برندسازی شخصی در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی چگونه است؟

برندسازی شخصی در اینستاگرام

 

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی با ماهیت بصری است که می‌تواند بستر خوبی برای برندسازی شخصی باشد. برندسازی شخصی در اینستاگرام فقط برای افراد مشهور یا مدیران نیست؛ هر کسی که می‌خواهد خود را به‌عنوان یک متخصص در این فضا معرفی کند و با مهارت‌ها و توانایی‌هایش شناخته شود، می‌تواند به سراغ پرسونال برندینگ برود. در این مقاله چم‌وخم پرسونال برندینگ در اینستاگرام را به شما آموزش می‌دهیم.

 

برندسازی شخصی در اینستاگرام چیست؟


پلتفرم اینستاگرام بستری عالی برای دیده و شناخته‌شدن است.

برندسازی شخصی در اینستاگرام یعنی شما با نمایش شخصیت، ارزش‌های فردی، دیدگاه‌ها، تخصص و مهارت‌هایتان در اینستاگرام، تصویری از خود به نمایش بگذارید و با همان اسم و تصویر در بین مردم شناخته شوید.

 

پرسونال برندینگ در اینستاگرام با حضور مداوم و اشتراک‌گذاری محتواهای جذاب درباره مهارت‌ها، ارزش‌ها و شخصیت فرد انجام می‌شود و باعث می‌شود:

  • اعتبار بیشتری کسب‌ کنید.
  • جامعه هواداران خود را توسعه دهید
  • محصولاتتان را بفروشید و مستقیما با مشتریان خود در ارتباط باشید

صفحه nick ulivieri را به‌عنوان نمونه‌ای از برندسازی شخصی در اینستاگرام ببینید:

 

یک نمونه برندسازی شخصی در اینستاگرام

 

نیک در کنار عکاسی از بناها و انتشار آن‌ها، از هایلایت‌های اینستاگرام برای نمایش پشت‌صحنه عکس‌ها، تجهیزات و فرآیند آماده‌سازی و حتی برخی ابعاد زندگی شخصی‌اش استفاده کرده تا حس نزدیکی بیشتری به مخاطب بدهد. 
همچنین از اینستاگرام برای پروموت کسب‌وکارش مثل ارائه محصولات دیجیتالی، بلیط کارگاه عکاسی و آموزش ترفندهای عکاسی بهره گرفته تا خود را در زمینه کاری‌اش استاد نشان دهد. 
حالا پرسونال برندینگ در اینستاگرام چرا مهم است؟ در بخش بعدی به این سوال جواب می‌دهیم.

 


بیشتر بخوانید: شناخت برند و هرآنچه در مورد آن باید بدانید


 

اهمیت برندسازی شخصی در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی

 

کارل نیلو (Karl Niilo)، از فعالان حوزه برندینگ، معتقد است که افراد و کسب‌وکارها به ۷ دلیل باید برندسازی شخصی در اینستاگرام را شروع کنند:
 

محبوبیت روزافزون اینستاگرام
 

اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و حتی از تیک‌تاک هم محبوب‌تر است. پس فعالیت در اینستاگرام، مهارت و تخصص شما را در دید جمعیت بزرگی قرار داده و به برندسازی شخصی کمک می‌کند. 
 

امکان رشد کسب‌وکار‌ها
 

با برندسازی شخصی در اینستاگرام، توسعه کسب‌و‌کارها و شناساندن برند شخصی به مخاطبان (Brand Awareness) به‌خصوص برای بیزینس‌های کوچک و نوپا ساده‌تر می‌شود؛ چرا که اکثر مردم، نام افراد را بهتر از نام کسب‌و‌کارها به خاطر می‌سپارند.
 

امکان همکاری با اینفلوئنسرها
 

اینفلوئنسرهای اینستاگرام تاثیر زیادی بر رفتار و تصمیمات مخاطبان می‌گذارند. می‌توان برای ایجاد برند شخصی از آن‌ها کمک گرفت تا آگاهی مردم نسبت به برند، توانایی ها و مهارت‌ها، محصولات و خدمات شما افزایش یابد و در نهایت، به افزایش فروش یا گسترش شبکه ارتباطی ما کمک کند. 
 

