دور)

مزایای کوچینگ از راه دور

دنیای کوچینگ در حال تحول است و بسترهای آنلاین، مزایای بی‌شماری را به همراه دارند. کوچینگ مجازی تمام مزیت های کوچینگ حضوری را در خود دارد. در اینجا به سه دلیل کلیدی برای انتخاب کوچینگ آنلاین اشاره می‌کنیم:

دسترسی به داده و سهولت دریافت بازخورد

برخی بسترهای مجازی این امکان را برای شرکت‌کنندگان و کوچ‌ها فراهم می‌کنند تا به راحتی یادداشت‌ها و بازخوردها را در یک پلتفرم امن ثبت و نگهداری کنند. مدیران و مراجعان کوچینگ می‌توانند گزارش‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای در مورد نقاط ضعف، قوت، مهارت‌ها و نگرش خود دریافت کنند. با کوچینگ آنلاین، پایش عملکرد شخصی، درخواست پشتیبانی و حتی در صورت نیاز، تغییر کوچ آسان‌تر از همیشه شده است.

در برخی بسترهای آنلاین، کوچ های حرفه ای، با استفاده از داده‌های کلان و غیرشخصی که از طریق بررسی تاثیرگذاری اپلیکیشن و سامانه آموزشی به دست می آید، می توانند میزان استفاده از جلسات را بررسی کنند و برای تفسیر داده‌ها و تضمین این که حداکثر بهره‌برداری از برنامه‌ی کوچینگ صورت می‌گیرد، از آنها استفاده کنند.

راحتی و انعطاف‌پذیری

ابزارهای ارتباطی تحت وب، برقراری جلسات را آسان کرده‌اند و دیگر نیازی به اجاره فضای اداری یا رفت و آمدهای طولانی نیست. مشابه ابزارهای بازخورد، پیگیری روند پیشرفت، زمان‌بندی جلسات و دریافت بازخورد همگی در یک پلتفرم واحد انجام می‌شود. اکثر برنامه‌های کوچینگ آنلاین با موبایل سازگاری دارند و امکان شرکت در جلسات را حتی در حال حرکت فراهم می‌کنند. همچنین، کوچ‌ها می‌توانند منابع مرتبط را در کنار پنل شرکت‌کنندگان در اختیارشان قرار دهند.

حق انتخاب و سازگاری

با کوچینگ آنلاین، طیف وسیع‌تری از کوچ‌ها برای انتخاب در اختیار شما قرار دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که تجربه موفق در کوچینگ، ارتباط زیادی به یافتن فرد مناسب دارد. در روش سنتی، به دلیل حضوری بودن جلسات، افراد محدود به انتخاب کوچ‌های نزدیک به محل زندگی خود بودند. اما در محیط مجازی، دسترسی به برترین کوچ‌ها در سراسر دنیا امکان‌پذیر است بدون توجه به اینکه در کدام منطقه جغرافیایی قرار دارند. بدین ترتیب، از تنوع بیشتر، تجربیات غنی‌تر و طیف وسیع‌تری از دیدگاه‌ها و شخصیت‌ها بهره‌مند خواهید شد.