شاخه های پر درآمد کسب و کار کوچینگ

شاخه های پر درآمد کسب و کار کوچینگ

کوچینگ مهارت پرطرفداری است است که علاوه بر تخصص و مهارت، به عشق و علاقه زیادی برای انجام آن نیاز است. کوچینگ به عنوان یک حرفه می تواند برای افرادی که علاقه مند به کمک و ارتباط با دیگران هستند، شغل جذابی باشد. کوچ ها معتقد هستند که یک کوچ می تواند جهان را برای مراجع خود به جای بهتری برای زندگی تبدیل کند. نکته دیگری که برای یک کوچ و آینده ی او می تواند بسیار مهم باشد، داشتن درآمد پایدار و مناسب است. بعضی از زمینه های کوچینگ می تواند درآمد بیشتری و یا متقاضی بیشتری داشته باشد. بنابراین در این مقاله سعی می کنیم با استفاده از تجربیات متخصصان و تحقیقات، به شاخه های پر درآمد کسب و کار کوچینگ بپردازیم و آنها را معرفی نماییم.

 

عوامل موثر بر درآمد کوچینگ

درآمد کوچینگ به عوامل مختلفی بستگی دارد و می تواند برای افراد مختلف مبالغ متفاوتی را به دنبال داشته باشد. شما باید به عنوان یک کوچ بتوانید این عوامل را در خود تقویت کنید تا بتوانید درآمد خود را افزایش دهید.

مدرک معتبر

 

مدرک فدراسیون جهانی کوچینگ

قبل از هر چیزی باید بدانید برای کسب درآمد پایدار و فعالیت حرفه ای و اصولی در حوزه کوچینگ باید گواهی و مدارک معتبر در این صنعت را داشته باشید و بتوانید به صورت حرفه ای و رسمی در هرجایی خود را به عنوان کوچ معرفی کنید. یکی از معتبر ترین مدارک و گواهی های معتبر در حوزه کوچینگ، مدرک مورد تایید سازمان ICF (فدراسیون جهانی کوچینگ) است که فرد صاحب مدرک کوچینگ می تواند با آن با هر کسی هر جای دنیا کار کوچینگ انجام دهد.

تجربه و مهارت

این یک عامل مشخص است که هرچه میزان تجربه و مهارت شما بیشتر باشد مراجع بیشتری خواهید داشت و آنها حاضرند مبالغ بیشتری به عنوان کوچ به شما پرداخت نمایند. پس شما نیاز دارید مدتی بین چند ماه تا چند سال صرف کنید که تجربه و مهارت لازم را در این شغل کسب کنید و کم کم می توانید درآمد خود را افزایش دهید.

حسن شهرت

با کسب تجربه و مهارت می توانید بعد از مدتی با توجه به میزان تخصص خود و موفقیت هایی که به دست آورده اید، در این صنعت شناخته شوید و شهرت کافی برای خود کسب نمایید. با افزایش شهرت و معروف شدن در این صنعت درآمد شما افزایش خواهد یافت.

شهر یا محله محل کار

با توجه به این که در چه منطقه جغرافیایی و با چه سطح درآمدی فعالیت دارید، درآمد شما می تواند متغیر باشد. در شهرهای بزرگ معمولا قیمت بالاتر و مراجع بیشتری وجود دارد.

شیوه کار

با توجه به سبک کاری شما، درآمدتان می تواند متغیر باشد. مثلا برای جلسات خصوصی و حضوری برای افراد مبالغ بالاتری از جلسات گروهی یا آنلاین دریافت می شود. در عین حال، کار با گروهها این امکان را فراهم می کند که افراد با سرمایه گذاری کمتر بتوانند از خدمات شما استفاده کنند. پس با توجه به این موضوع و میزان امکانات و تخصص خود، شیوه ای که بهتر می توانید در آن کار کنید را انتخاب کنید.

رقابت

میزان رقابت در فضایی که شما به عنوان کوچ در آن حضور دارید می تواند بر میزان درآمد شما تاثیرگذار باشد. در شهر یا منطقه ای که کار می کنید رقبای خود را بشناسید. همچنین می توانید با توجه به رقیبان خود، شاخه کوچینگ انتخاب کنید که در آن رقابت کمتری و متقاضی بیشتری وجود دارد.

 

ایجاد جایگاه مناسب برای خود در بازار کار

لوئیز ژو به عنوان یکی از صاحب نظران حوزه کوچینگ در وب سایت خود سه مرحله اصلی را برای تثبیت جایگاه به عنوان یک کوچ را معرفی کرده است. به این صورت شما می توانید مطمئن شوید جایگاه شما سودآور خواهد بود.

اولین مرحله این است که بتوانید مشکلی را حل کنید که مردم حاضر باشند برای آن هزینه کنند. برای این کار سه چیز وجود دارد که برای مردم جذاب خواهد بود و آنها حاضر خواهند بود بابت آنها پول خرج کنند. بودن...، داشتن...، احساس کردن... .

بودن: انسانها دوست دارند آن نسخه از خود باشند که آرزوی آن را دارند.

داشتن: بعضی چیزها وجود دارند که مردم برای داشتن آنها حاضر هستند پول بپردازند.

احساس کردن: بسیاری از مردم برای تجربه احساسات خاص یا دور شدن از احساسات ناخوشایند حاضرند پول خرج کنند.

 

در مرحله دوم باید زمینه هایی را بیابید که حل آنها برای مراجعان شما سود آور باشد. در واقع زمینه هایی که مخاطبان شما بیشتر با آنها سرکار دارند و مواردی که حل آنها می تواند برای افراد موجب سودآوری بیشتر شود باید به عنوان زمینه های مناسب در نظر گرفته شود. باید در زمینه هایی که شناسایی کرده اید به عنوان کوچ مهارت کسب کرده و خود را به جامعه معرفی کنید. از تجربه و تخصص خود برای کمک به مردم استفاده کنید.

 نیازی به استفاده از ایده های عجیب و غریب نیست، تنها کافیست دو موضوع مهم را مد نظر داشته باشید:

 اول اینکه در زمینه ای وارد شوید که واقعا در آن تخصص دارید. همچنین حتما گواهینامه معتبر بین المللی در زمینه کوچینگ بگیرید و به صورت رسمی و معتبر فعالیت خود را شروع کنید.

دوم اینکه چنانچه گفته شد، مطمئن شوید بر روی زمینه ای تمرکز کرده اید که مردم حاضر به پرداخت هزینه در آن هستند.

مرحله سوم این است که بتوانید خود را به خوبی معرفی کنید. یعنی به گونه ای خود را معرفی نمایید که در ذهن افراد بماند و از دیگران متمایز باشید. فرمولی که لوئیز ژاو برای تعیین جایگاه معرفی کرده استفاده از عبارت:

من به...کمک میکنم تا ... .

مثال: من به مدیران سازمانی کمک می کنم بهره وری تیم خود را افزایش دهند.

من به مادران کمک می کنم روابط بهتری با نوجوانان خود داشته باشند.

من به افرادی که رژیم می گیرند کمک می کنم روی رژیم خود پایدار بمانند.

من به مهاجران کمک می کنم سالهای سخت ابتدایی مهاجرت را با موفقیت و اعتماد به نفس طی کنند.

 

با ساخت این عبارت می توانید در ذهن مردم جای بگیرید و حوزه کاری خود را معرفی کنید.

فعالیت در شبکه های مجازی و بازاریابی دیجیتال در این حوزه می تواند به برندسازی و افزایش اعتبار شما منتهی شود. گسترش خدمات و ایجاد روابط پایدار نیز می تواند باعث شود به عنوان یک کوچ اعتبار و درآمد شما افزایش پیدا کند

در این مقاله شاخه های پر درآمد کسب و کار کوچینگ را بررسی می کنیم. در این رابطه تحقیقات مختلفی انجام شده و نظرات متفاوتی نیز وجود دارد. بنا براین ما در اینجا به چند شاخه مهم و پر درآمد اشاره میکنیم ولی ترتیب و اولویتی نسبت به یکدیگر نخواهند داشت و با توجه به جامعه و محل کار شما ممکن بعضی از شاخه از نظر میزان درآمد جابجا شوند. پس بعد از مطالعه این مقاله باید شرایط خود و شهر و محیط کاری خود را نیز در نظر داشته باشید.

 

کوچینگ زندگی (لایف کوچینگ)

 

کوچینگ زندگی

لایف کوچینگ گستره فعالیت زیادی دارد و تعاریف زیادی برای آن ارائه شده است. لایف کوچینگ برای بهبود شادی، طرز فکر و یافتن هدف زندگی مراجع تلاش می کند. بنابراین کوچینگ زندگی در زمینه های مختلف به افراد کمک می کند. اما با توجه به اینکه خصوصیات هر انسانی متفاوت است، اهداف او هم متفاوت خواهد بود و کوچ در این مسیر موجب می شود که هر فرد بتواند خودش راه رسیدن به اهداف نهایی را که برای او با ارزش است را بیابد.

 

درآمد لایف کوچینگ

طبق آخرین مطالعات فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF، میانگین درآمد لایف کوچینگ حدودا 47000 دلار در سال است که البته در آمریکای شمالی درآمد آن به 62000 دلار در سال می رسد. لایف کوچها در ایران در این لحظه، بین ساعتی 300 هزار تومان تا 1 میلیون تومان دریافت می کنند و کوچهای باتجربه تا ساعتی چند میلیون هم درآمد دارند.

 

کوچینگ سلامت

کوچینگ سلامت به افراد کمک می کند تا بتوانند سلامتی خود را بهبود ببخشند. به طور مثال کوچ کمک میکند که مراجع بتواند یک رژیم غذایی خاص یا یک رژیم تمرینی را با موفقیت انجام دهد و انگیزه خود را در این مسیر حفظ نماید. البته این زمینه زیرشاخه های مختلفی نیز دارد، مانند: کوچینگ تغذیه، کوچینگ ورزش، کوچینگ کاهش وزن، کوچینگ قهرمانی، سلامت زناشویی و ... .

 

درآمد کوچینگ سلامت

طبق تحقیقاتی که در سال 2021 با بررسی 127100 کوچ سلامت انجام گرفت، درآمد آنها به صورت سالیانه بین 50000 تا 100000 دلار بوده است.

 

کوچینگ شغلی

 

کوچینگ شغلی

کوچینگ شغلی به افراد کمک می کند تا حرفه ی مناسب خود را بیابند و در حرفه خود پیشرفت کنند. در این زمینه در مسائلی مانند: تغییر مسیر شغل، یافتن شغل رویایی، افزایش حقوق و ارتقای شغلی می تواند به افراد کمک کند. به نوعی در این شاخه، متخصصان در تمام سطوح برای تصمیم گیری آگاهانه توانمند می شوند. تمرکز کوچینگ شغلی بر روی مسئولیت پذیری و اقدامات لازم برای آن است.

 

درآمد کوچینگ شغلی

طبق گزارش های Glassdoor میانگین درآمد کوچ حرفه ای شغلی در کشور ایالات متحده آمریکا 61251 دلار برآورد شده است. میانگین درآمد این شاخه در آمریکا 48068 دلار در سال است.

 

کوچینگ ذهنیت

افکار ما بر احساسات و اعمال ما تاثیر می گذارد. کوچینگ ذهنیت به افراد کمک می کند که باورها و احساسات محدود کننده خود را کنار بگذارند و به سمت اهداف خود حرکت نمایند. کوچینگ ذهنیت می تواند در زمینه هایی از قبیل: یادگیری و تغییر عادات، بهبود عملکرد، کوچینگ انگیزه و ... به افراد کمک کند. در واقع زمانی که افراد تشخیص می دهند که باورهای محدود کننده با جنبه های مختلف زندگی و اهداف آنها تداخل دارد، به دنبال مایندست کوچ یا همان کوچینگ ذهنیت می روند.

 

درآمد کوچینگ ذهنیت

طبق گزارش های Zip Recruiter در سال 2023 متوسط درآمد سالانه یک کوچ ذهنیت در آمریکا 54000 دلار است. که البته همانطور که گفته شد با توجه به شرایط و نقاط جغرافیایی این مقدار می تواند متفاوت باشد.

 

کوچینگ مالی

شما به عنوان کوچ مالی به افراد کمک می کنید تا بتوانند امور مالی خود را بهبود بدهند. نحوه استفاده از پول، سرمایه گذاری یا کسب درآمد از جمله مواردی است که کوچینگ مالی افراد را در آن کمک میکند.

 

درآمد کوچینگ مالی

در این شاخه هم با توجه به سطح کاری شما و افرادی که با آنها کار می کنید میزان درآمد می تواند متغیر باشد. اما بنا به گزارش Glassdoor میانگین درآمد کوچینگ مالی در کشور آمریکا می تواند 79529 دلار در سال باشد.

 

کوچینگ رابطه

اغلب مردم به این باور رسیده اند که رابطه های شکست خورده آنها و چالش های بوجود آمده بر اثر آنها میتواند برای آنها هزینه های مادی و معنوی بسیاری دربر داشته باشد. از این رو اکثر مردم حاضر هستند برای کوچینگ روابط هزینه بپردازند تا بتوانند روابط مستحکم و اصولی ایجاد نمایند و از تبعات آن دوری کنند. درباره کوچینگ رابطه در مقاله جداگانه ای از مجموعه مقالات وبسایت دکتر اناری توضیحات کامل اریه شده است و در آن می توانید به طور کامل با آن آشنا شوید.

 

درآمد کوچینگ رابطه

 

درآمد کوچینگ رابطه

بنا به گزارش Zip Recruiter درآمد سالانه یک کوچ رابطه مناطق مختلف متغیر است و می تواند بین 37000 تا 72000 دلار باشد و نیز بنا به گزارش Glassdoor میانگین 81561 برای آن محاسبه شده است.

 

کوچینگ کسب و کار

بیزینس کوچینگ یکی از شاخه های پرطرفدار کوچینگ است که بسیاری از سازمان ها و کمپانی های بزرگ نیز از آن استفاده می کنند. بیزینس کوچ با کارآفرینان و تیم های درون سازمانی کار می کند و موجب می شود که آنها بتوانند به اهداف تجاری و مقاصد خود دست یابند و مسیر مناسب برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار خود را پیدا کنند.

کوچینگ کسب و کار با بعضی از شاخه های دیگر کوچینگ نیز همپوشانی دارد اما هدف از آن این است که مراجع بتواند کسب و کار خود را به جایگاه مورد نظر خود در بازار برساند. کوچینگ کسب و کار زیرشاخه های زیادی دارد که شامل: کارآفرینی، کوچینگ رشد کسب و کار، کوچینگ راه اندازی کسب وکار، کوچینگ بازاریابی و کوچینگ تیم سازی است.

 

درآمد کوچینگ کسب وکار

در وبسایت PayScale درآمد بیزینس کوچینگ بین 37000 تا 104000 هزار دلار در سال تخمین زده می شود. به طور ساعتی میانگی دستمزد یک بیزینس کوچ 100 تا 150 دلار است که البته این مبلغ برای کوچ های حرفه و معروف می تواند تا 150 تا 300 دلار در ساعت بالا رود. در ایران بیزینس کوچها در این لحظه ساعتی 500 هزار تومان تا 1 میلیون تومان درآمد دارند و کوچهای باتجربه تا ساعتی 2-3 میلیون تومان هم دریافت می کنند. کوچهای سوپراستار و معروف سالانه درآمدهای چند میلیاردی از کار کوچینگ به دست می آورند.

 

شاخه های پر درآمد کسب و کار کوچینگ

مواردی که در در بالا به آنها اشاره شد از پر درآمدترین شاخه های کوچینگ هستند. کوچینگ زیر مجموعه های زیادی دارد که می توان تا 100 زیرمجموعه برای آن معرفی کرد. شما می توانید با افزایش مهارت های خود در یکی از آن شاخه ها به سطح بالای آن برسید و درآمد خود را افزایش دهید.

شما با بررسی و تحلیل جامعه ای که قصد دارید در آن فعالیت خود را شروع کنید، میتوانید تصمیم بگیرید که با چه گروه از مشتریان تمایل بیشتری برای کوچ دارید. به طور مثال در نظر داشته باشید که کوچینگ سازمانی و بیزینس ها غالبا درآمد بیشتری نسبت به لایف کوچینگ دارد. البته این موضوع را باید با توجه به علایق و روحیات و میزان تخصص ومهارت های خود تعیین کنید.

 

چطور مهارت کوچینگ را یاد بگیرم؟

پیشنهاد ما، بهترین دوره تربیت کوچ ایران، یعنی دوره تربیت کوچ حرفه ای ستاره شمال در آکادمی کوچینگ شهاب اناری است. این دوره مورد تایید فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) است و مطابق با استانداردهای سطح جهانی به شما آموزش می دهد. شما با گذراندن این دوره می توانید مدرک بین المللی کسب کنید.

مدرس اصلی این دوره دکتر شهاب اناری است که از یکی از خوش سابقه ترین کوچ های فارسی زبان دنیا است. پس از فارغ التحصیل شدن از این دوره می توانید در هر کشوری و با هر فردی و هر نوع چالشی فعالیت کوچینگ خود را انجام دهید و کسب درآمد نمایید. شما می توانید با در نظر گرفتن شاخه های پر درآمد کسب و کار کوچینگ، شاخه مورد نظر خود را انتخاب نمایید و با اتمام دوره آموزشی خود، کار حرفه ای را شروع نمایید.

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

اخرین نوشته‌ها

​به هزاران فارسی زبان دیگر بپیوندید. هفته ای یک ایمیل آموزشی کوتاه و مفید دریافت کنید که خواندنش پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد. برای دسترسی رایگان، فرم زیر را پر کنید.

دیگر نوشته‌ها

کتاب رایگان
​​​​​​​همه چیز درباره کوچینگ

امروز رایگان است کلیک کنید
سبد خرید