یک وسیله پولسازی 
 

با پرسونال برندینگ در اینستاگرام، اعتمادسازی و جذب مخاطبان راحت‌تر می‌شود و می‌توانید از طریق روش‌هایی مثل افیلیت مارکتینگ، درآمد کسب کنید.
چون اگر مخاطبان شما را بشناسند و به شما اعتماد داشته باشند، برای خرید محصولی که معرفی می‌کنید تشویق و راحت‌تر متقاعد می‌شوند. 

 

ایجاد فرصت تعامل با مخاطب 
 

برندینگ شخصی در فضای اینستاگرام روشی عالی برای تعامل با مشتریان است. می‌توانید پست یا استوری بگذارید و نحوه واکنش کاربران را به آن‌ها بسنجید، یا با آن‌ها تعامل کنید و راهکارهای جدیدی برای گسترش برند شخصی‌تان خلق کنید. 
 

ابزاری برای خلاقیت 
 

اینستاگرام امکانات خلاقانه زیادی دارد که می‌تواند باعث جلب توجه کاربران و بیشتر دیده‌شدن محتوا یا برند شخصی شما شود. شما می‌توانید برند شخصی خود را در قالب تصاویر، ویدئو، استوری، لایو و… در معرض دید کاربران قرار دهید.
 

بررسی عملکرد رقبا
 

در فضای اینستاگرام می‌توانید نحوه فعالیت رقبا و محتوای آن‌ها و زمان انتشار‌شان را بررسی کنید و با ایده‌گرفتن از آن‌ها، استراتژی بهتری برای ساخت برند شخصی خودتان بچینید.
 

این هم از اهمیت و مزایای برندسازی شخصی در اینستاگرام! حالا برویم سراغ اصول و تکنیک‌ها.

 


بیشتر بخوانید: مدیریت برند چیست و چگونه به کسب و کارها کمک می‌کند؟


 

چک لیست برندینگ شخصی در اینستاگرام 


برندسازی در اینستاگرام اصول و قواعد زیادی دارد که شاید با بسیاری از آن‌ها آشنا نباشید. در ادامه به چند مورد از نکات مهمی که باید در این فرآیند مدنظر قرار دهید اشاره کرده‌ایم. 
به‌کارگیری این نکات در هنگام تعیین هدف، استراتژی و تولید محتوا در اینستاگرام، می‌تواند مسیر برندسازی شخصی را کوتاه‌تر و موفقیت را نزدیک‌تر کند. 


هدف داشته باشید
 

اهمیت داشتن پروفایل حرفه ای در برندسازی شخصی در اینستاگرام
اهمیت داشتن پروفایل حرفه ای در برندینگ شخصی در اینستاگرام

 

مهم‌ترین و اولین مرحله در برندسازی در اینستاگرام، تعیین «چرایی» حضور در این پلتفرم است. به زبان ساده‌تر، از خودتان بپرسید با برندینگ در اینستاگرام می‌خواهید به چیزی برسید؟ شهرت، فروش محصول یا خدمات، کسب موقعیت شغلی بهتر یا…؟
هرقدر در این مورد شفاف‌تر باشید، تعیین مسیر حرکت ساده‌تر است. در ضمن سعی کنید هدفی قابل‌سنجش و اندازه‌گیری، دقیق، زمان‌دار و واقع‌بینانه انتخاب کنید. 


دستی به پروفایل خود بکشید 

 

اهمیت داشتن پروفایل حرفه ای در برندسازی شخصی در اینستاگرام
با داشتن یک پروفایل خوب و حرفه‌ای می‌توانید در نگاه اول نظر مخاطب را جلب و نام‌تان را در ذهن مردم ماندگار کنید. برای اینکه یک پروفایل حرفه‌ای در اینستاگرام داشته باشید:


✔️ نام کاربری (Username) مناسبی انتخاب کنید که املای ساده‌ای داشته باشد و به‌سرعت در جستجوی اینستاگرام پیدا شود. 
✔️ یک تصویر باکیفیت و جذاب برای پروفایل خود انتخاب کنید که با محتوای پیچ هماهنگ باشد. 
✔️ یک بایو کامل و کوتاه بنویسید و ضمن معرفی خود، به مخاطب بگویید چه‌کار می‌کنید و چطور می‌توانید به آن‌ها کمک کنید. 
✔️ می‌توانید در بیوگرافی خود لینک‌هایی به صفحه محصول یا راه‌های ارتباطی دیگر مثل سایت شخصی، لینکدین و… را قرار دهید.
تم داشته باشید و محتوای یکدست، جذاب و مفیدی تولید کنید


صفحه اینستاگرام شما باید از نظر شکل و ظاهر، روند منسجمی داشته باشد و درباره موضوع واحدی محتوا تولید کنید.
مثلاً اگر مهارت شما طراحی لباس است، بهتر است درباره موضوعات مربوط به لباس مثل رنگ، پارچه، دوخت، الگوها و نظیر آن محتوا تولید کنید و از موارد غیرمرتبط مثل محتوای انگیزشی یا احساسی بپرهیزید. 


منظم و پیوسته محتوا تولید کنید 


کاربران، از برندهایی که محتوای جذاب و منحصر‌به‌فرد و دارای زمانبندی منظم ارائه دهند، بیشتر استقبال می‌کنند. از قابلیت‌های اینستاگرام مثل تصویر، ویدئو، ریلز و IGTV کمک بگیرید و محتوای خلاقانه و جذابی را با فاصله زمانی مناسب و به‌صورت پیوسته و مستمر منتشر کنید. 
 

به کامنت‌ها و دایرکت‌ها پاسخ دهید
 

هر فالووری که کامنت می‌گذارد، پست‌هایتان را لایک می‌کند، به شما بازخورد می‌دهد و در کل با شما تعامل دارد، می‌تواند یک مشتری بالقوه باشد. 
ارتباط و تعامل دو‌طرفه با فالوور و جواب‌دادن به بازخوردها و تشکر از آن‌ها باعث جلب اعتماد مخاطبان و ایجاد احساس مثبتی نسبت به شما می‌شود و به ساخت برند شخصی شما کمک می‌کند.


نتایج را اندازه‌گیری و بررسی کنید 

 

آنالیز و بررسی آمار صفحه اینستاگرام‌تان، درباره بهترین زمان انتشار پست، میزان بازدید استوری‌ها، زمان فعالیت مخاطبان، موضوعات مورد علاقه آن‌ها، الگوهای رفتاری و مواردی از این دست دید خوبی به شما می‌دهد.
با دانستن این اطلاعات، می‌توانید استراتژی‌های خود را بهینه‌سازی کنید و خیلی دقیق‌تر مسیر برندسازی شخصی در اینستاگرام را طی کنید. 
ناگفته نماند که برندسازی شخصی در فضای اینستاگرام به دلیل حضور پررنگ رقبا و پیچیدگی‌های این پلتفرم، تبدیل به یک حوزه تخصصی شده است.
به همین خاطر هم بهتر است از یک متخصص و مشاوری که این مسیر و همهٔ پیج‌وخم‌های آن را می‌شناسد کمک بگیرید.


 ما در آکادمی کوچینگ دکتر شهاب اناری، دوره بیزینس کوچینگ را برای شما آماده کرده‌ایم که کمک‌تان می‌کند برند شخصیتان را حرفه‌ای‌تر از رقبای خود بسازید و رشد دهید. 
در این دوره، علاوه بر آموزش به‌روز صفرتاصد اصول و تکنیک‌های برندسازی شخصی، یک منتور و مشاور هم همراه شماست و در پیش‌بردن این پروسه به شما کمک می‌کند.

 

سوالات متداول 


1. چگونه در اینستاگرام برندسازی شخصی کنیم؟
برندسازی شخصی در اینستاگرام با نمایش خود واقعیتان در محتواهای خلاقانه و نیز تولید محتوا و تعامل مستمر با کاربران امکان‌پذیر است. خودتان باشید، صبور باشید و محتوایی متناسب با تخصص‌تان تولید کنید. 


2. آیا برندینگ شخصی در سوشال‌های مختلف متفاوت است؟
بله؛ برندینگ شخصی در شبکه‌های اجتماعی مختلف، با توجه به فضای حاکم بر آن رسانه، امکانات آن، کاربران و محتوایی که می‌پسندند متفاوت است. به‌عنوان مثال پرسونال برندینگ در لینکدین با تیک‌تاک بسیار تفاوت دارد. 

 

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید