چگونه مربی توسعه فردی شویم؟

دوره تربیت مدرس فردی

 

در دنیای امروز که همه چیز به‌سرعت در حال تغییرکردن است، روش‌های موثر برای رسیدن به شادکامی و عملکرد حداکثری در همه حیطه‌های زندگی  بیشتر از همیشه اهمیت دارد. زندگی پر از آزمون و خطاست؛ اما اگر افراد در این مسیر، راهنمایی را کنار خودشان داشته باشند، درصد خطا کمتر می‌شود. 
 

اینجاست که اهمیت داشتن مربی توسعه فردی خودش را نشان می‌دهد.
 

اگر می‌خواهید در این مسیر قدم بگذارید و به‌عنوان مربی توسعه فردی به افراد دیگر کمک کنید، خوب است که با مزایا و بازار کار این حرفه نیز آشنا باشید. اگر هم هنوز مطمئن نیستید که می‌خواهید مربی توسعه فردی شوید، در این مقاله اطلاعاتی را در اختیار شما گذاشته‌ایم که به شما در این تصمیم کمک خواهد کرد. 

 

توسعه فردی چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

مهم‌ترین نکته برای انتخاب یک مسیر شغلی این است که بدانید چرا باید این کار را انجام دهید. پس اگر قرار است مربی توسعه فردی شوید، باید با اهمیت آن آشنایی داشته باشید.
بنا به تعریف سایت Mindvalley، توسعه فردی به فرایند رشد و ارتقای مهارت‌ها، دانش، عادات، رفتارها و ویژگی‌های شخصیتی گفته می‌شود. 

 

اما چرا توسعه فردی اهمیت دارد؟
 

توسعه فردی ابزارهایی را در اختیار افراد می‌گذارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانند در این دنیای همیشه در حال تغییر، رشد کنند. توسعه فردی به افراد کمک می‌کند با گذر زمان به نسخهٔ بهتری از خودشان تبدیل شوند و به‌این‌ترتیب زندگی شادتری داشته باشند. افراد با کمک توسعه فردی می‌توانند درصد موفقیت را در حوزه‌های مختلف زندگی‌شان افزایش بدهند. 

 

اینکه بتوانید چنین قدرتی را در افراد ایجاد کنید جذاب است، نه؟ اگر اهمیت توسعه فردی توجه شما را به شغل مربیگری توسعه فردی جلب کرد، در بخش بعدی می‌توانید بیشتر با این شغل آشنا شوید.


 


با دوره تربیت مدرس شکوفایی آکادمی شهاب اناری بیشتر آشنا شوید


 

 

بیشتر بخوانید: کوچینگ فردی چیست؟


 

شغل مربی توسعه فردی چیست؟

 

همان‌طور که احتمالاً متوجه شده‌اید،‌ مربی توسعه فردی به افراد کمک می‌کند تا به اهداف شخصی و حرفه‌ای خود برسند، سلامت‌تر باشند، روابط بهتر و اعتماد‌به‌نفس بیشتری داشته باشند و با تقویت پشتکار، بتوانند از پس چالش‌های زندگی روزانهٔ خود بربیایند.
 

طبق گفتهٔ‌ سایت Workable بعضی از مسئولیت‌هایی که به‌عنوان یک مدرس توسعه فردی بر دوش شما خواهد بود عبارت‌اند از:

 

  • تقویت اعتمادبه‌نفس مخاطب
  • کمک به بهبود روابط شخصی و حرفه‌ای افراد
  • آموزش روش‌های کاربردی برای تنظیم عادات و رفتارها
  • تشویق مخاطب برای تلاش ادامه‌دار و پایدار
  • تقویت پشتکار فرد
  • تقویت خلاقیت و قوای مغزی
  • تاب‌آوری در شرایط سخت
  • اولویت‌بندی و مدیریت زمان
  • برقراری روابط موثر و مذاکرات دشوار

 

اما احتمالاً دوست داشته باشید بدانید مربیگری توسعه فردی می‌تواند چه مزایایی برای شما داشته باشد.

 

مزایای حرفهٔ مدرس موفقیت چیست؟

 

طبق تعریف سایت Inge Rock، حرفهٔ مدرس توسعه فردی چند مزیت دارد:

 

  • به هدف اصلی‌تان در زندگی می‌رسید
     

اینکه به بقیه یاد بدهید چطور رشد کنند و به افراد بهتری تبدیل شوند، بسیار رضایت‌بخش است. شما با مربیگری توسعه فردی، هم‌زمان که در یک حرفه مشغول به کار هستید، به ساخت جامعه‌ای بهتر کمک می‌کنید.

 

  • خودتان هم در زندگی فردی رشد می‌کنید
     

زمانی که به‌عنوان یک مربی توسعه فردی فعالیت می‌کنید، با افراد مختلف و چالش‌های روبه‌روی آن‌ها مواجه می‌شوید. مشاهدهٔ این تجربه‌ها و سعی در ارائه راه‌حل، به شما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های مشابه به‌راحتی از پس مشکلات بربیایید.

 

  • مهارت‌های رهبری‌تان را افزایش می‌دهید
     

مشتریان‌تان روی شما به‌عنوان یک مدرس موفقیت حساب می‌کنند. آن‌ها انتظار دارند با مربیگری شما بتوانند افسار زندگی‌شان را خودشان در دست بگیرند. شما با کمک مهارت‌ و دانش‌تان می‌توانید به آن‌ها کمک کنید.
در نتیجهٔ این کمک، شما این فرصت  را خواهید داشت تا رشد کنید و توانایی بهتری در رهبری دیگران داشته باشید. 

 

  • می‌توانید رئیس خودتان باشید
     

اگر شما بتوانید مدرک مربیگری توسعه فردی را کسب کنید، می‌توانید کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید. این یکی از رضایت‌بخش‌ترین ابعاد مربیگری توسعه فردی است.
 

  • می‌توانید از هر جایی کار کنید
     

اگر بخواهید کسب‌وکار خودتان را در مربیگری توسعه فردی پیش بگیرید، برنامهٔ شما می‌تواند بسیار انعطاف‌پذیر باشد. شما می‌توانید هر زمان و از هر جا که می‌خواهید با مراجعان‌تان  در ارتباط باشید.
 

  • می‌توانید درآمد خوبی  داشته باشید
     

نیاز افراد به توسعه خود و رسیدن به موفقیت، روزبه‌روز بیشتر می‌شود. به‌علاوه، همان‌طور که در مورد قبلی گفتیم، انعطاف‌پذیری کارآفرینی در مربیگری توسعه فردی، امکان کارکردن در فضایی با کمترین محدودیت را به شما می‌دهد؛ بنابراین، اگر تلاش کنید و زمان بگذارید می‌توانید مطمئن باشید که بعد مالی حرفهٔ مدرس موفقیت شما را راضی خواهد کرد.
 

  • به منبع الهام‌بخشی دسترسی خواهید داشت
     

ارتباطات و پیوندهایی که با مشتریان‌تان برقرار می‌کنید، بخش مهمی از حرفهٔ شما هستند. این ارتباطات به شما انگیزه نیرویی می‌دهد تا بتوانید بهترین عملکرد خودتان را نشان بدهید. موفقیت مشتریان شما، در درجهٔ بعدی از موفقیت‌های فردی‌تان، بسیار لذت‌بخش خواهد بود.
حالا که مزایای مربیگری توسعه فردی را می‌دانید، خوب است تا با نیازمندی‌های این حرفه نیز آشنا شوید.

 

چگونه مربی توسعه فردی شویم؟
 

شما برای‌آنکه بتوانید یک مربی توسعه فردی شوید باید این ویژگی‌ها و مهارت‌ها را داشته و در خود تقویت کنید (منبع: سایت Indeed):
 

  • رشد فردی
     

 شما باید بتوانید با کمک تجربه‌ها و دانش‌هایی که در مسیر کسب کرده‌اید، ابتدا تلاش کنید به نسخهٔ بهتری از خودتان تبدیل شوید. این کار شما را در موقعیت ویژه‌ای قرار می‌دهد. شما بیشتر از مربیانی که به رشد فردی خود اهمیتی نمی‌دهند، انتخاب خواهید شد.
 

  • داشتن مهارت‌های کلیدی
     

این موارد مهارت‌هایی هستند که برای یک مدرس موفق در حوزه توسعه فردی ضروری‌اند:
 

  1. همدلی و مهربانی
  2. ارتباط مؤثر
  3. هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی
  4. تشویق‌کردن
  5. کمک به افراد برای مسئولیت‌پذیر بودن
  6. انطباق با نیازهای منحصربه‌فرد هر مشتری

 

  • کسب تحصیلات و آموزش‌های مرتبط
     

عنوان این مورد، گویاست؛ البته ممکن است در شرایطی باشید که دنبال‌کردن تحصیلات آکادمیک برای شما غیرممکن یا سخت باشد. خبر خوب اینکه برای تبدیل‌شدن به یک مربی توسعه فردی، تحصیلات و مدرک دانشگاهی خاصی لازم ندارید.

شما می‌توانید از طریق گذراندن دوره‌های معتبر و جامعی که مباحث شکوفایی و افزایش عملکرد و… را به‌شکل کاربردی و عملی آموزش می‌دهند، دانش و آموزش‌های مرتبط را کسب کنید؛ مثل دوره تربیت مدرس شکوفایی آکادمی شهاب اناری.

 

  • کسب تجربهٔ عملی
     

شما می‌توانید کارتان را با مشاوره‌دادن به دوستان، خانواده یا افراد دیگری که در دسترس شما هستند، شروع کنید. این کار به شما فرصت تجربهٔ واقعی مربیگری را می‌دهد و کمک‌تان می‌کند تا مهارت‌هایتان را قوی‌تر کنید.
علاوه بر این کار، می‌توانید خودتان هم از یک مربی یا منتور کمک بگیرید. تخصص او می‌تواند به شما در مسیرتان کمک کند.

 

  • استقرار حرفهٔ مربیگری توسعه فردی
     

خودتان را به افراد بشناسانید. ابتدا جامعهٔ هدفتان را پیدا کنید و با معرفی خدماتی که ارائه می‌دهید، برند شخصی خودتان را بسازید.
بعد از یادگرفتن چگونگی مربی توسعه فردی بودن، خوب است بدانید بازار کار این حرفه چگونه است.

 

بازار کار یک مربی توسعه فردی چگونه است؟
 

ورود به بازار کار مربیگری توسعه فردی در ایران می‌تواند مسیرهای مختلفی داشته باشد:
 

  • کسب‌وکار مستقل
     

همان‌طور که گفتیم، یادگیری مهارت‌های مربیگری توسعه فردی به شما این امکان را می‌دهد که کسب‌وکار خودتان را داشته باشید. در این حالت شما با کنترلی که روی زمان و مکان کارتان دارید، می‌توانید در فضایی انعطاف‌پذیر، خدماتتان را به مشتریان (افراد یا سازمان‌ها) ارائه دهید.
نکته: ایجاد یک برند شخصی و شناساندن آن به جامعهٔ هدف، نقش مهمی در پررنگ‌ بودن کسب‌وکار شما در بازار کار مربیگری توسعه فردی خواهد داشت.

 

  • مربیگری در سازمان‌ها
     

سازمان‌های خصوصی و دولتی‌ای وجود دارند که ارزش مربیگری توسعه فردی را درک کرده‌اند و از این افراد در سازمان خود برای حمایت از کارمندان استفاده می‌کنند. شما در این جایگاه می‌توانید خدمات مربیگری خود را برای مدیران در سطوح مختلف و کارمندان ارائه کنید.
 


بیشتر بخوانید: کوچینگ سازمانی چیست


 

  • مربیگری در مراکز آموزش و توسعه فردی
     

بخشی از خدمات این مراکز در ایران، خدمات مشاوره‌ای است. شما به‌عنوان یک مربی توسعه فردی می‌توانید در این مراکز مشغول به کار شوید و با افرادی که در ورکشاپ‌ها، سمینار‌ها یا دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند، کار کنید.
 

  • همکاری با متخصصان دیگر
     

شما می‌توانید با افراد دیگری که در حوزه‌های مرتبط مانند روان‌شناسی، مشاوره یا روانکاوی تخصص دارند، همکاری کنید. این همکاری می‌تواند به‌صورت خدمات یکپارچه یا سیستم‌های ارجاعی (ارجاع مشتری‌ها به این متخصصان) باشد. در این حالت، مشتریان می‌تواند به‌صورت یکپارچه از خدمات مربیگری، روان‌شناسی، مشاوره و روانکاوی استفاده کنند.
 

لازم به ذکر است که حرفهٔ مربیگری در ایران، نسبتاً جدید است؛ بنابراین، اگر می‌خواهید به‌عنوان یک مربی توسعه فردی کارتان را شروع کنید، ضروری است که با ترندهای روز این حوزه آشنا باشید، در دوره‌های مرتبط شرکت کنید و با افراد دیگر این حوزه شبکه‌ بسازید.
 

در بخش بعدی به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید همهٔ این کارها را یک‌جا انجام دهید!
 

دوره تربیت مدرس شکوفایی آکادمی شهاب اناری
 

شرکت در دوره تربیت مدرس توسعه فردی آکادمی شهاب اناری با آموزش نکات علمی و به‌روز در حوزهٔ رشد و توسعه فردی و سازمانی، نه‌تنها شما اطلاعات لازم را در اختیار شما می‌گذارد، بلکه فرصتی است که بتوانید با افراد دیگر این حوزه نیز آشنا شوید. 

 

این دوره بر اساس اصول علم روان‌شناسی مثبت تهیه شده است و سرفصل‌ها و مطالب آن همگی بر اساس مباحث علمی و کاربردی افزایش عملکرد و شکوفایی است؛ نه حرف‌های انگیزشی زرد!

 

این دورهٔ آموزشی با هدف آموزش نکات مهم در زمینهٔ موفقیت و توسعه فردی طراحی شده است. شما با شرکت در این دورهٔ ۲۰هفته‌ای می‌توانید نکات کاربردی شکوفایی همه‌جانبه انسان را یاد بگیرید و  آن‌ها را به دیگران نیز یاد بدهید.

 

ضمناً، پس از فارغ‌التحصیلی از این دوره، خودتان می‌توانید 25 دوره مختلف تحول فردی و سازمانی را برای عموم مردم و سازمان‌ها برگزار کنید.

 

مربی توسعه فردی

 

در این دوره، دکتر شهاب اناری با ۲۵ سال سابقهٔ تدریس و مشاوره، با بهره‌گیری از علم روان‌شناسی مثبت، رشد و توسعه فردی و سازمانی را با محوریت مدل PERMA به شما آموزش می‌دهد.
 

 

مدرک مربیگری توسعه فردی
 

شما با شرکت در دورهٔ تربیت مدرس شکوفایی آکادمی شهاب اناری می‌توانید مدرک بین‌المللی مَستر ترینر را از شرکت North Star Success کانادا با تأیید فدراسیون جهانی کوچینگ ICF دریافت کنید. 

 

مدرک مربیگری توسعه فردی


با مدرک مربیگری توسعه فردی که مورد تایید فدراسیون جهانی کوچینگ ICF است، می توانید به‌عنوان مدرس موفقیت یا مربی توسعه فردی و سازمانی مشغول به‌ کار شوید یا دوره‌های آموزشی برگزار کنید.

 


دنبال دوره کوچینگ هستید؟ با دوره تربیت کوچ  آکادمی شهاب اناری بیشتر آشنا شوید


 

۴
از ۵
۱۶ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید